تازه ترین گزارش رویترز :

دولت های غربی در حال بررسی لغو پاره ای از تحریم ها هستند

مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 در وین ادامه دارد و در فضایی که گفته می شود تمدید محتمل ترین گزینه موجود است، غربی ها برای ارائه امتیازهای بیشتر به ایران مهیا می شوند
دولت های غربی در حال بررسی لغو پاره ای از تحریم ها هستند

دیپلماسی ایرانی: در حالی که گفتگو میان ایران و گروه 1+5 در وین ادامه دارد ، دولت های غربی در فکر ارائه پیشنهادی به ایران برای لغو تحریم های بیشتر در ازای دریافت امتیازهایی از ایران هستند.

به گزارش رویترز، چنین برنامه ای می تواند در مرحله اولیه شامل ارائه سیگنال هایی به کمپانی های غربی شود که در ازای ارتباط گیری با ایران جریمه می شوند. رویترز در این نوشتار خود ادعا می کند که ایران که خود تولید کننده نفت و عضو اوپک است به شدت به دلیل تحریم های اقتصادی که بر این کشور تحمیل شده است ، تحت فشار اقتصادی قرار گرفته است.به نظر می رسد که بحث لغو پاره ای از تحریم های ایران از سوی اروپا  در ازای برخی از انعطاف پذیری های ایران در پرونده هسته ای از امروز در وین به جریان افتاده است.گفته می شود که اگر توافقی میان ایران و 1+5 هم به امضا برسد لغو تحریم ها به چند سال یا حتی دو دهه بازده زمانی نیاز خواهد داشت.  

بر این اساس کشورهای غربی ممکن است بر روی چارچوبی  که در نتیجه آن امکان لغو تحریم ها از سوی برخی کمپانی هایی که بازگشت آنها به حالت تحریم در صورت بر هم خوردن بازی با ایران اسان تر استف کار کنند.  کمیت و کیفیت تحریم هایی که لغو می شوند نیز به میزان همکاری ایران با 1+5 و انعطاف پذیری هایی که این کشور انجام نشان خواهد داد، بستگی دارد . یک دیپلمات غربی در گفتگو با رویترز در این خصوص گفت : زمانی که ایران دست به حرکت مثبتی بزند ما هم می توانیم از لغو پاره ای از این تحریم ها سخن بگوئیم. همه می دانیم که پروسه لغو تمام تحریم های ایران به چندین سال بازده زمانی نیاز دارد.

زمان لغو هرگونه تحریم - که در حال حاضر دست کمپانی ها و شرکت های غربی را بسته است-  به پیشنهادهای عملی ایران بر سر میز مذاکره و زمان عمل کردن ایران به تعهدات بستگی خواهد داشت. یک دیپلمات غربی در این خصوص به رویترز گفت: ما می توانیم از خود انعطاف هایی نشان دهیم.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که در صورت تصمیم غرب برای تحقق این مساله ، اروپایی ها باید نام چند بانک را برای  انجام نقل و انتقال های جدید اعلام کنند. رویترز در بخش های دیگری از این گزارش نوشته است که غلبه بر سکون بانک های اروپایی در برابر رابطه با ایران نیازمند انتشار چارچوب مشخصی از سوی اروپایی ها است که بر اساس ان مشخص شود کدام دسته از تحریم های چندجانبه بر اساس تصمیم جدید لغو شده اند.

نحوه لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران از جانب 1+5 می تواند فاکتوری حیاتی در تضمین درستی و پایداری هرگونه توافقنامه ای باشد که با ایران امضا خواهد شد. غرب خواهان آن میزان از عقب نشینی ایران از برنامه هسته ای خود است که مانع از بازگشت آسان این کشور به وضعیت هسته ای فعلی شود. بر اساس این برنامه باید روند دستیابی ایران به سلاح هسته ای حداقل چندین سال طول بکشد. در حال حاضر به گفته دیپلمات های مطلع ، طرفین خواهان تطبیق دادن امتیازدهی های خود به گونه ای هستند که فضا برای امضای متن توافقنامه جامع هموار شود. ایران و 1+5 از ابتدای سال جاری تاکنون شش دور از مذاکرات را در وین پیش برده اند اما هنوز خبری از زمان دقیق امضای توافقنامه جامع در دست نیست. در حالی که اروپایی ها برای پیشبرد مذاکرات از چنین طرحی سخن می گویند ، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که تندروها در کنگره اعم از جمهوری خواهان و دموکرات های مخالف هرگونه توافق هسته ای احتمالا در صورتی که احساس کنند مذاکره با ایران بیش از اندازه به سمت منافع تهران سنگین شده است ،وضع تحریم های جدید را اغاز خواهند کرد.

لغو هرگونه تحریم به هر شکل و هر اندازه ممکن به همکاری میان امریکا و اروپا نیاز دارد. شرکت های اروپایی و کشورهای اروپایی باید مطمن شوند که پس از این توافق ، امریکایی ها کشور یا کمپانی سومی را که اقدام به ازسرگیری رابطه اقتصادی با ایران کرده ، جریمه نخواهند کرد. یک دیپلمات غربی در گفتگو با رویترز تاکید می کند که اصلی ترین هدف ایران از این استراتژی بازگرداندن وضعیت تحریم ها به پیش از تحرکات اتحادیه اروپا در سال 2012 است.

کلید واژه ها: رویترز برنامه هسته ای ایران


نظر شما :