هیچ کس حاضر به حمایت از اخوان‌المسلمین نیست

۰۵ دی ۱۳۹۲ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۲۶۵۸۱ سرخط اخبار

تحولات خاورمیانه از تونس آغاز شد و پس از چندی به مصر رسید. در پی تظاهرات و ناآرامی ها، حسنی مبارک، دیکتاتور مصر از اریکه قدرت پایین آمد و پس از گذشت چند ماه بی ثباتی، سرانجام محمد مرسی که از حمایت اخوان المسلمین مصر برخوردار بود، به ریاست جمهوری مصر رسید؛ اما دوران ریاست جمهوری وی نیز دوام چندانی نیاورد و پس از مدتی در یک اقدام شبه کودتایی، از قدرت کنار گذاشته شد و رهبران اخوان دستگیر شدند. 

به گزارش «تابناک»، دولت موقت مصر، نخست هر گونه فعالیت اخوان را غیرقانونی اعلام نمود و این روند ادامه یافت تا اینکه دولت موقت مصر اعلام کرد، تشکیلات اخوان المسلمین در درون و بیرون از این کشور، «گروه تروریستی» به شمار می آید. 

اما در روزهای گذشته و به ویژه پس از بمب گذاری اخیر در اداره پلیس شهر منصوره در شمال مصر، برخی مقام های این کشور از اخوان المسلمین با عنوان تروریستی نام برده بودند ، ولی با تصمیم دولت مصر، این عنوان رسمیت یافته است. 

کابینه مصر همچنین اعلام کرده بود، هرگونه تظاهرات اعتراضی که از سوی این گروه سازماندهی شود، غیرقانونی است. اخوان المسلمین این کار دولت مصر را به شدت محکوم کرده و آن را تصمیمی بی ارزش از سوی دولتی غیرقانونی خوانده و اعلام کرده که به فعالیت های خود ادامه خواهد داد. 

از سوی دیگر، جدید ترین اخبار از مصر، حاکی از آن است که چند انفجار دیگر در قاهره رخ داده و دو بمب نیز خنثی شده است، حال آنکه برخ منابع خبری مدعی شده اند، در چند هفته گذشته، اخوان المسلمین مصر با برخی گروه های القاعده برای انجام برخی اقدامات تروریستی به توافق رسیده بوده اند. 

در همین زمینه «تابناک» در گفت و گو با «صباح زنگنه»، کار شناس مسائل خاورمیانه، تحولات اخیر مصر را بررسی کرد. 

صباح زنگنه در ارتباط با تروریست بودن اخوان المسلمین گفت: پس از انفجارات اخیر در مصر انگشت اتهام به سمت اخوان المسلمین نشانه رفت. اخوان المسلمین هم متأسفانه این گونه انفجار ها را محکوم نکرد و و اکنش خاصی به آن نشان نداد. 

وی ادامه داد، البته جریان حاکم در مصر، همه تلاش خود را می کند که اخوان المسلمین را از میدان سیاسی مصر خارج کند و از هر کاری در این زمینه فروگذاری نمی کند.
 
این کار شناس مسائل مصر افزود: متأسفانه اخوان المسلمین هم به این رخدادها دامن می زند و به جای اینکه با تدبیر و واقع نگری در صحنه سیاست مصر اقدام کند، با کارهای اشتباه خود به رویدادهای اخیر دامن می زند. به همین دلیل، کسی دیگر حاضر به حمایت از اخوان در مصر نیست. 

زنگنه همچنین گفت: بعید است که اوضاع مصر دوباره به روزهای بحرانی گذشته بازگردد، زیرا ارتش کاملا فضای سیاسی مصر را در کنترل دارد و اجازه نمی دهد، دوباره مصر دوران بی ثباتی و تنش را تجربه کند.
 
وی در پایان گفت: صهیونیست ها از تحولات مصر بسیار خوشحال و خشنود هستند، زیرا مدل حکومت اخوانی نتوانست به عنوان یک مدل موفق در منطقه ثبات پیدا کند.

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین


نظر شما :