تهران و آنکارا به تعمیق روابط اقتصادی بیندیشند

لزوم حضور ایران در احیای جاده ابریشم

۲۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۹۳۴۰۹۸ خاورمیانه یادداشت
محمد طاهری، سفیر سابق و دیپلمات ارشد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی با اشاره به گشایش های سیاسی و اقتصادی در روابط ایران و ترکیه تاکید می کند که احیای حضور ایران در جاده ابریشم می تواند دستاوردهای فرهنگی،اقتصادی،توریستی مهمی را برای ایران به ارمغان آورد
لزوم حضور ایران در احیای جاده ابریشم

دیپلماسی ایرانی: دکتر حسن روحانی روز 19 خردادماه مصادف با نهم ژوئن بنا به دعوت رجب طیب اردوغان برای انجام سفری دو روزه به آنکارا رفت. روحانی در جریان سفر به آنکارا  در راس هیاتی متشکل از وزرای کابینه که اغلب اقتصادی بودند با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و عبدالله گل رییس جمهور ترکیه دیدار داشت. رییس جمهور ایران همچنین در جریان این سفر در اولین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه که تشکیل آن در جریان سفر اردوغان به تهران در اسفندماه سال گذشته ، مصوب شد شرکت کرد. به گفته بسیاری از کارشناسان این سفر در عین حال فرصت مغتنمی برای رایزنی های سطح عالی بین ایران و ترکیه در خصوص موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی  بود.

سفر دکتر روحانی به ترکیه ،اولین سفر ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران از سال 1996 به بعد بود. پس از سفر دو جانبه هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت ایران  که به دعوت سلیمان دمیرل در سال 1996 انجام شد، حسن روحانی در پاسخ به دعوت عبدالله گل رییس جمهور ترکیه به آنکارا سفر کرد. این سفر دارای ابعاد مهم اقتصادی ،سیاسی،فرهنگی  و از اهمیت ویژه ای برخوردار  بود.

 موارد قابل طرح و بررسی در این سفر را میتوان در به شرح زیر عنوان کرد:

  • بسیاری از تحلیلگران این سفر را در راستای ارتقای سطح همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور به سطح 30 میلیارد دلار موثر می دانند و معتقدند با توجه به اینکه ترکیه از خریداران عمده گاز کشورمان محسوب می شود ،ممکن است در نتیجه این سفر شاهد چانه زنی هایی در مورد قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه باشیم. از سوی دیگر مقامات ایرانی نیز ترکیه را کریدور مناسبی برای انتقال گاز ایران به کشورهای اروپایی می دانند و احتمالا در جریان این سفر مذاکرات جدی در این ارتباط انجام خواهد شد.
  • این سفر که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه انجام شد فرصت مناسبی برای تعمیق روابط دو کشور در زمینه مسائل منطقه ای، بین المللی و دوجانبه بود .آنچه مسلم است روحانی با درک جدید وارد عرصه جهانی شده و خواهان باز شدن بیشتر درهای ایران به سوی کشورهای جهان است.
  • سفر دکتر روحانی به ترکیه در حالی انجام  شد که در روزهای اخیر"بودروم" ترکیه میزبان برگزاری چهارمین اجلاس عالی شورای همکاری کشورهای اوراسیا  بوده  و موضوع اصلی این اجلاس نیز همکاری این کشورها در بخش جهانگردی عنوان شده است.

در این اجلاس عبداله گل رئیس جمهور ترکیه، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان، آلمازبک آتامبایف رئیس جمهور قرقیزستان و قربانقلی بردی ممداوف رئیس دولت ترکمنستان حضور داشتند.براساس اخبار منتشر شده احیای جاده ابریشم یکی از محورهای اصلی مطرح در این اجلاس بوده که قرار است به منظور تحرک بخشیدن به راه تاریخی ابریشم، طرح جهانگردی مشترک بین کشورهای اوراسیا  نیز تهیه شود.

  • از دیرباز در مسیر جاده ابریشم کشورها از  پکن، تبریز، استانبول گرفته  تا آسیای میانه و قفقاز و اروپا از پویایی مراودات اقتصادی برخورداربودند و نقش تبریز درآن دوران در تجارت وبازرگانی ایران ومنطقه ملموس بوده است .با توجه به پیشینه جاده ابریشم و اهمیت استراتژیک آن، بی تردید احیای این مسیر و گسترش هم گرایی ها، مصالح کشورهای منطقه را تامین می کند. در این بین با توجه به جایگاه و نقش ایران در مسیرجاده ابریشم، انتظار میرود که ایران امروز حضور فعالتری در احیای این جاده داشته باشد. خاصه آنکه در سالهای گذشته شهر تبریز شاهدبرپایی سومین اجلاس بین المللی بازرگانان جاده ابریشم باحضور مقامات سیاسی وبازرگانی 18 کشور منطقه وجهان بود.دو اجلاس قبلی جاده ابریشم در ترابوزان ترکیه برگزار شده بود و بر اساس پیشنهاد هیئت آذربایجان شرقی در اجلاس دوم، سومین دوره این اجلاسدر سال 1391 در تبریز برگزار شد.

   -  براساس آمار منتشر شده  40درصد تجارت جهانی مربوط به 27 کشور واقع در مسیر جاده ابریشم است.با توجه به نقش کلیدی ایران و عضویت ایران در جمع کشورهای  اجلاس بین المللی بازرگانان جاده ابریشم، پیشنهاد میشود یکی از محورهای مذاکرات  ایران با  ترکیه درخصوص اهمیت حضور، تثبیت و افزایش نقش ایران در احیای جاده ابریشم باشد. در صورت پی گیری ،این حرکت میتواند دستاوردهای فرهنگی،اقتصادی،توریستی مهمی را برای ایران به ارمغان آورد.

انتشار اولیه: سه شنبه 20 خرداد 1393/ باز انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1393

کلید واژه ها: ابریشم جاده ابریشم تبریز


نظر شما :