تایید حمله سوریه به مواضع داعش در عراق

۰۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۳۴۹۳۷ سرخط اخبار


مقام های آمریکایی و عراقی گفته اند که به اعتقاد آنها بمباران مواضع تروریست های داعش در اطراف شهر مرزی قیم در روز سه شنبه کار هواپیماهای نظامی سوریه بوده است.

گروه داعش در مناقشه سوریه هم فعال بوده است و اکنون بخش هایی را در هر دو سوی مرز کنترل می کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا که روزهای دوشنبه و سه شنبه مشغول دیدار با مقام های عراقی بود روز چهارشنبه علیه هرگونه اقدام تازه نظامی در عراق که ممکن است به شکاف های فرقه ای دامن بزند هشدار داد.

پیشتر نیویورک تایمز هم ادعا کرده بود که هواپیماهای تجسسی ایران در تلاشی برای کمک به دولت عراق علیه داعش بر فراز عراق به پرواز در آمده اند.

یک مقام بلندپایه ارتش عراق که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که هواپیماهای سوریه در روز سه شنبه مواضع تروریست ها در قیم و اطراف آن را بمباران کردند.

او گفت که سایر همسایگان عراق - اردن، کویت، عربستان سعودی و ترکیه - جملگی درحال تقویت پروازهای نظامی در داخل آسمان خود برای نظارت بر اوضاع هستند.

مقام های آمریکایی هم به همین خبرگزاری گفته اند که تصور می کنند حمله قیم کار هواپیماهای دولت سوریه و علیه داعش بوده باشد.

اما کری ظاهرا در اشاره ای به این نوع حملات گفت: «ما قبلا برای همه کشورهای منطقه روشن کرده ایم که نباید کاری کرد که شکاف های فرقه ای که حالا هم تنش زیادی به وجود آورده را بدتر کند. مهم است به افراط گرایی دامن زده نشود.»

هم اکنون ۱۳۰ سرباز ارتش آمریکا که نقش مشاور را بازی خواهند کرد وارد عراق شده اند و در حال برپا کردن یک مرکز فرمان مشترک عملیاتی با ارتش عراق در بغداد و یکی در شمال کشور هستند. شمار این مشاوران در نهایت به حدود ۳۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

مقام های آمریکایی پافشاری کرده اند که این «حرکتی شتابان برای نجات» دولت عراق نیست هرچند سربازان آمریکایی مستقر شده در موقعیتی هستند که در صورت لزوم بتوانند خواستار حمله هوایی شوند.

کری گفت که بغداد باید برای اطمینان از این که ارتش عراق می تواند بدون اتکا به کمک خارجی از کشور دفاع کند گام بردارد.

جان کری برای انجام گفتگوهای بیشتر درباره بحران عراق روز جمعه به عربستان سعودی خواهد رفت.

ادامه نبردها
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام های امنیتی عراق گزارش می دهد که جنگجویان داعش درحال پیشروی به سوی سد حدیثه که دومین سد عراق است هستند که به نگرانی نسبت به احتمال خسارات فاجعه بار و سیل دامن می زند.

سد حدیثه بر رود فرات در حدود ۱۸۰ کیلومتری شمال غربی بغداد قرار دارد.

بنابه این گزارش تروریست ها قبلا به بوروانه در شرق حدیثه رسیده بودند و نیروهای امنیتی برای جلوگیری از پیشرفت آنها تلاش می کنند.

روز چهارشنبه همچنین گزارش شد که شورشیان به پایگاه هوایی بلاد در حدود ۸۰ کیلومتری شمال بغداد حمله کرده اند.

یک بمبگذاری انتحاری در بازار اصلی شهر کرکوک در شمال نیز باعث مرگ حداقل دو نفر و زخمی شدن تعداد زیادی دیگری شد.

نیروهای پیشمرگه کرد روز ۱۲ ژوئن کرکوک را گرفتند که پس از فرار نیروهای ارتش عراق همزمان با پیشروی داعش بود.

گزارش می شود که روز چهارشنبه حداقل ۹ نفر هم در حمله ای در شهر محمودیه در جنوب بغداد کشته شده اند.
منبع: بی بی سی
 

کلید واژه ها: داعش بغداد ارتش عراق


نظر شما :