درخواست ایران از پاکستان درباره امنیت مرزهای مشترک

۱۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۳۰۷۹۰ سرخط اخبار

بازتاب معرفی نماینده جدید ایران در سازمان ملل، درخواست ایران از پاکستان درباره امنیت مرزهای مشترک، تشدید تدابیر امنیتی از سوی ایران در مرزهای شرقی، امضای یک توافقنامه میان ایران، افغانستان و هند و گزارش یک سایت آمریکایی از وضعیت نرخ تورم در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
درخواست ایران از پاکستان درباره امنیت مرزهای مشترک
 
به گزارش «تابناک»، خبر تعیین نماینده جدید ایران در سازمان ملل، از جمله مهمترین موضوعات مربوط به ایران است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، حمید ابوطالبی را که یک دیپلمات باسابقه است و در گذشته پست های مهم دیپلماتیک را در اروپا بر عهده داشته، به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل انتخاب کرده است. به این ترتیب، ابوطالبی که پیشتر به عنوان سفیر ایران در ایتالیا، بلژیک و اتریش خدمت کرده، جای محمد خزاعی، نماینده کنونی ایران در این سازمان را خواهد گرفت. 
 
درخواست ایران از پاکستان درباره امنیت مرزهای مشترک
 
اما در ادامه اخبار مربوط به وضعیت مرزبان های ربوده شده ایرانی، روزنامه «پاکستان تودی» از درخواست تهران از اسلام آباد برای سپردن کنترل امنیتی مرزهای مشترک دو کشور به ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد یکی از نمایندگان مجلس ایران درخواست کرده که در پی ناتوانی دولت پاکستان در موارد متعدد در جلوگیری از اقدامات گروه های تروریستی، مسئولیت کنترل مرز مشترک دو کشور به طور کامل به ایران واگذار شود. عوض حیدرپور گفته ایران این درخواست را به طور رسمی به پاکستان ارائه کرده، اما طرف مقابل هنوز پاسخی نداده است. 
 
درخواست ایران از پاکستان درباره امنیت مرزهای مشترک
 
در مطلب دیگری در همین زمینه، روزنامه «شانگهای دیلی» از تشدید تدابیر امنیتی در مرزهای مشترک با پاکستان از سوی ایران خبر داده است. این روزنامه به نقل از سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می نویسد ایران کار ایجاد 120 پایگاه نگهبانی و کنترل را در مرزهای شرقی خود با پاکستان آغاز کرده است. به گفته احمدی مقدم، نیروی انتظامی این کار را به همراه سپاه پاسداران آغاز کرده تا وضعیت امنیتی را در مناطق مرزی ارتقا ببخشد. این روزنامه همچنین اشاره می کند که سپاه پاسداران اعلام کرده از این پس وظیفه تأمین امنیت مرز 300 کیلومتری ایران در منطقه سراوان را بر عهده می گیرد.
 
درخواست ایران از پاکستان درباره امنیت مرزهای مشترک
 
در میان دیگر مطالب، روزنامه «هاآرتص» به خبر امضای یک توافقنامه میان ایران، افغانستان و هند در زمینه حمل و نقل و ارتباطات توجه نشان داده است. این روزنامه می نویسد یک مقام بلندپایه افغان اعلام کرده که قرار است سه کشور مذکور، موافقتنامه ای را امضا کنند که بر اساس آن، افغانستان خواهد توانست از طریق بندری در ایران، به هند دسترسی پیدا کند. بر اساس این گزارش، بندر مذکور، بندر چابهار است که از نظر راهبردی و اقتصادی بسیار مورد توجه هند قرار دارد و شماری از مقامات هندی نیز اخیراً درباره اهمیت این بندر مطالبی را مطرح کرده اند. 
 
درخواست ایران از پاکستان درباره امنیت مرزهای مشترک
 
در نهایت، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» ضمن اشاره به اخبار و آمارهای منتشره درباره کاهش نرخ تورم در ایران، از عمل کردن روحانی به وعده هایش در این زمینه سخن گفته است. این سایت می نویسد نرخ تورم در ایران در ماه فوریه به پایین ترین میزان طی دو سال اخیر رسیده و بر این اساس می توان نتیجه گرفت که حسن روحانی به وعده هایش درباره توقف روند افزایش سریع هزینه های زندگی عمل کرده است. بلومبرگ می نویسد نرخ تورم در ایران در ماه فوریه به 23 درصد رسیده؛ در حالی که در ماه ژانویه 29 درصد بود و در ماه ژوئن سال گذشته به 45 درصد نیز رسیده بود.

کلید واژه ها: ایران پاکستان نرخ تورم در ایران هند


نظر شما :