اسرائیل از سونامی فلسطینیان می‌ترسد

طرح کری روی میز مذاکرات

۰۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۹۲۸۸۸۲ ترجمه برگزیده خاورمیانه
شائول موفاز، رئیس حزب کادیما هشدار داد که وضعیت فعلی نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد و مساله، مساله زمان سونامی خشونت فلسطینیان است، خشونتی که می‌تواند بی‌نظیر باشد و هیچ گاه نظیر آن را ندیده باشیم.
طرح کری روی میز مذاکرات

دیپلماسی ایرانی: روزنامه الاخبار، چاپ بیروت می نویسد که دو طرف مذاکره کننده امریکایی و اسرائیلی به این نتیجه رسیده اند که زمان بندی تعریف شده برای روند مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل را تا یک سال دیگر تمدید کنند تا بتوانند گفت وگوهای بیشتری بر روی موارد مورد مذاکره انجام دهند. در همین رابطه قرار است مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل دستور العمل گفت وگوهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در ابتدای ماه آینده میلادی باشد. همچنین قرار است جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در دیدار با اوویر اکونیس درباره تمدید زمان مذاکرات تا یک سال دیگر در شهر رامات گان به توافق برسد.

این در حالی است که اکونیس عقب نشینی اسرائیل تا مرزهای 1967 را به مثابه خودکشی از فراز برج های عزرائیلی در تلاویو دانسته و تاکید کرده است که سیاست حزب لیکود به هیچ وجه مبتنی بر چنین تصمیمی نیست.

در همین رابطه تساحی هنگبی، عضو حزب لیکود نیز درباره سندی که قرار است طرف امریکایی به دو طرف اسرائیلی و فلسطینی ارائه دهد، گفت که این سند تضمین کننده نگرانی های اسرائیل است.

وی همچنین گفت که مذاکرات حداقل در یک سال آینده بر سر نقاط اختلافی اصلی ادامه خواهد داشت و در صورتی که توافقی از این نوع حاصل شود انتظار دارم که وضعیتی دراماتیک در درون حزب لیکود به وجود آید.

در همین رابطه یوفال شطاینتس، وزیر امور استراتژیک تاکید کرد که فلسطینی ها آمادگی امضای توافق نامه صلح در مرحله فعلی را ندارند چرا که توافق صلح قبل از هر چیز نیاز به اعتراف متبادل است در حالی که فلسطینی ها چنین چیزی را رد می کنند.

در حالی که طرف های امریکایی و اسرائیلی صحبت از تمدید زمان مذاکرات تا یک سال آینده کرده اند، صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی در این باره گفت که ما حاضر نیستیم حتی برای یک دقیقه بیشتر بعد از پایان موعد تعیین شده پای میز مذاکره با اسرائیلی ها بنشینیم.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی در این باره گفت که ما حاضر نیستیم حتی برای یک دقیقه بیشتر بعد از پایان موعد تعیین شده پای میز مذاکره با اسرائیلی ها بنشینیم.

در همین رابطه آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در دیدار با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که اسرائیل به هیچ وجه راه حل میانه را برای بازگشت پناهندگان فلسطینی یا در مورد چگونگی اعتراف اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی نمی پذیرد.

این در حالی است که شائول موفاز، رئیس حزب کادیما هشدار داد که وضعیت فعلی نمی تواند تا ابد ادامه یابد و مساله، مساله زمان سونامی خشونت فلسطینیان است، خشونتی که می تواند بی نظیر باشد و هیچ گاه نظیر آن را ندیده باشیم.

از سوی دیگر و در ایالات متحده امریکا مقام های  امریکایی با پادشاه اردن درباره طرح جدید خود برای مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل به بحث و مذاکره نشستند.

پایگاه خبری سوری دام پرس به نقل از روزنامه القدس العربی می نویسند که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در روز جمعه گذشته در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن درباره حل قضیه فلسطینی و آینده روابط دو جانبه فلسطین و اسرائیل با او به طور مفصل به بحث و تبادل نظر پرداخت.  

منابع آگاه به این روزنامه گفته اند که واشنگتن اردن را به مثابه بازیگری موثر و اصلی در آینده مذاکرات صلح می بیند و معتقد است که نقش این کشور در آینده روابطش با اردن و فلسطین می تواند سهمی موثر در حل پرونده های پیچیده امنیتی، پناهندگان فلسطینی و بیت المقدس داشته باشد، نقشی که مورد تایید اسرائیل نیز هست.

اردن بیشترین تعداد پناهندگان فلسطینی را بعد از جنگ 1967 تا کنون در خود جای داده و این موضوع به مساله ای مهم در روابط این کشور با فلسطینیان تبدیل شده است. این کشور همچنین طولانی ترین مرز را با سرزمین های اشغالی و فلسطین دارد و می تواند نقش نظارتی در اداره امور دینی و اداری بیت المقدس شرقی هم از بعد اسلامی و هم از بعد مسیحی ایفا کند.

به گفته این منابع اسرائیل و امریکا قصد دارند در صورت تشکیل کشور فلسطینی متشکل از کرانه باختری و نوار غزه به شکل ظاهری اردن را به همسایه امنیتی و عملیاتی اسرائیل و فلسطین تبدیل کنند. به گونه ای که گویی این منطقه جزئی از اردن است و این کشور مسئولیت امنیتی و سیاسی آن را بر عهده دارد. این طرح در حقیقت همان طرح کنفدرالی برای فلسطین و اردن است که هر دو را در قالب یک کشور واحد با خودمختاری مجزا تعریف می کند. به همین دلیل دیدار ملک عبدالله دوم با رئیس جمهوری امریکا از این ناحیه مهم ترین دیدار محسوب می شود چرا که واشنگتن قصد دارد از اردن بخواهد تعریفی جدید در روابط خود با فلسطین بر اساس مصالح و خواسته های اسرائیل ایجاد کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/

انتشاراولیه: چهارشنبه 30 بهمن 1392/باز انتشار: یکشنبه 4 اسفند 1392

کلید واژه ها: اردن مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :