هدف اوباما از پیام نوروزی به ایران

۰۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۲:۵۵ کد : ۱۹۳۰۳۵۳ سرخط اخبار

دیدگاه یک مقام ارشد اروپایی درباره مواضع ایران و غرب در مذاکرات هسته ای، تأیید اجرای تعهدات هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیام نوروزی رئیس جمهور آمریکا به ایران، گفت و گوی تلفنی چاک هیگل و موشه یعالون درباره ایران و ادعای رژیم اسرائیل درباره سرنوشت هشت یهودی ایرانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

به گزارش «تابناک»، با گذشت بیش از یک روز پایان دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین، اخبار، تحلیل ها و حواشی مربوط به این موضوع همچنان بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.
 

گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران


در این زمینه، خبرگزاری «ترند» به نقل از منابع خبری غربی از وجود اختلاف نظرهای گسترده میان ایران و اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، یکی از مذاکره کنندگان ارشد اروپایی روز گذشته اعلام کرده مواضع ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در برخی موارد تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارد؛ اما مذاکره کنندگان ایرانی نسبت به رسیدن به توافقی بر سر برنامه هسته ای خود بسیار متعهد هستند. به نوشته این خبرگزاری، مطالب فوق در ایمیلی که هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مقامات ارشد اروپایی ارسال کرده بیان شده است. 
 

گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران


از سوی دیگر، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده ایران به تعهدات هسته ای خود در چارچوب توافق ژنو پایبند است. به نوشته «رویترز»، آژانس اعلام کرده ایران به تعهدات خود که در توافق هسته ای ژنو قید شده، پایبند بوده است؛ اما هنوز برای نهایی کردن انجام تعهدات خود، اقام به ساخت یک تأسیسات خاص کند. این تأسیسات، می بایست برای تبدیل بخشی از اورانیوم غنی شده با درصد پایین ایران به اکسید مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود، در گزارش آژانس اشاره شده که قرار است این تأسیسات از تاریخ 9 آوریل آغاز به کار کند. دیپلمات های آژانس گفته اند تأخیر در احداث این تأسیسات مایه نگرانی نیست؛ زیرا تعهد ایران برای کاهش حجم اورانیوم ذخیره شده خود باید تا پایان ژوئیه انجام شود و زمان برای این کار باقی است.
 

گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران


اما پیام نوروزی رئیس جمهور آمریکا برای ایران، موضوع دیگری است که محتوای آن مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از کل دستگاه حکومتی در ایران خواسته تا از فرصت مذاکرات هسته ای برای پایان دادن به آنچه وی «انزوای اقتصادی» خوانده، استفاده کنند. گالف تودی هدف اوباما از پیام نوروزی امسال خود را تلاش برای ایجاد فشار مردمی در راستای مذاکرات هسته ای خوانده و اشاره می کند که وی ادعا کرده مسئولیت مشکلات اقتصادی ایجاد شده در ایران، به عهده مسئولین و مقامات خود این کشور است.
 

گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران


در همین حال، روزنامه «شانگهای دیلی» اظهارات وزیر دفاع آمریکا را مورد توجه قرار داده که بار دیگر ادعاهای همیشگی مقامات این کشور درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را تکرار کرده است. این روزنامه می نویسد چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، روز گذشته بار دیگر بر تعهد ایالات متحده به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تأکید کرده است. وی این اظهارات را در جریان یک تماس تلفنی با «موشه یعالون»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل بیان کرده است. در عین حال، در این گفت و گو، هیگل از اظهارات اخیر یعالون که از سیاست های آمریکا در قبال ایران انتقاد کرده بود، ابراز ناخرسندی کرده است. 
 

گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران


در نهایت، ادعای رژیم اسرائیل درباره سرنوشت هشت یهودی که ادعا می شود حدود 20 سال پیش مفقود شده اند، موضوع دیگری است که در برخی از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. به نوشته«دیلی استار»، رژیم اسرائیل هشت «یهودی» را گفته شده در دهه 1990 از ایران به مقصد سرزمین های اشغالی سفر کنند، مرده اعلام کرده و مدعی شده بر اساس اطلاعات به دست آمده از طریق «موساد»، این افراد به قتل رسیده اند. دفتر نخست وزیری رژیم اسرائیل با انتشار بیانیه ای مدعی شده «اطلاعاتی موثق» در اختیار دارد که این افراد هنگام «فرار» از ایران دستگیر شده و به قتل رسیده اند.

کلید واژه ها: مطبوعات


نظر شما :