توافق ایران و هند برای نحوه جابجایی سه قسط از 4.2 میلیارد دلار

۱۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۳۳۷۶۶ سرخط اخبار

سفیر ایران در هند گفت: دولت هند قبول کرده است که سه قسط آخر 4.2 میلیارد دلار مربوط به توافق هسته ای ایران با 1+5 را به هر شکلی که مورد نظر ایران باشد در اختیار ایران بگذارد و به نظر می رسد در مذاکرات ایران و هند درباره نحوه جابجایی آن به توافق رسیدند.

غلامرضا انصاری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: در صورت تمایل ایران برای دریافت دارایی های مربوط به سه قسط آخر توافق ژنو از طریق هند، طرف هندی اعلام آمادگی کامل کرده است که در هر شرایطی که دولت ایران بخواهد این پول را در اختیار ایران بگذارد.

وی همچنین درباره پرداخت بدهی نفتی هند به ایران نیز گفت: این دارایی ها به طور کامل در اختیار ایران است، اما اینکه ایران می تواند آن را به چه شکل هزینه و استفاده کند، اهمیت دارد. آن دارایی ها در شرایط کنونی در اختیار دولت ایران در هند است.

انصاری ادامه داد : درباره سه قسط آخر 4.2 میلیارد دلاری نیز اینکه ایران چگونه می خواهد از این پول استفاده کند مساله تکنیکی دیگری است که باید ایران و هند بتوانند آن را بررسی کنند.

وی افزود: در ماه های اخیر طرف هندی تسهیلات بسیار ویژه ای را به دولت ایران برای استفاده از منابع مالی اش در هند پیشنهاد داده است. هند اعلام آمادگی کرده است که به هر شکلی که ایران مایل است این دارایی ها را در اختیار دولت ایران بگذارد. به نظر می رسد در مذاکراتی که ایران و هند دارند درباره نحوه جابجایی آن به توافق رسیدند.

وی گفت: دولت ایران می تواند با استفاده از منابع مالی اش در هند برای خرید کالاهایی مانند محصولات کشاورزی و محصولات بهداشتی و پزشکی و تجیزات پزشکی و دارو از هر کشوری که تصمیم بگیرد خرید کند و بتواند از طریق منابع مالی اش در هند هزینه آن را پرداخت کند.

انصاری از پیشرفت مذاکرات بین ایران و هند مربوط به سرمایه گذاری در زمینه راه آهن خبر داد و گفت : مذاکرات درباره خرید راه آهن و سرمایه گذاری آن به خوبی پیش می رود.

سفیر ایران در دهلی نو همچنین از سفر مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به هند خبر داد و گفت: در این سفر مذاکرات خوبی میان دو کشور در زمینه سرمایه گذاری هند در ایران در رابطه با صنایع معدن و فولاد صورت گرفت.

وی درباره چابهار نیز گفت: مذاکرات آن به خوبی پیش رفته است، اما طرف هندی منتظر تصمیم سازمان بنادر و کشتیرانی ایران است تا پس از رسیدن به جمع بندی اجازه سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری هند را در این بخش به آنها بدهد.

به گزارش ایسنا، در پی توافق هسته ای ایران و 1+5 ، قرار شد ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران آزاد و در هشت قسط به صورت ۵۵۰ میلیون دلار در اول فوریه، ۴۵۰ میلیون دلار در تاریخ اول مارس، ۵۵۰ میلیون دلار در ۷ مارس ، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۰ آوریل، ۴۵۰ میلیون دلار در روز۱۵ آوریل، ۵۵۰ میلیون دلار در تاریخ ۱۴ می ، ۵۵۰ میلیون دلار در ۱۷ ژوئن و ۵۵۰ میلیون دلار در تاریخ ۲۰ ژوییه واریز شود.

قسط اول دارایی های ایران که مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار و نزد بانک مرکزی ژاپن بود، سوم فوریه از طریق نشنال بانک سوییس به فرانک سوییس تبدیل و به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد.

قسط دوم نیز به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار نیز به ین ژاپن در تاریخ ۳ مارس ۲۰۱۴ برابر با دوازدهم اسفند ماه ۱۳۹۲ آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفت.

اوایل سال جاری نیز بانک مرکزی اعلام کرد که از سه قسط دارایی های ایران یک قسط به بانک سوییسی و دو قسط به بانک مسقط منتقل شده است.

با واریز قسط چهارم و پنجم به ترتیب به میزان ۵۵۰ و ۴۵۰ میلیون دلار، در ۱۸ اردیبهشت برابر با ۹ می، به حساب بانک مرکزی واریز شد. بر این اساس تا کنون دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار از ۴.۲ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران که بنا شد در پی توافق هسته ای ۲۴ نوامبر میان ایران و گروه ۱+۵ آزاد شود، به حساب بانک مرکزی واریز شده است.

کلید واژه ها: هند ۴۵۰ میلیون دلار ایران و هند ۵۵۰ میلیون ۴۵۰ میلیون سه قسط


نظر شما :