برای مشورت در مورد ایران

اوباما دمکرات ها را به کاخ سفید دعوت کرد

۲۴ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۴ کد : ۱۹۲۷۳۴۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
سناتورهای دمکرات فردا(چهارشنبه) به دعوت باراک اوباما میهمان کاخ سفید هستند.با اعلام زمان اجرای توافق هسته ای مقدماتی ، باراک اوباما هم حزبی های خود را فراخوانده تا با آنها در خصوص مساله هسته ای ایران صحبت کند.
اوباما دمکرات ها را به کاخ سفید دعوت کرد

دیپلماسی ایرانی: سناتورهای دمکرات فردا(چهارشنبه) به دعوت باراک اوباما میهمان کاخ سفید هستند.با اعلام زمان اجرای توافق هسته ای مقدماتی ، باراک اوباما هم حزبی های خود را فراخوانده تا با آنها در خصوص مساله هسته ای ایران صحبت کند. همان هم حزبی هایی که امضای 16 نفر از آنها پای طرح تحریم های کرک- منندز است. اوباما امروز نیز از سناتورها خواست برای تحریم مضاعف ایران دست نگه دارند. او گفت اکنون زمان تحریم های بیشتر نیست و باید به دیپلماسی زمان داد.

این در حالی است که با اعلام خبر اجرای توافق هسته ای از 30 دی ماه(20 ژانویه) امید به پیشرفت دیپلماسی در قبال ایران افزایش یافته و برخی تحلیلگران بر این باورند تصویب تحریم های جدید در این شرایط دشوار تر خواهد بود.  

به گزارش رویترز، با توافق ایران و گروه 1+5 بر سر اجرای سند اقدام مشترک ژنو، احتمال اینکه باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در جدال با کنگره بر سر به حاشیه راندن طرح تحریم مضاعف ایران پیروز شود، افزایش یافته است. باوجود حمایت جدی از این طرح در سنای آمریکا، تحلیلگران، قانونگذاران و مشاوران کنگره می گویند، اجرای توافقنامه ژنو، کار تندروها برای جذب حامیان بیشتر از طرح تحریم ها را دشوار می کند.

سناتور ریچارد بلومنتال دمکرات که یکی از 59 نفری است که امضاء خود را پای طرح کرک – منندز گذاشته می گوید احتمال به رای گذاشتن این طرح در آینده نزدیک بسیار کم است. وی به خبرنگاران گفت: اکنون پیشرفتی روشن ایجاد شده است و من نمی خواهم مانع این پیشرفت شود اما در عین حال این تحریم ها بود که ایرانیان را پای میز مذاکره آورد.

شانزده دمکرات هم حزبی اوباما نیز در فهرست حامیان طرح افزایش تحریم ها بر صادرات نفتی ایران حضور دارند. در صورتی که تهران به توافقنامه ژنو پایبند نماند، این تحریم ها صادرات نفتی ایران را به صفر می رساند. در مقابل تهران نیز تهدید کرده است با افزایش تحریم ها، میز مذاکره را ترک می کند.

در حال حاضر تنها یک امضاء دیگر برای به رای گذاشتن این طرح لازم است و در مجموع در صورتی که 67 سناتور از 100 عضو سنا به این طرح رای دهند، اختیار وتو از اوباما سلب می شود. اوباما بلافاصله پس از اعلام خبر اجرای توافق ژنو در بیانیه ای تهدید کرد که در صورت تصویب تحریم ها آن را وتو خواهد کرد.

کالین کال، که تا سال 2011 کارشناس پنتاگون در امور خاورمیانه بود و اکنون در دانشگاه جورج تون آمریکا مطالعات امنیتی تدریس می کند، می گوید: در صورتی که واکنش تهران به تحریم های جدید ترک میز مذاکره و دیگر اقدامات متقابل باشد، چشم انداز راهکار دیپلماتیک با خطر جدی مواجه می شود. به گفته وی، حتی در صورتی که ایران میز مذاکره را ترک نکند نیز موضع میانه رو هایی که هم اکنون پای میز نشسته اند، تندتر می شود تا از خود در مقابل انتقادهای داخلی و تاکید بر اینکه آمریکا در مذاکرات سوء ظن دارد، محافظت کند. به این ترتیب توافق نهایی نیز دشوار تر می شود.

با این حال رابرت منندز و مارک کرک، که طرح تحریم ها را تدوین کرده اند همچنان به دنبال جلب حمایت از آن هستند و امیدوارند هری رید، رهبر اکثریت سنا اجازه به رای گذاشتن این طرح را صادر کند. کرک در بیانیه ای پس از نهایی شدن زمان اجرای توافقنامه ژنو مدعی شد: «با این توافق دولت اوباما میلیارد ها دلار پول را به ایران سرازیر می کند که حامی بشار اسد در سوریه است و در ضمن به برنامه های هسته ای خود ادامه می دهد. به همین دلیل تصویب تحریم های بیشتر ضروری است .»  درحال حاضر گروه های نزدیک به لابی اسرائیل مجاب شده اند که ایران قابل اعتماد نیست و قانونگذاران را به سوی امضاء طرح تحریم ها سوق می دهند به این امید که فشار بر رید هم افزایش یابد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که تمامی 77 سناتوری که حمایت از این طرح را اعلام کرده اند، امضاء خود را نیز پای آن بگذارند. در صورتی که تعداد امضاء ها به 67 نرسد، اوباما هم می تواند آن را وتو کند. این در حالی است که رید نیز از اختیارات زیادی برای جلوگیری از به رای گذاشتن این طرح یا سد کردن راه آن برخوردار است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /10


نظر شما :