عربستان به‌دنبال حق وتوی فرانسه با پول نفت

۲۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۹۲۸۴۹۷ سرخط اخبار

روزنامه رای الیوم نوشت که رژیم سعودی بعد از شانه خالی کردن آمریکا، از یک انزوای راهبردی رنج می برد و به دنبال پرکردن جای خالی آمریکا از طریق هم پیمانی با فرانسه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه اینترنتی رای الیوم در گزارشی به بررسی روابط بین فرانسه و عربستان در سایه تحولات راهبردی اخیر در منطقه خاورمیانه پرداخت و نوشت: ریاض و پاریس در مسیر یک توافقنامه راهبردی حرکت می کنند.

این روزنامه افزود: فرانسه و عربستان مبانی روابط آینده خود را براساس یک مفهوم راهبردی پایه ریزی کرده اند. بر این اساس، تکامل بین عربستان و فرانسه صورت خواهد گرفت زیرا از یک سو عربستان به دنبال یک شریک دارای وتو در شورای امنیت است چرا که آمریکا از شراکت به سعودی ها دست کشیده است و فرانسه نیز به دنبال یک شریک قوی در خاورمیانه است چرا که خود را به تدریج خارج از چارچوب تصمیم گیر های بزرگ و سرنوشت ساز می یبیند.

روزنامه رای الیوم به نقل از اطلاعات برخی از منابع که رویکرد جدید فرانسه در خاورمیانه را زیر نظر دارند، نوشت: پاریس و ریاض خط مشی کلی توافق راهبردی بین خود را ترسیم کرده اند که این توافق به مفهوم شراکت مستحکم بین امارات و فرانسه نزدیک است اما تفاوت آنها در این است که امارات در قد و اندازه کشوری مرکزی در خاورمیانه مثل عربستان نیست.

فرانسوا اولاند در 29 دسامبر گذشته به ریاض سفر کرد و از توافق های راهبردی سخن گفت. مبانی توافق راهبردی پایه گذاری شد و آغاز برخی از مفاد آن آغاز شد.

روزنامه پاریس ماچ در اوخر ماه دسامبر مقاله ای را تحت عنوان «چرا عربستان در فرانسه سرمایه گذاری می کند» منتشر کرد و از قراردادهای اقتصادی بزرگ درمقابل حمایت سیاسی راهبردی سخن گفت. لوران فابیون وزیر خارجه و مونتنوبرگ وزیر برنامه ریزی تولید بر بخش های سیاسی و اقتصادی این توافق نظارت دارند.

دولت فرانسه در این توافق خواسته های سیاسی، نظامی و اقتصادی زیر را می خواهد:

- حمایت ریاض و هم پیمانانش در زمینه طرح های فرانسه در سطح سیاست بین المللی.

- گشوده شدن درهای عربستان به روی آموزش زبان فرانسوی در این کشور از جمله ایجاد دانشگاهی فرانسوی یا شعب یک دانشگاه فرانسوی در عربستان. پاریس از این طریق می خواهد یک قشر تحصیل کرده فرانسوی را در عربستان ایجاد کند تا بتواند در آینده با آنها تعامل کند. این وضعیت تاکنون محدود به آموزش زبان انگلیسی بوده است.

- ضرورت هماهنگی عربستان در پرونده اسلام در فرانسه با موسسات فرانسوی ویژه ادیان، به گونه ای که هرگونه کمک یا حمایت مالی به این جمعیت ها تنها از کانال های رسمی فرانسه صورت گیرد.

- اعطای سهم مناسبی از قرارداد پروژه های زیربنایی در عربستان و قراردادهای سلاح به شرکت های فرانسوی.

در مقابل، عربستان نیز یک سری خواسته ها به طور پیشنهاد یا شرط برای توافق راهبردی به شرح زیر مطرح کرده است:

- حمایت فرانسه از برخی از طرح های عربستان در عرصه سیاست بین المللی.

- تعهد فرانسه به استفاده از وتو در پرونده هایی که ممکن است به زیان عربستان در شورای امنیت باشد و جلوگیری از صدور قعطنامه ها در پارلمان اروپا که به عربستان آسیب می زند از جمله در ارتباط با حقوق بشر و زنان. این بخش از درخواست با موضع محتاطانه فرانسه روبرو شده است که از عربستان خواسته است تا برای مواجه نشدن با مشکل درآینده رویکرد بازتری در قبال پرونده حقوق بشر داشته باشد.

- امضای توافقنامه طولانی مدت که از هرگونه تغییری در سطح روسای جمهور فرانسه تاثیر نپذیرد.

- امضای قراردادهای سلاح پیشرفته به شرطی که محدودیتی درباره استفاده از آن وضع نشود. این برخلاف سیاست واشنگتن است که شروطی را درخصوص استفاده از سلاح های فروخته شده اش به عربستان وضع کرده است.

عربستان بعد از دست کشیدن انگلیس و آمریکا از این کشور در پرونده های حساس در خاورمیانه مثل پرونده سوریه و پرونده هسته ای ایران احساس انزوای راهبردی می کند و این امر ریاض را برآن داشت تا درهای پاریس را بکوبد.

این توافق از چندماه پیش درحال تجلی یافتن است و گام های مهمی در این ارتباط برداشته شد که از جمله قرارداد عربستان و فرانسه برای مسلح کردن ارتش لبنان با سلاح های فرانسوی و پول سعودی ها است. دیگری خرید سلاح های فرانسوی است به گونه ای که فرانسه را برای اولین بار در تاریخ عربستان به اولین فروشنده سلاح به این کشور در سال 2013 میلادی تبدیل کرد. این امر علاوه بر همنوایی مطلق در مواضع درخصوص پرونده سوریه و پرونده هسته ای ایران است.

کلید واژه ها: فرانسه ریاض پاریس خاورمیانه


نظر شما :