باوجود مذاکرات دشوار

همچنان می توان به توافق خوش بین بود

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۹۳۳۰۲۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
دیپلمات ها می گویند که روند مذاکرات همواره دشوار بوده و می توان روی شکاف ها پل زد. آنها بر این باورند که همچنان می توان خوش بین بود و این امکان وجود دارد که مذاکرات تا 20 جولای (29 تیر) به نتیجه برسد.
همچنان می توان به توافق خوش بین بود

دیپلماسی ایرانی: ایران و قدرت های جهانی روز شنبه پس از به پایان رساندن چهارمین دور از مذاکرات هسته ای در حال مرهم نهادن بر زخم های خود هستند، اما دیپلمات ها و کارشناسان همچنان امیدوارند که یک توافق هسته ای تاریخی تا 20 جولای حاصل شود.

در حالی که سه دور مذاکره تا کنون انجام شده است، مذاکرات سه روزه در وین به نحوی به اتمام رسید که چشم انداز گفت و گو ها را در پس پرده ای از ابهام نگاهداشت. هنوز روشن نیست که آیا سرانجام دیپلمات های ایرانی و غربی قلم را برای نگارش متن توافقنامه نهایی به دست می گیرند یا خیر.

از چهره خسته دیپلمات های ایرانی و همتایان آنها در گروه 1+5، مشخص بود که آنها نگارش متن را آغاز نکرده اند. عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت که شکاف ها عمیق تر از آن است که بتوان نگارش متن را آغاز کرد و هنوز هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. یک مقام آمریکایی در این زمینه اظهار داشت: روند مذاکرات کند و دشوار بود.

اکنون مقامات می گویند که مذاکرات در ماه آینده در وین دنبال خواهد شد اما بر خلاف دوره های قبلی مذاکرات هنوز تاریخ دقیق این نشست ها تعیین نشده است. هدف از این مذاکرات دستیابی به توافق هسته ای است که در مقابل ایجاد محدودیت های بیشتر در برنامه های هسته ای ایران، تحریم ها را تعدیل می کند. یکی از مهمترین موضوعات مطرح پای میز مذاکره کیفیت و کمیت غنی سازی اورانیوم در ایران است. غرب از ایران می خواهد که تعداد سانتریفوژهای اش را به طور محسوسی کاهش دهد اما تهران از تلاش برای نصب هزاران سانتریفوژ دیگر خبر داده است.

فرانسوا نیکولو، سفیر سابق فرانسه در ایران در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت:غرب خواستار کاهش تعداد این ماشین ها از 20 هزار دستگاه به حدود 5 هزار سانتریفوژ است اما ایران می گوید 50 هزار سانتریفوژ می خواهد. البته این تنها مشکل نیست. راکتور آب سنگین اراک نیز از دیگر موارد مورد نگرانی است. مارک هیبس، تحلیلگر موسسه کارنگی می گوید: این موضوع مهم است. زیرا پس از توافق نهایی باید با ایران نیز مانند هر کشور دیگری که تکنولوژی هسته ای غیر نظامی در اختیار دارد، رفتار شود.

کسلی دونپورت، از انجمن کنترل تسلیحاتی نیز با این نظر موافق است و می گوید باوجود اختلاف نظر ها ، امیدواری هایی نیز وجود دارد. به گفته او، هر دو طرف مذاکره کننده انتظار موانعی را داشتند، اما در صورتی که انعطاف پذیر و خلاق باشند می توانند به توافق برسند.

با این حال دیپلمات ها می گویند که روند مذاکرات همواره دشوار بوده و می توان روی شکاف ها پل زد. آنها بر این باورند که همچنان می توان خوش بین بود و این امکان وجود دارد که مذاکرات تا 20 جولای (29 تیر) به نتیجه برسد. از سوی دیگر تحلیلگران بر این عقیده اند که مذاکرات فراز و نشیب ها و روزهای خوب و بد دارد. به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که هیچ اختلاف نظری وجود نداشته باشد یا اینکه اختلاف نظرها به معنی عدم حصول نتیجه باشد.

کسلی دونپورت، از انجمن کنترل تسلیحاتی نیز با این نظر موافق است و می گوید باوجود اختلاف نظر ها ، امیدواری هایی نیز وجود دارد. به گفته او، هر دو طرف مذاکره کننده انتظار موانعی را داشتند، اما در صورتی که انعطاف پذیر و خلاق باشند می توانند به توافق برسند.

علی واعظ، کارشناس امور ایران در گروه بحران بین المللی در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت: ماه های آینده ماه های حساسی خواهند بود. روزهایی که در آن مکعب روبیک مذاکرات باید به یک توافق واقع بینامه با مبنایی قوی تبدیل شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: توافق هسته ای خوش بینی


نظر شما :