اعراب خود را آماده تاخت و تاز به دوحه می کنند

نشست کویت، محلی برای محاکمه قطر

۰۴ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۰۴۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
تحلیلگران بر این باورند که نشست کویت فرصتی طلایی برای کشورهای عربی حاضر در این نشست خواهد بود تا به واسطه آن قطر را محاکمه کرده و به واسطه سیاست های حمایت آمیزش از اخوان المسلمین آن را آماج حملات و انتقادهای خود قرار دهند.
نشست کویت، محلی برای محاکمه قطر

دیپلماسی ایرانی: در روزهای 25 و 26 مارس در حالی نشست جدید اتحادیه عرب در کویت برگزار خواهد شد که بحران روابط اعراب منطقه خلیج فارس با قطر به عنوان یکی از خطرناک ترین بحران های سیاسی اخیر اعراب بر این نشست سایه خواهد انداخت.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، تحلیلگران بر این باورند که نشست کویت فرصتی طلایی برای کشورهای عربی حاضر در این نشست خواهد بود تا به واسطه آن قطر را محاکمه کرده و به واسطه سیاست های حمایت آمیزش از اخوان المسلمین آن را آماج حملات و انتقادهای خود قرار دهند.

این در حالی است که پیش بینی می شود در این نشست همانند همیشه هیچ راهکاری برای حل بحران سوریه که وارد چهارمین سال خود شده است، یافت نشود و درباره قضیه فلسطینی نیز مناقشه های روتینی همیشگی این اتحادیه بر سر آن بدون این که نتیجه ای در بر داشته باشد، صورت بگیرد.

درباره مشکلات موجود در نشست اتحادیه عرب و بحران هایی که بر آن سایه خواهد انداخت، محمد العربی، وزیر امور خارجه اسبق مصر و یکی از سفرای کنونی این کشور می گوید: «درباره بحران سوریه، کشورهای عربی خود را خارج از چارچوب آن می دانند. آنها خود را صاحب نقشی در حل بحران سوریه نمی دانند برای همین در این نشست تنها بر وحدت ارضی سوریه و لزوم وحدت نیروهای مخالف بشار اسد تاکید خواهند کرد. کاری که همیشه در طول چهار سال گذشته در نشست های مختلف اتحادیه عرب انجام داده اند و تبدیل به یک کار روتینی شده است.»

درباره بحران سوریه، کشورهای عربی خود را خارج از چارچوب آن می دانند. آنها خود را صاحب نقشی در حل بحران سوریه نمی دانند برای همین در این نشست تنها بر وحدت ارضی سوریه و لزوم وحدت نیروهای مخالف بشار اسد تاکید خواهند کرد.

وی درباره بحران قطر و اختلافاتی که میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مصر با آن بر سر حمایتش از جریان های اخوان المسلمین پیش آمده است نیز می گوید: «به اعتقاد من نمی توانیم در نشست اتحادیه عرب راه حلی برای برون رفت از مشکل پیش آمده در روابط کشورهای عربی با قطر بیابیم. برای همین ممکن است نشست تنها به مکانی برای انتقاد از سیاست های قطر در جهان عرب تبدیل شود.»

در همین رابطه احمد بن حلی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب می گوید که شش پرونده در راس اولویت های مذاکرات نشست اتحادیه عرب در کویت خواهد بود. وی در این باره می گوید: «در راس این اولویت ها قضیه فلسطینی قرار دارد، سپس بحران سوریه و راه های موجود برای مداخله اعراب در حل بحران آن و نجات این کشور از بحرانی که در آن دچار شده است. پرونده سوم، موضوع امنیت اعراب و چگونگی مبارزه با تروریسم است. روابط کشورهای عربی با یکدیگر نیز از دیگر مسائل مورد بحث در این نشست خواهد بود.»

در همین رابطه جمال بیومی، دیپلمات بارز مصری و معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر نیز می گوید: «بر آورد من این است که در طول نشست کویت اگر حسن نیتی وجود داشته باشد، دستاوردها و موفقیت های بالایی در خصوص حل بحران قطر به دست آید. به ویژه این که قطر همه کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ را خشمگین کرده است و مواضع خصمانه ای علیه مقامات مصری دارد.»

وی درباره بحران سوریه نیز می گوید: «بعید است که در نشست اتحادیه عرب راه حلی برای حل بحران سوریه یافت شود.»

بیومی در این باره تاکید می کند، در سایه مداخلات قدرت های بین المللی در امور سوریه بسیار سخت می توان تصور کرد که راه حلی برای بحران آن یافت شود.

قطر به دلیل حمایت از اخوان المسلمین و جریان های وابسته به آن مورد انتقاد شدید کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی که اخوان المسلمین را دشمن شماره یک خود می داند، قرار دارد به گونه ای که اخیرا در پی تشدید تنش ها در روابط اعراب با دوحه کشورهای امارات متحده عربی و عربستان سعودی و بحرین سفرای خود را از این کشور فرا خوانده و تدابیری نیز برای ایجاد محدودیت علیه این کشور اتخاذ کرده اند و در نظر دارند در سایه تشدید تنش ها با آن برخوردهای شدیدتری نیز علیه آن انجام دهند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه عرب قطر اعراب کویت نشست اتحادیه عرب اخوان المسلمین


نظر شما :