اقدامی که واشنگتن بی سر و صدا انجام داد

کاهش حضور ناو آمریکایی برای افزایش اقبال مذاکرات هسته ای

۲۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۲۸۶۶۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
برخی منابع آگاه در نیروی دریایی آمریکا می گویند، ناو ترومن مانند گذشته، زمان زیادی را در خلیج فارس سپری نمی کند و به نظر می رسد هدف از این اقدام سرعت بخشیدن به مذاکرات برای توافق هسته ای با ایران باشد. به بیان دیگر نیروی دریایی آمریکا با محدود کردن زمان حضور ترومن در خلیج فارس ، یک پیام می فرستد
کاهش حضور ناو آمریکایی برای افزایش اقبال مذاکرات هسته ای

دیپلماسی ایرانی: همین هفته پیش بود که فرماندهان نیروی دریایی خبر دادند تا چندی دیگر ناوهای ایرانی که در راه اند، به نزدیکی مرز آبی ایالات متحده می رسند. در کمال شگفتی واکنش مقامات آمریکایی به این خبر بسیار ملایم بود. آنها گفتند اگر چنین خبری صحت داشته باشد از بابت آن نگرانی ندارند، چرا که کشتی ها می توانند در آب های آزاد فعال باشند.

اما در زمانی که ناوهای ایرانی قرار است به نزدیکی سواحل آمریکا برسند، نشریه متعلق به کنگره آمریکا از کاهش حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس خبر می دهد. نشریه هیل با انتشار این خبر ، خاطرنشان کرد که هدف از این اقدام افزایش شانس موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران بوده است.

این در حالی است که نیروی دریایی آمریکا کاهش حضور خود در این منطقه استراتژیک را تکذیب می کند. در مقابل نیروی دریایی آمریکا می گوید که شمار قایق های گشت زنی نزدیک به کشتی های ایرانی را افزایش داده است.

با این حال گزارش ها حاکی از آن است که ناو هری ترومن آمریکا که اکنون تنها ناو حمل کننده هواپیما در منطقه به شمار می رود، در شش ماه گذشته بیش از اینکه داخل منطقه بوده باشد، از آن خارج بوده است. این در شرایطی است که تنها یک سال قبل، نیروی دریایی آمریکا دو ناوهواپیما بر را در منطقه مستقر کرده بود.

افزون بر این، برخی منابع آگاه در نیروی دریایی آمریکا می گویند، ناو ترومن مانند گذشته، زمان زیادی را در خلیج فارس سپری نمی کند و به نظر می رسد هدف از این اقدام سرعت بخشیدن به مذاکرات برای توافق هسته ای با ایران باشد. به بیان دیگر نیروی دریایی آمریکا با محدود کردن زمان حضور ترومن در خلیج فارس ، یک پیام می فرستد. این ناو هواپیما بر یک سمبل موثر و ابزاری برای به نمایش گذاشتن قدرت ملی آمریکاست. هدف از حضور این ناو در منطقه مقابله با بازیگران و اقدامات بد است و در صورتی که ضروری باشد از این ناو به عنوان یک عامل برای اقدام نظامی استفاده می شود.

این در حالی است که ایالات متحده در حال حاضر به دنبال نهایی کردن توافقی با ایران است که در ماه نوامبر نسخه مقدماتی آن را امضاء کرده بود. در مقابل کنگره هنوز هم طرح تحریم های بیشتر در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات اش را دنبال می کند. هرچند که کاخ سفید مخالف هر گونه تصویب تحریم های جدید علیه ایران است.

از آگوست 2013 تا ژانویه 2014 این ناو حدود 101 روز را در داخل خلیج عمان و دریای عرب شمالی سپری کرده و تنها 45 روز در خلیج فارس حضور داشته است.

آمار فیس بوکی

نشریه هیل در بخش دیگری از گزارش خود با توجه به اطلاعاتی که مقامات روی صفحه های فیس بوک خود منتشر کرده اند زمان تقریبی حضور ناو ترومن در خلیج فارس را تخمین زده اند.  از آگوست 2013 تا ژانویه 2014 این ناو حدود 101 روز را در داخل خلیج عمان و دریای عرب شمالی سپری کرده و تنها 45 روز در خلیج فارس حضور داشته است. این جدا از 11 روزی است که در حال حرکت به سوی محل های نامعلومی بوده است.

این یک تغییر بارز در مقایسه با سال گذشته در مدت زمان مشابه است که آمریکا دو ناو هواپیمابر در منطقه داشت. رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا در سال 2010 دستور داد این ناوها به خلیج فارس بروند تا در صورت عملی شدن تهدید ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز، نسبت به آن واکنش نشان دهند. اما در فوریه 2013، تعداد این ناوها از دو به یک رسید که بخشی از این اقدام ناشی از کاهش بودجه پنتاگون بود.

افزایش قایق های گشت زنی

البته برآورد دقیق روزهایی که این ناوها در فاصله سال های 2011 تا 2012 در خلیج فارس سپری کرده اند، دشوار است. زیرا آمار قابل مقایسه ای در مورد محل این ناوها وجود ندارد.این در حالی است که پنتاگون می گوید، حضور آمریکا در خلیج فارس را نمی توان تنها با ناوهای هواپیمابر مستقر در منطقه سنجید. معاون مطبوعاتی پنتاگون می گوید هیچ محدودیتی در حضور این ناوها ایجاد نشده ، بلکه تعداد قایق های گشت زنی هم افزایش یافته است.

این در حالی است که ایران در روزهای اخیر بار دیگر گزینه نظامی که مقامات آمریکایی به روی میز بودن آن اشاره دارند را مردود اعلام کرد و خاطرنشان ساخت از بابت حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس نگرانی ندارد. از سوی دیگر علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز هشدار داده است که اگر ناوهای هواپیمابر آمریکا دست از پا خطا کنند، ایران این ناوها را غرق می کند.

این در شرایطی است که در ماه دسامبر، چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا به بحرین سفر کرد تا ضمن بازدید از ناوگان پنجم نیروی دریایی ، به کشورهای منطقه اطمینان دهد آمریکا حضور نظامی قوی خود را در خلیج فارس حفظ می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: خلیج فارس ناوها نیروی دریایی آمریکا ترومن مذاکرات هسته ای


نظر شما :