هشدار تلاویو به رم

روحانی تندتر از احمدی نژاد است

۰۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۴ کد : ۱۹۲۷۸۱۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
زئیف ماگان مدعی شد که حسن روحانی در حالی توانسته دل غربی‌ها را به دست آورد که به مراتب تندتر و شدیدتر از سلف خود محمود احمدی نژاد است.وی همچنین امضای توافق‌نامه هسته‌ای با ایران را بسیار بد حتی بدتر از توافق شیمیایی با سوریه دانست.
روحانی تندتر از احمدی نژاد است

دیپلماسی ایرانی: به رغم مواضع به شدت مخالف عربستان در برابر توافق موقت هسته ای میان با مجموعه 1+5، اسرائیلی ها اذعان کرده اند که تاثیرگذاری شان بر طرف های مذاکره کننده با ایران به حداقل رسیده و نتوانسته اند آنها را قانع کنند که با ایران به توافق نرسند و التزامی در برابر توافقاتی که با ایران به دست آورده اند، نداشته باشند. اکنون آنها می گویند که در حال حاضر تعامل با این توافق که اکنون به مرحله اجرا رسیده به عملی انجام شده تبدیل شده و واقعیتی است که باید با آن کنار بیایند. در نتیجه اکنون ارتباطاتشان را به این هدف محدود کرده اند که حداقل تاثیرات سلبی تحریم های باقی مانده از بین نرود و اجازه ندهند که تحریم های اعمال شده علیه تهران از هم فروبپاشند.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بیروت، روزنامه اسرائیلی معاریو گزارش داده است که یوفال شطاینتس، وزیر امور امنیتی در دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه گذشته به طور سری به رم سفر کرده و با شماری از مقام های عالی رتبه این کشور دیدار کرده است. وی پس از آن سفری به مسکو داشته و در آن جا نیز با مقام های وزارت امور خارجه روسیه به گفت وگو نشسته است. هدف از انجام این سفرها تلاش برای جلوگیری از فروپاشی شاکله تحریم ها علیه ایران بوده است.

تلاویو به این اعتقاد رسیده است که ایرانی ها تلاش های تازه ای را برای خروج از حجم گسترده تحریم های اعمال شده علیه کشورشان آغاز کرده اند و تلاش دارند با رسیدن به توافق کامل با کشورهای بزرگ از طریق پذیرفتن به دادن امتیازهایی در طولانی مدت خود را از انزوای اقتصادی و سیاسی خارج کرده و به تحریم ها به طور کامل پایان دهند و در عین حال برنامه های هسته ای مورد نظرشان را نیز کاملا حفظ کنند.

نگرانی تلاویو از شکسته شدن دیوار تحریم ها علیه ایران زمانی افزایش یافت که دریافت ایتالیا و روسیه پیشتاز تماس های جدید با ایران برای عقد قراردادهای بزرگ نفت در برابر کالا به ارزش تقریبی 18 میلیارد دلار شده اند. عقد این قراردادها می تواند ساختار تحریم های اعمال شده علیه ایران را فروبپاشد.

در خطی موازی با تلاویو، کاخ سفید نیز تلاش های مشابهی را آغاز کرده است. واشنگتن در تازه ترین فشارها به ایران هشداری را متوجه روسیه کرده و این کشور را از عقد قرارداد کلان اقتصادی با ایران برحذر داشته است. واشنگتن به مسکو اطلاع داده که با عقد این قرارداد شاکله تحریم های اعمال شده علیه ایران از بین خواهد رفت. سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته در این باره گفت: «در صورتی که توافقی تجاری میان ایران و روسیه حاصل شود، نگرانی های عمیقی نزد ما به وجود خواهد آمد و این مساله شائبه این که این قرارداد متناسب با توافقات کشورهای بزرگ با ایران بر سر برنامه هسته ای اش نیست را به وجود خواهد آورد که این مساله سبب می شود تا مجبور شویم تحریم های جدیدی را متوجه افرادی که چنین قراردادهایی را منعقد می کنند، کنیم.»

بنیامین نتانیاهو به انریکو لیتا، هم تای اسرائیلی اش گفته است که در نزدیک کردن روابط سیاسی با ایران تجدید نظر کند. مشابه همین هشدارها را سفارت اسرائیل در رم به اطلاع مقامات وزارت امور خارجه ایتالیا رسانده است.

این در حالی است که ایتالیا اصرار دارد که به روشنی چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شود و جایگاه خود را به عنوان دومین کشور تجاری طرف همکاری با ایران بعد از آلمان، بیش از پیش تقویت کند. مساله ای که انتقادهای بسیاری را نزد امریکایی ها به وجود آورده است. در نتیجه این تلاش ها، تلاویو رم را متهم کرد که به ایران کمک می کند تا این تصور که به زودی تحریم های بین المللی علیه ایران از بین می روند، به وجود آید.

در همین رابطه بنیامین نتانیاهو به انریکو لیتا، هم تای اسرائیلی اش گفته است که در نزدیک کردن روابط سیاسی با ایران تجدید نظر کند. مشابه همین هشدارها را سفارت اسرائیل در رم به اطلاع مقامات وزارت امور خارجه ایتالیا رسانده است.

از سوی دیگر زئیف ماگان، تحلیلگر اسرائیلی در مرکز مطالعات بگین سادات در دانشگاه بار ایلان با انتشار یادداشتی در روزنامه اسرائیل الیوم ضمن انتقاد شدید از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مدعی شد که وی در حالی توانسته دل غربی ها را به دست آورد که به مراتب تندتر و شدیدتر از سلف خود محمود احمدی نژاد است.

وی همچنین امضای توافق نامه هسته ای با ایران را بسیار بد حتی بدتر از توافق شیمیایی با سوریه دانست.

ماگان در ادامه انتقادهای خود همچنین نوشت که ایرانی ها حتی بدتر از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه عمل کرده اند. اسد حداقل بر سر سلاح های شیمیایی اش پذیرفت آنها را تحویل غرب دهد در حالی که ایرانی ها هیچ کدام از ابزارها و تکنولوژی های تحت اختیار خود که به ادعای وی می توانند در ساخت بمب اتم کاربرد داشته باشند را تحویل نداده اند و همچنان تحت کنترل خود دارند، آنها تنها به شکل ظاهری پذیرفته اند میزان درصد غنی سازی اورانیوم را کم کنند که دقیقا مثل این است که شما تصمیم بگیرید از میزان استفاده از ماشین لباس شویی در خانه تان کم کنید.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: یکشنبه 6 بهمن 1392 / باز انتشار: چهارشنبه 9 بهمن 1392

کلید واژه ها: روسیه رم تحریم های اعمال شده ایتالیا


نظر شما :