افزایش انعطاف تهران در مورد مالکی

ایران به دنبال اجماع شیعیان در عراق است

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۹۳۲۴۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی گزارش ها حاکی از آن است که ایران می خواهد مالکی در قدرت باقی بماند زیرا منطق ایجاب می کند که دوستان قدیمی حفظ شوند.تهران می خواهد اتحاد جبهه شیعیان در عراق حفظ شود تا منافع سیاسی در مقیاس وسیع تر محقق شود.
ایران به دنبال اجماع شیعیان در عراق است

دیپلماسی ایرانی: در هشت سال اخیر، نوری المالکی نخست وزیر عراق از حمایت مستقیم ایران برخوردار بوده و روابط خوبی را نیز با تهران برقرار کرده است. مالکی هیچگونه مخالفتی با ایران در زمینه سیاست داخلی و حتی خارجی انجام نمی دهد. سیاست هایی که شامل سوریه نیز می شود.

ایرن در جریان انتخابات 2010 بر حمایت از مالکی پافشاری کرد و متحدان شیعه در منطقه را بر آن داشت تا دست به دست یکدیگر داده و از دومین دور نخست وزیری مالکی پشتیبانی کنند. ایران پیش از انتخابات اخیر عراق نیز نسبت به اینکه مالکی برای سومین بار دوره نخست وزیری خود را تمدید کند، ابراز تمایل کردند و مذاکراتی نیز در این زمینه انجام شد.

المانیتور در این زمینه می نویسد، برخی منابع نزدیک به سفارت ایران در بغداد می گویند که ایران در هفته های منتهی به انتخابات تلاش های زیادی برای ایجاد اجماع بین رهبران شیعه شامل رهبرانی که از حزب الدعوه مالکی،مجلس اعلای اسلامی به رهبری عمار حکیم و ائتلاف احرار به ریاست مقتدی صدر انجام داده اند. هدف از این تلاش ها پشتیبانی از مالکی بوده است و در مقابل گروه های مخالف نیز در مقابل این تلاش ها مانع تراشی کردند.

آیت الله علی سیستانی و دیگر رهبران مذهبی در نجف چندان با ایجاد اجماع در زمینه حمایت از مالکی موافق نیستند. از سوی دیگر به نظر می رسد که ایران مدت کوتاهی پس از برگزاری انتخابات عراق، نرمش بیشتری را در مورد نخست وزیر بعدی عراق نشان داد.

حسن دانایی فر، سفیر ایران در عراق نیز اندکی پیش از انتخابات گفته بود تهران از خواست مردم شیعه عراق حمایت می کند و به آن احترام می گذارد. این در حالی است که رسانه های ایران نیز برای نخستین بار به گفت و گو با ایاد علاوی پرداختند. او در این گفت و گو ها به نقش مستقیم ایران در عرصه تصمیم سازی ها در عراق اشاره کرد و از تهران خواست منافع مردم عراق و منافع ملی را در نظر بگیرند. او گفت که دشمن ایران نیست و می خواهد با تهران در زمینه عراق همکاری کند.

در صورتی که جایگزینی قابل اعتماد برای مالکی وجود داشته باشد، ایرن از او حمایت می کند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که ایران می خواهد مالکی در قدرت باقی بماند زیرا منطق ایجاب می کند که دوستان قدیمی حفظ شوند. شاید مالکی به عنوان یک شخص برای ایران جذابیت های زیادی نداشته باشد، اما در نهایت او در سال های اخیر روابط خوبی با تهران داشته است. اما می توان گفت در صورتی که جایگزینی قابل اعتماد برای مالکی وجود داشته باشد، ایرن از او حمایت می کند. در فهرست نامزدهای انتخابات عراق، تعداد کاندیداهایی که می توانند مورد پذیرش ایرن قرار گیرند، بیش از یک نفر است.

از سوی دیگر، تمایل ایران به احیای اتحاد شیعیان بلافاصله پس از انتخابات در عراق نیز زیاد است. افزون بر این؛ تهران می خواهد اتحاد جبهه شیعیان در عراق حفظ شود تا منافع سیاسی در مقیاس وسیع تر محقق شود. در این بین برخی گمانه زنی ها نیز از پیشنهاد جایگزین هایی برای مالکی حکایت دارد که به طور خصوصی با مقامات تهران در میان گذاشته می شود.در چنین شرایطی به نظر می رسد احزاب شیعه در عراق در نهایت روی کاندیدایی که مورد قبول ایران است اجماع کنند. البته این کاندیدا باید کسی باشد که کردها نیز او را قبول داشته باشند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مالکی شیعه


نظر شما :