ارزیابی آمریکا از توان ارتش عراق برای مقابله با داعش

۲۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۹۳۵۸۲۱ سرخط اخبار

بر اساس یک گزارش وزارت دفاع آمریکا که به منظور ارزیابی وضعیت عراق برای مداخله احتمالی نظامی آمریکا تهیه شده است، ارتش عراق ارتشی دو پارچه توصیف شده که توان دفاع موثر از بغداد را در صورت حمله  گروه تروریستی داعش ندارد.

به گزارش عصر ایران روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نتیجه یک گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را منتشر کرده است که ظاهرا از سوی مشاوران نظامی آمریکایی اعزام شده به عراق در یک ماه گذشته تهیه شده است.

این گزارش می گوید ارتش عراق یکپارچگی خود را از دست داده است و فرماندهان نظامی آمریکا می توانند تنها روی نیمی از ظرفیت این ارتش برای مقابله با گروه داعش حساب کنند.
 

ارزیابی آمریکا از توان ارتش عراق برای مقابله با داعش


بر اساس این گزارش نیمی از ارتش عراق عملا فرمان بر و حامی دولت مالکی نیستند و نیمی دیگر که حامی دولت قانونی عراق است، از گروه های شبه نظامی شیعه تشکیل شده است که تحت نفوذ ایران قرار دارند.

این گزارش ارزیابی بد بینانه ای نسبت به توان ارتش عراق برای دفاع از شهر بغداد در صورت حمله گروه تروریستی داعش دارد و می گوید بغداد در صورت حمله داعش آسیب پذیر خواهد بود.

این مدعا در حالی است که اخیرا عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در سخنانی به گروه تروریستی داعش هشدار داد در صورتی که بخواهد به بغداد نزدیک شود، از سوی نیروهای عراقی غافلگیر خواهد شد.

همچنین این گزارش می گوید نیروهای ارتش عراق به تنهایی قادر به  مقابله با تروریست های داعش نیستند و برای این کار نیاز به پشتیبانی و حمایت خارجی دارند.

گزارش نهایی پنتاگون درباره وضعیت عراق قرار است در اواخر هفته جاری به منظور تصمیم گیری درباره مداخله احتمالی نظامی در بحران عراق به چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا تسلیم شود.

نیویورک تایمز می نویسد: آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی و همزمان با دریافت یک گزارش اطلاعاتی محرمانه مبنی بر احتمال  آسیب پذیر بودن فرودگاه بغداد در حمله گروه داعش، 200 مشاور نظامی ، 6 هلی کوپتر آپاچی و تعدادی هواپیمای بدون سرنشین شناسایی به عراق اعزام کرد.

آمریکا تا کنون علی رغم درخواست چند باره دولت عراق مبنی بر پوشش هوایی حملات ارتش عراق علیه داعش ، از مداخله مستقیم نظامی در بحران عراق و بمباران مواضع داعش اجتناب کرده است.

کلید واژه ها: داعش ارتش عراق بغداد


نظر شما :