در آخرین لحظات صدام چه گذشت؟

۰۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۲ کد : ۱۹۲۶۶۹۹ سرخط اخبار

مشاور امنیت ملی سابق عراق که شاهد مراسم اعدام «صدام» بود گفت که دیکتاتور معدوم عراق تا آخرین لحظه بر خود مسلط بود و هیچ اثری از پشیمانی در او دیده نمی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «موفق الربیعی» مشاور امنیت ملی سابق عراق که شاهد اعدام «صدام» دیکتاتور عراق بوده، در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه از جزئیات اعدام وی در 7 سال پیش پرده برداشت و گفت: صدام تا آخرین لحظات عمرش کنترل خودش را حفظ کرده بود و هرگز اظهار ندامت و پشیمانی نکرد.

ربیعی که از افراد نزدیک به «نوری المالکی» نخست وزیر کنونی عراق است در آستانه سالگرد صدام که مصادف است با فردا دوشنبه، گفت: اعدام صدام پس از یکی از نشست های مالکی و «جورج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا نهایی شد. در این نشست بوش از مالکی پرسید: «با این جنایتکار چه می کنید» و مالکی گفت: «اعدامش می کنیم» بوش نیز به علامت تایید انگشت اشاره اش را بلند کرد.

وی در ادامه به مجموعه فشارهای قانونی سیاسی بر مقامات عراقی پیش از اعدام صدام حتی از سوی برخی حکام عربی اشاره کرد.

مشاور امنیت ملی سابق عراق درباره جزئیات اعدام دیکتاتور گفت: من او را دمِ در تحویل گرفتم و هیچ خارجی یا آمریکایی با ما در این مکان نبود. صدام پیراهنی سفید و کت و شلواری تیره رنگ بر تن داشت. حال او کاملا طبیعی بود و از چیزی ترسی نداشت و من هیچ نشانه ای از  ترس در چهره اش ندیدم، البته طبیعی است که برخی از مردم از من این انتظار را داشته باشند که بگویم او از ترس به خود می پیچید، یا این که بگویم او تحت تاثیر دارو بود، اما اینها حقایقی تاریخی هستند که باید به درستی منعکس شوند. یک جنایت کار؟ صحیح. یک قاتل؟ صحیح. یک سلاخ؟ صحیح. اما او تا پایان قوی ماند.»

وی افزود: من از او هیچ کلمه ای که بیانگر پشیمانی اش باشد نشنیدم. او هیچ حرفی از طلب مغفرت از خدای عزوجل یا طلب عفو به زبان نیاورد. یا نماز و دعایی نخواند در حالی که انسانی که در شرف مرگ است معمولا از خداوند طلب مغفرت می کند. اما او هیچ چیز نگفت.

ربیعی تصریح کرد: زمانی که  او را آوردم دستبند به دستش بود و قرآن در دست داشت. او را به اتاق اجرای حکم آوردم جایی که قرار بود کیفرخواست اش خوانده شود. صدام مرتب می گفت: مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، زنده باد فلسطین، مرگ بر فارسهای مجوس. او را به اتاق اعدام هدایت کرد. ایستاد و به طناب دارش خیره شد. سپس به من نگاه کرد و گفت: «دکتر این برای مردان است». دستهایش را باز کردم و از پشت بستم. گفت: «آه» به همین دلیل دستهایش را کمی شل بستم. او قرآن را به من و گفت: «آن را به دخترم بده».  گفتم: «او را کجا ببینم؟» گفت: آن را به قاضی بده تا به او بدهد.

شاهد اعدام صدام در ادامه گفت: در هنگام اعدام یک اشتباه روی داد. پاهای صدام در حین بالا رفتن از پله های جایگاه اعدام بسته بودند که برای بالا بردنش مجبور شدیم او را بالا بکشیم، پیش از اعدام هم وی حاضر نشد کیسه پارچه ای را بر روی سرش بکشد. در لحظه اعدام در سالن شعارهایی مانند «زنده باد امام محمد باقر صدر» که در دوره صدام اعدام شده بود و "زنده باد مقتدا» از رهبران برجسته کنونی شیعیان در عراق سرداده شد که صدام هم گفت: «آیا این نشان مردانگی است؟»

وی گفت: آخرین کلماتی که به زبان صدام آمد، «اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا...» ولی قبل از اینکه شهادتین را تکمیل کند، اعدام شد.

وی افزود: سپس با سایرین او را پایین آوردیم و در کیسه ای سفید گذاشتیم و او را روی برانکارد گذاشتیم و برای چند دقیقه در همان اتاق ماندیم. جسد صدام را با یک بالگرد آمریکایی از حیاط زندان کاظمیة به مقر «نوری المالکی» نخست وزیر در منطقه «الخضراء» بردیم. متاسفانه تعداد زیادی سوار بر این بالگرد بودند و جایی برای برانکارد نبود لذا افراد حاضر در بالگرد روی صندلی ها نشستند و برانکارد روی زمین قرار گرفت اما طول برانکارد زیاد بود و مجبور شدیم درهای بالگرد را باز بگذاریم. به خوبی به یاد دارم که قرص خورشید در حال نمایان شدن بود و اعدام قبل از طلوع خورشید و حلول عید قربان انجام شد. در منزل مالکی او با گرمی دستهای ما را فشرد و گفت: «آفرین بر شما». گفتم: «بفرمایید او را ببینید». سپس چهره صدام را به مالکی نشان دادم.

موفق الربیعی که سه بار در دوران حاکمیت صدام زندانی شده بود، درباره مشارکتش در اعدام صدام گفت که احساس غریبی داشتم. او جنایات زیاد و بی شماری انجام داده بود که مستحق هزاران بار اعدام بود. اما درباره احساسم باید بگویم که احساس غریبی بود و مملو از حس مرگ بودند. او آدمی عادی نبود. وی طی حاکمیتش جنگهای زیادی به راه انداخت، علیه مردم خود سلاح شیمیایی  استفاده کرد و صدها هزار نفر را در گورهای جمعی مدفون کرد و هزاران نفر را اعدام کرد. اما من می دانستم که آن یک حادثه تاریخی است.

کلید واژه ها: صدام مالکی اعدام صدام


( ۹ )

نظر شما :