پایتخت سابق مخالفان آروزی حفظ اسد را دارد

حرکت خودجوش مردم سوریه در حمایت از نامزدی بشار

۲۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۳۰۲۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
در خیابان اصلی شهر حمص بیلبوردهای بزرگی نصب شده که بر روی آن نوشته شده است "کارگران موسسه چاپ دیجیتال و خطی الوعری به مدیریت خطاط فادی حسن از نامزدی مجدد رئیس جمهور اسد برای دوره جدید حمایت می‌کنند و با خون خود برای بقای او در قدرت عهد می‌بندند."
حرکت خودجوش مردم سوریه در حمایت از نامزدی بشار

دیپلماسی ایرانی: در منطقه الزهه در مرکز شهر حمص سوریه بیلبوردهای بزرگی نصب شده است که در آنها از رئیس جمهور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می خواهند که بعد از 14 سال حکم رانی بر کشور دوباره نامزد شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به لیبرال های عربستانی مخالف حکومت آل سعود، در یکی از این بیلبوردها نوشته شده است "برای این که تو سمبل کرامت و شکوه هستی، از تو می خواهیم که خود را نامزد ریاست جمهوری جمهوری عربی سوریه کنی" در پشت آن نوشته عکس بشار اسد، رئیس جمهوری و پرچم سوریه نقش بسته است و زیر آن امضای "یک رستوران خانودگی" به چشم می خورد.

حمص در گذشته شهر کلیدی مخالفان بشار اسد محسوب می شد که آن را تبدیل به پایگاه اصلی خود کرده بودند. شهری که آن را "پایتخت انقلاب" علیه حکومت توصیف می کردند و از ابتدای مارس 2011 شاهد تظاهرات و اعتصاب های متعددی بود. بعد از این که اعتراض ها رنگ و بوی خشونت به خود گرفتند، مناطق مختلف حمص، بارزترین آنها بابا عمرو، شاهد درگیری های نظامی شدیدی برای کنترل حکومت بر آنها از ابتدای مارس 2012 بود.

حکومت به تدریج اکثر مناطق این شهر را که سومین شهر بزرگ سوریه محسوب می شود، باز پس گرفت، به استثنای حمص قدیم که همچنان تحت کنترل نیروهای مسلح مخالف است.

حالا از همین شهر تبلیغات انتخاباتی رئیس جمهوری سوریه به شکل غیر رسمی آغاز شده است. اگر چه هنوز اسد نامزدی خود را برای انتخابات که قرار است امسال برگزار شود، اعلام نکرده است.  

در خیابان اصلی شهر حمص یعنی خیابان الاهرام بیلبوردهای بزرگی نصب شده که بر روی آن نوشته شده است "کارگران موسسه چاپ دیجیتال و خطی الوعری به مدیریت خطاط فادی حسن از نامزدی مجدد رئیس جمهور اسد برای دوره جدید حمایت می کنند و با خون خود برای بقای او در قدرت عهد می بندند." در کنار این نوشته تصویر خندان بشار اسد در حالی که دستان خود را تکان می دهد چاپ شده است. در ادامه شعارهای این بیلبورد بزرگ آمده است "شکوه و ابدیت برای شهدای آزاده مان و تبریک به مردان ارتش و نیروهای دفاع ملی شجاع."

کسانی که این بیلبوردها را تهیه و نصب کرده اند، می گویند که کاملا شخصی و خودجوش عمل کرده و به هیچ وجه از سوی فرد یا جریانی برای انجام آن دستور نگرفته اند.

سامر جوهر، 43 ساله و صاحب رستوران العائلی در این باره می گوید: «وقتی که شنیدیم رئیس جمهور اسد گفته که در صورتی که مردم بخواهند حاضر به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است، تصمیم گرفتیم که این بیلبوردها را منتشر کنیم برای این که او سمبل شکوه و افتخار و پیروزی ماست.»

کسانی که این بیلبوردها را تهیه و نصب کرده اند، می گویند که کاملا شخصی و خودجوش عمل کرده و به هیچ وجه از سوی فرد یا جریانی برای انجام آن دستور نگرفته اند.

