رویکرد ایران در پاسخ به حملات سایبری

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۹۳۲۶۵۴ سرخط اخبار

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: رویکرد و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حملات سایبری دشمنان نظام اسلامی، یک اقدام متقابل است.

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار «غلامرضا جلالی» روز یکشنبه در دومین کنفرانس ملی دفاع سایبری کشور و در سخنانی با موضوع نگاهی به تحولات و چالش های فضایی سایبری جهان با تاکید بر قابلیت های پدافندی و آفندی، این مطلب را عنوان کرد.

وی افزود: امروزه جهان با سرعت خیره کننده ای به سوی سایبری شدن حرکت می کند و در برنامه توسعه کشور نیز تکالیف مسلمی برای ارایه خدمات دولت به مردم با استفاده از فضای سایبری دیده می شود.

سردار جلالی ادامه داد: هر چند ایران هنوز بطور صد در صد زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم خود را به این فضا وابسته نکرده، اما آهنگ حرکت نشان از آن دارد که در آینده نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد، همچنانکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته و رو به توسعه در سال های قبل به این نقطه رسیده اند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: استفاده از فضای سایبری علاوه بر تسهیلات فوق العاده ای که برای کشورها بوجود می آورد، میزان آسیب پذیری های سرمایه های ملی مبتنی بر این فضا را نیز به شدت افزایش می دهد.

وی گفت: بسیاری از فرآیندهای مهم در زیرساخت ها و سامانه هایی اساسی اکنون به وسیله شبکه های رایانه ای از راه دور، فرمان پذیر و قابل واپایی هستند، بطوریکه این پدیده ها باعث شده که زیرساخت های یاد شده به اهداف جذابی برای بدخواهان و دشمنان تبدیل شود.

سردار جلالی افزود: در دهه اخیر فناوری های سایبری یا فناوری های اطلاعات در حال توسعه هستند و باعث ورود انسان ها به عرصه های مختلف شده اند بطوریکه امروزه همه زندگی بشر به معنای واقعی در فضای سایبر شکل گرفته است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد، اکنون تعریف از فضای سایبر بسیار مشکل و دارای پیچیدگی های خاصی است، بطوریکه وقتی در حوزه سایبری ورود می کنیم، تمام عرصه های مختلف زندگی را در آن مشاهده می شود.

** آمریکایی ها فضای سایبری را فضای پنجم جنگ تلقی می کنند

وی با بیان اینکه امروزه آمریکایی ها فضای سایبری را به عنوان فضای پنجم جنگ تلقی می کنند، افزود: آنها این فضا را در زمین وهوا به عنوان فضایی ترکیبی و تطبیقی، میدان جنگ عنوان می کنند.

سردار جلالی یادآور شد: در فضای سایبری در حوزه های راهبردی و دفاعی، چالش های علمی و ادبیاتی متعددی وجود دارد که می توان به تعبیر فضای سایبر از منظر دفاعی، تعبیر شاخص های جنگ سایبری، تعبیر شاخص های سلاح های سایبری، تعریف حوزه سرزمینی جمهوری اسلامی یا هر کشور دیگر در فضای سایبری، منافع ملی، منافع حیاتی کشورها، خطوط دفاعی و حمله، خطوط قرمز و خطوط قابل برگشت در این فضا اشاره کرد.

** می توانیم ادبیات سایبری را تولید و نهادینه کنیم

وی افزود: نخستین چالش ها و درگیری های ذهنی در حوزه سایبری باید در دانشگاه ها شکل بگیرد تا بتوانیم ادبیات سایبری را تولید و نهادینه کنیم در غیر این صورت شاهد این موضوع خواهید بود که در چند سال اخیر جز نخستین کشورهای هستیم که به صورت رسمی به آن حمله سایبری می کنند و رییس جمهور کشور متجاوز مسوولیت این حمله را می پذیرد و رمز عملیات صادر می کند اما مسوولین ما درک این حمله سایبری را ندارند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: برخی مسوولان هنوز نمی دانند که ما یک خاک و یک محدوده قلمرو سرزمینی در فضای سایبری داریم که تجاوز به آن تجاوز به خاک کشور تلقی می شود، این تجاوز صرفا یک تجاوز فیزیکی نیست، بلکه حضور در این حوزه ها و نگاه به آن یک مساله جدی است.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها از مدت ها قبل برای شرکت در جنگ های سایبری قرارگاه فرماندهی سایبری تشکیل داده اند، گفت: آنها در کنار این قرارگاه، فرماندهی های حمله کننده و ترکیبی تشکیل داده اند که این فرماندهی ها در ارتش زیر نظر آژانس امنیت ملی آمریکا و زیر نظر یک نظامی عالی رتبه فعالیت می کند.

سردار جلالی گفت: حوادث سایبری سال های 1389 و 1390 در زیر ساخت های مهم صنعتی کشور، نمونه های از این دشمنی ها است که از سوی آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

وی افزود: این حملات سایبری تلاش ناموفقی از سوی آنان بود که ناکامی در رسیدن به اهداف از پیش طراحی شده آن، یکی از دلایل تغییر و عزل فرمانده آمریکایی قرارگاه سایبری این کشور شد.

** دستیابی به سازوکارهای دفاع در مقابل حملات سایبری ضروریست

رییس شورای سیاستگذاری دومین کنفرانس ملی دفاع سایبری گفت: باید تمام سازوکارهای دفاع در مقابل حملات سایبری دشمنان را به دست بیاوریم تا بتوانیم در مقابل اینگونه حملات، آمادگی کامل مقابله و رویارویی را داشته باشیم.

وی افزود: اکنون فضای سایبری برخلاف تعاریف اولیه ارائه شده از آن، فضای جنگ و دفاع است و تمامی سیاست های دفاعی کشور ما در این حوزه صادق است، بطوریکه رویکرد و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حملات سایبری دشمنان نظام اسلامی، یک اقدام متقابل است.

دومین کنفرانس ملی دفاع سایبری ایران صبح یکشنبه با محوریت سازمان پدافند غیرعامل کشور در دانشگاه و پژوهشکده جنگ الکترونیک و دفاع سایبری دانشگاه جامع امام حسین (ع) گشایش یافت.

این کنفرانس دو روزه با محورهای دکترین راهبردها و رویکردهای دفاع سایبری، تهدیدات و حملات سایبری و آسیب ها و مخاطرات سایبری در حال برگزاریست.

فرماندهی، کنترل و مبانی مدیریت سایبری، پدافند غیرعامل در فضای سایبری و جنگ افزارها و ابزارهای دفاع سایبری از دیگر محورهای گشایش این همایش است.

شرکت کنندگان در کنفرانس ملی دفاع سایبری، با جنگ شناختی در فضای سایبری، حقوق بین الملل و دفاع سایبری، آموزش و بسیج سایبری آشنا می شوند.

در این همایش دو روزه متخصصان و کارشناسانی دخیل در امر پدافند غیرعامل از نیروهای چهارگانه ارتش و سپاه و سایر دستگاه ها و سازمان های مرتبط با دفاع سایبری ایران حضور دارند.

کلید واژه ها: فضای سایبری دفاع سایبری پدافند غیرعامل حملات سایبری سازمان پدافند غیرعامل کنفرانس ملی دفاع سایبری


نظر شما :