نخستین تهدید رسمی مسکو به استفاده از اهرم ایران در برابر غرب

کرملین دست به کارت شد

۲۹ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۹۳۰۳۰۶ اخبار اصلی اروپا آمریکا پرونده هسته ای
سرانجام پس از گمانه زنی های فراوان و تایید و تکذیب های مکرر در خصوص اینکه بحران اوکراین بر مذاکرات هسته ای با ایران تاثیر می گذارد یا نه، یک دیپلمات عالی رتبه روسی برای نخستین بار تایید کرد که روسیه ممکن است به واسطه تشدید تنش ها با غرب بر سر بحران اوکراین، در موضع خود در گفت و گو های هسته ای با ایران تجدید تنظر کند.
کرملین دست به کارت شد

دیپلماسی ایرانی: سرانجام پس از گمانه زنی های فراوان و تایید و تکذیب های مکرر در خصوص اینکه بحران اوکراین بر مذاکرات هسته ای با ایران تاثیر می گذارد یا خیر، یک دیپلمات عالی رتبه روسی برای نخستین بار تایید کرد که روسیه ممکن است به واسطه تشدید تنش ها با غرب بر سر بحران اوکراین، در موضع خود در گفت و گو های هسته ای با ایران تجدید نظر کند.

سرگئی ریابکوف،معاون وزیر خارجه آمریکا به خبرگزاری اینترفکس گفت که روسیه نمی خواهد از مذاکرات هسته ای با ایران به عنوان یک اهرم استفاده کند اما در صورتی که بخواهد به اقدامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا واکنش نشان دهد، شاید این اقدام را انجام دهد.

این اظهار نظر جدی ترین تهدیدی است که مسکو از زمان آغاز بحران اوکراین در مورد استفاده از کارت ایران به غرب داده است. روسیه در حالی غرب را به استفاده از کارت ایران تهدید می کند که اخیرا آمریکا و اروپا چندین مقام روسی را به دلیل نقش آفرینی مسکو در بحران اوکراین و شبه جزیریه کریمه تحریم کرده اند.

ریابکوف که نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای با ایران است می گوید از نظر مسکو الحاق دوباره کریمه به روسیه موضوعی به مراتب مهم تر از تحولات پیرامون مذاکرات هسته ای با ایران است.

این در حالی است که روسیه تا کنون با آمریکا و دیگر کشورهای غربی در مورد مساله هسته ای ایران همکاری کرده اما اکنون ریابکوف هشدار می دهد که ممکن است این رویکرد تغییر کند.

به گزارش اینترفکس ریافکوف در ادامه تصریح کرد: ما علاقمند نیستیم از مذاکرات هسته ای با ایران به عنوان بخشی از این بازی استفاده کنیم و از طریق آن به اقدامات واشینگتن و بروکسل واکنش نشان دهیم. اما در صورتی که آنها ما را ناگزیر به این اقدام کنند،ما هر اقدامی که لازم باشد را انجام خواهیم داد. به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، اهمیت تاریخی آنچه که هفته ها و روزهای گذشته در مورد کریمه اتفاق افتاد با مساله ایران غیر قابل مقایسه است.

مقامات تهران تا کنون کمترین موضع گیری را در این زمینه داشته اند و اعلام نکرده اند که از دید آنها بحران اوکراین بر مذاکرات هسته ای تاثیر می گذارد یا خیر.

البته ریابکوف به طور روشن اعلام نکرده است که روسیه ممکن است چگونه از مذاکرات هسته ای به عنوان اهرمی در برابر غرب استفادع کند و توضیح نداده که رویکرد مسکو در این مذاکرات چگونه تغییر خواهد کرد.

ایرن و گروه 1+5، (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در نوامبر گذشته به توافق هسته ای مقدماتی دست یافتند که به موجب آن بخشی از تحریم ها در مقابل محدودیت بخشی از برنامه های هسته ای ایران، لغو می شود.

ایران تاکید دارد که در برنامه های هسته ای خود اهداف صلح جویانه را دنبال می کند و طرفین تا ماه ژوئن فرصت دارند به توافقی نهایی در زمینه مساله هسته ای ایران دست یابند. این در شرایطی است که روسیه به عنوان عضو دایم شورای امنیت دارای حق وتو و همچنین عضوی تاثیر گذار در گروه 1+5 که سازنده راکتور بوشهر ایران به شمار می رود، نقش مهمی در این زمینه استفاده می کند.

از سوی دیگر پیش از این نیز برخی مقامات در تهران به استراتژی ایجاد شکاف در گروه 1+5 اشاره می کردند و اکنون شرایط اجرای این استراتژی آنگونه که ریابکوف می گوید، آماده شده است.

با این وجود مقامات واشینگتن ابراز امیدواری می کنند که بحران اوکراین بر مذاکرات هسته ای تاثیر نگذارد. اما مقامات تهران تا کنون کمترین موضع گیری را در این زمینه داشته اند و اعلام نکرده اند که از دید آنها بحران اوکراین بر مذاکرات هسته ای تاثیر می گذارد یا خیر.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: روسیه بحران اوکراین ریابکوف مذاکرات هسته ای


نظر شما :