وی که همانند رئیس جمهوری سوریه پیرو مذهب علوی است، همچنین می گوید: «آنها (در اشاره به مخالفان مسلح) حمص را پایتخت انقلاب نامیدند. من به شما می گویم که حمص پایتختی است که تبلیغات برای دعوت از رئیس جمهور اسد برای دوره جدید ریاست جمهوری اش از آن جا آغاز می شود.»

پیش از این اسد که در 17 ژوئن به طور رسمی دوران ریاست جمهوری اش پایان می یابد به خبرگزاری فرانس پرس گفته بود که فرصت بزرگی برای نامزدی اش برای دوره جدید وجود دارد.

طرفداران نامزدی رئیس جمهور اسد امیدوارند که وی بتواند در دوره جدید کشور را پس از بیش از سه سال جنگ خونین به آرامش و ثبات برساند.

سامر که پیش از این در بخش رسانه ها کار کرده است در حال حاضر 15 بیلبورد در تایید نامزدی بشار اسد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری جدید سوریه در حمص نصب کرده که در شماری از آنها آمده است "اگر بشار منصبش را ترک کند، هرج و مرج خواهد شد."  

عیسی یوسف، شهروند مسیحی سوری که در شهری در نزدیکی مرزهای سوریه و لبنان ساکن است، می گوید که اسد برای سوری ها امنیت آورد.

وی که 50 سال سن دارد و راننده تاکسی است، همچنین می گوید: «ما، مردان و زنان و کودکان، در زیر سلطه رئیس جمهور اسد در امنیت زندگی کرده ایم و امیدواریم که برای دومین و سومین بار هم انتخاب شود.»

یک زن خانه دار نیز که نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید: «ما با او احساس امنیت می کنیم در حالی که مجموعه های سلاح چیزی جز ویرانی برای ما نیاوردند.»

مجلس ملی سوریه به تازگی قانون جدید انتخابات سوریه را در 5 بند به تصویب رسانده که بر اساس آن درها به روی هر نامزدی از جمع مخالفان مستقر در خارج بسته می شود. بر اساس این قانون نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه باید به طور متصل 10 سال گذشته را در سوریه زندگی کرده باشد.

این در حالی است که اخضر الابراهیمی، نماینده جامعه جهانی در امور سوریه نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه هشدار داده و گفته است که این کار می تواند فرایند مذاکرات را به بن بست بکشاند، مذاکراتی که با هدف رسیدن به راه حل سیاسی برای منازعات سوریه کلید خورده است. روز جمعه عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه نسبت به اظهارات الابراهیمی واکنش نشان داد و گفت وی با به میان کشاندن موضوع انتخابات ریاست جمهوری از حدود اختیارات خود فراتر رفته است.

همچنان مخالفان سوری بر منطقه قدیم حمص که 800 هزار نفر جمعیت دارند و اکثرا پناهندگان سوری هستند، تسلط دارند که عمدتا در منطقه الوعر در غرب حمص متمرکز هستند.

یکی از فعالان حقوق بشر سوری که خود را ثائر الخالدیه معرفی می کند و می گوید با دوران 7 ساله ریاست جمهوری مخالف است، در این باره می گوید: «ما می دانیم که چنین بیلبوردهایی در مناطقی که تحت کنترل حکومت سوریه است، برپا شده، بشار اسد تلاش دارد به این ترتیب نشان دهد که همه حمص او را تایید می کنند.»

این فعال که 25 سال سن دارد همچنین می گوید که مخالفان در مناطقی که تحت کنترل حکومت نیستند تظاهرات می کنند و به صراحت مخالفت خود را با نامزدی مجدد بشار اسد بیان می کنند.

وی همچنین می گوید: «بعد از حوادثی که بر سر ما و خانواده ما آمده است، محال است که با ریاست جمهوری دوباره بشار اسد موافقت کنیم.»

کلید واژه ها: حمص بشار اسد رئیس جمهور اسد


نظر شما :