معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه:

ترکیه در پیگیری شکایت از ایران جدی نیست

۰۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۰ کد : ۱۹۲۹۰۵۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ابراهیم رحیم پور در گفتگویی کوتاه با دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که ایران حاضر است برای تامین امنیت در مرزهای شرقی خود با پاکستان به اسلام آباد کمک کند
ترکیه در پیگیری شکایت از ایران جدی نیست

دیپلماسی ایرانی: طی روزهای گذشته ایران با چالش های جدیدی در منطقه رو به رو شد. از ربودن مرزبان ها تا اعلام شکایت ترکیه به دادگاه بین المللی مبنی بر ادعای خسارت از ایران برای کاهش فروش گاز. دیپلماسی ایرانی در گپ ی کوتاه با معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه از وی در خصوص پرونده های فوق اظهارنظرهای کوتاهی گرفته است :

کمبودهای پاکستان را برطرف می کنیم

نفش پاکستان در پرونده مرزبان های ایرانی همچنان در هاله ای از ابهام قراردارد. در حالی که عبدالرضا رحمانی فضلی" وزیر کشور عصر 26 بهمن ماه در نشست خبری، در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت 5 مرزبان ربوده شده دولت پاکستان را مسئول دانسته و بیان کرده بود که ما نمی توانیم منطقه پاکستان را حفاظت کنیم و البته اعلام هم کرده بود که اگر دولت پاکستان اقدامی در راستای آزادی مرزبان های ایرانی صورت ندهد، ایران با هماهنگی حق ورود به خاک پاکستان را خواهد داشت؛ اسلام آباد در واکنش به سخنان وی با انتشار بیانیه ای تاکید کرد «نیروهای ایران هیچ حقی» برای عبور از مرزهای پاکستان نداشته و چنین کاری «نقض قوانین بین المللی» است.

ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی  مبنی بر مسئولیتی که دولت پاکستان در این پرونده بر عهده دارد می گوید: هر کمبودی که پاکستان برای برخورد با این مساله داشته باشد را می توانیم برطرف کنیم تا سامانی به مرزهای شرقی داده شود."

او درباره اینکه آیا تکراراین مسایل نشان از عدم توانایی دولت پاکستان برای برخورد با چنین گروه هایی است می افزاید: فکر می کنم این مساله بیشتر به قوت دشمنان ایران و پاکستان مربوط می شود. از این رو باید کمک شود تا پاکستان نقاط ضعف خود را کاهش دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر احتمال حمایت برخی کشورهای عربی از گروه های تروریسی حاضردر این منطقه گفت: در کل رد پایی از کشورهای خارجی وجود دارد اما هویت شناسی این کشورها را باید به بحث های تخصصی تر واگذار کرد.

رحیم پور در ادامه تایید کرد که نواز شریف نخست وزیر پاکستان قرار است طی روزهای آینده برای بررسی مسایل همه جانبه میان ایران و پاکستان از جمله حضور گروهک های تروریستی به ایران سفر کند.

شکایت ترکیه، تعارف است

از سوی دیگر ، بررسی پرونده شکایت ترکیه از ایران درباره گاز صادراتی ایران به ترکیه در دیوان داوری بین المللی لاهه آغاز شده است. شکایت گازی ترکیه از ایران دو وجه دارد. ترکیه از یک سو مدعی است در 53 روز گذشته صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده است و 25 درصد از حجم آن کاسته شده است. بر اساس این ادعا، ترک ها مدعی هستند ایران یک تامین کننده پایدار انرژی برای ترکیه محسوب نمی شود و کم فروشی کرده است. ترکیه بر این اساس یک ادعای خسارت 2 تا 2.5 میلیارد دلاری را مطرح کرده است.

 رحیم پور در این باره نیز رفتار ترکیه نوعی تعارف دانسته و می گوید: " بندی در قرارداد فروش گاز ایران به ترکیه وجود دارد که مطابق با این بند هر دو طرف می توانند اگر قیمت های منطقه ای صادرات گاز تغییری کند، درباره بهای گاز ادعا داشته و به مراجع قضایی ذی صلاح برای رسیدگی مراجعه کنند."

او می افزاید:  شکایت به معنی نزاع دو کشور نیست. موارد مشابهی میان ما و کشورهای دوست وجود داشته که به دلیل رسیدن به نتیجه نهادهای حقوقی بین المللی به آن رسیدگی می کنند. "

معاون آسیا واقیانوسیه وزرات امور خارجه  معقتد است که کار تا این حد پیش نخواهد رفت که ترک ها پیگیری قضایی موضوع را ادامه دهند. ایران نیز زمانی همین ادعا را در خصوص عدم تحویل دادن موشک های اس 300 از سوی روسیه مطرح اما آن را پیگیری نکرد.

این مقام وزارت امور خارجه نگرانی در خصوص اینکه ممکن است این شکایت بر روی روابط دو کشور اثرگذار باشد را بی مورد دانسته و گفت :  ایران و ترکیه آنقدر اشتراکات دارند که شاید از میان 50 موضوع در یکی یا دو مورد اختلاف به وجود بیاید. کما اینکه در مورد سوریه نیز با ترکیه اختلاف نظر وجود دارد اما موجب قطع رابطه نشده است.

ایران دخالتی در انتخابات افغانستان ندارد

رحیم پور در خصوص ادعای برخی رسانه های افغان در خصوص دخالت های ایران در انتخابات سال آتی این کشور با توجه به سفر برخی کاندیداها به تهران در چند ماه اخیر گفت : ایران هیچ گونه دخالتی در انتخابات افغانستان نداشته و با توجه به اینکه ایران ،وطن دوم بسیاری از افغان ها است ، رفت  آمد آنها به ایران کاملا طبیعی است .

کلید واژه ها: پاکستان ترکیه افغانستان ابراهیم رحیم پور


( ۲ )

نظر شما :