تحلیل النهار از بازتاب توافق هسته‌ای

توافقنامه ژنو لبنانی‌ها را امیدوار کرد

۱۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۵۷۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
دیپلمات‌ها می‌گویند که دیپلماسی ایران در جهت کاهش تنش‌ها در لبنان کاملا مشهود است که نشان از وجهه تازه دولت جدید ایران به ریاست دکتر حسن روحانی در جهت کاستن از تنش‌های منطقه‌ای دارد.
توافقنامه ژنو لبنانی‌ها را امیدوار کرد

دیپلماسی ایرانی: قبل از آن که حزب الله درگیر شدنش در جنگ در سوریه در کنار حکومت اسد را اعلام کند، تفاهمی اروپایی به وجود آمده بود که حزب الله بر اساس آن می توانست با دشمنان داخلی اش رویارو شود و درگیری های سیاسی جاری در لبنان را هدایت کند و به دنبال آن دولتی با اکثریت متمایل به خود تشکیل دهد. با دخالت حزب الله در درگیری های سوریه اوضاع تغییری ملموس پیدا کرد. بعد از آن اروپایی های هیئت های دیپلماتیک به لبنان گسیل داشتند تا با مقامات حزب الله دیدار کنند و با آنان درباره آخرین تحولات سوریه و لبنان رایزنی کنند. در این میان آن چه اروپایی ها را نگران کرده است، ورود حزب الله به درگیری های منطقه ای و عبور از مسائل داخلی لبنان است که می تواند ثقلی مهم و بزرگ به آن بدهد.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، آن چه همه را شوکه کرده این است که حزب الله هیچ تمایلی برای مذاکره با جریان های رقیب لبنانی اش از خود نشان نمی دهد. قبل از این که مسائل امنیتی لبنان تا این اندازه پررنگ شود، برخی سفارت خانه ها از نمایندگان 14 مارس و 8 مارس دعوت می کردند که در سفارت آنها گردهم جمع شوند و برای تشکیل دولت مذاکره کنند و از شدت تنش های موجود میان خود بکاهند. اما حزب الله تمایل کمتری به این دعوت از خود نشان می داد چرا که گمان می کرد، این نشست ها با توجه به اوضاع جاری در منطقه قرار است به سود مخالفانش برگزار شود.

در خصوص تحولاتی که پس از توافق بزرگ ایران با کشورهای 1+5 بر سر پرونده هسته ای اش به وجود آمد، انتظارها از این که این توافق تاثیرات ایجابی بر اوضاع جاری در لبنان بگذارد، افزایش یافته است. دیپلمات ها با نگرانی اوضاع جاری در لبنان را پیگیری می کنند ولی در عین حال می گویند که دیپلماسی ایران در جهت کاهش تنش ها در لبنان کاملا مشهود است که نشان از وجهه تازه دولت جدید ایران به ریاست دکتر حسن روحانی می دهد و تلاش آن برای گشودن باب تازه ای از روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که یافتن قفلی برای گشودن آن برای لبنانی ها و بسیاری از جریان ها و گروه های سیاسی منطقه ای اهمیت دارد.

افزایش تنش ها در روابط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با حزب الله بیش از همه به ضرر عربستان سعودی تمام می شود به گونه ای که بسیاری معتقدند اگر حزب الله از عربستان و کشورهای عربی این منطقه خشمگین باشد آنها دیگر نمی توانند به فکر تشکیل دولتی با توجه به منافعشان در لبنان باشند.

این در حالی است که افزایش تنش ها در روابط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با حزب الله بیش از همه به ضرر عربستان سعودی تمام می شود به گونه ای که بسیاری معتقدند اگر حزب الله از عربستان و کشورهای عربی این منطقه خشمگین باشد آنها دیگر نمی توانند به فکر تشکیل دولتی با توجه به منافعشان در لبنان باشند. برای همین بسیاری می گویند که مساله تشکیل دولت در لبنان فقط محدود به حضور حزب الله در لبنان نیست، کما این که همه امور نیز در اختیار دولت جدید ایران نیست که بگوییم سیاست های آن می تواند کمکی به حل مشکلات جاری در لبنان کند. بلکه مجموعه پیچیده ای از روابط میان حزب الله با ایران و بشار اسد و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و جامعه غربی حاکم است که در صورتی که توازنی در این رابطه به وجود آید، می توان به تشکیل دولت در لبنان امیدوار شد.

منابع دیپلماتیک می گویند که پیش از این تمام سلام، نخست وزیر مکلف در پی رایزنی هایش توانسته بود به توافقی برای تشکیل دولت با حضور همه گروه های سیاسی برسد اما به دلیل همان پیچیدگی های ذکر شده از رسیدن به این هدف باز ماند.

از سوی دیگر پیشنهاد برخی از رهبران سیاسی مبنی بر تشکیل دولتی بدون حضور حزب الله در آن نیز به اعتقاد بسیاری نهایتا 8 ماه دوام خواهد آورد چرا که تشکیل دولتی بدون حزب الله که بخش عمده ای از مردم لبنان را نمایندگی می کند، محکوم به شکست است. بنابر این بسیاری از کارشناسان بر این باورند تشکیل دولت در لبنان تنها از طریق منطق قبول موازنه ها بدون دخالت دادن موضوع درگیر شدن حزب الله در سوریه امکان پذیر است و در غیر این صورت حتی اگر انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار شود، نمی توان به فکر تشکیل دولتی فراگیر در لبنان بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان حزب الله مذاكرات هسته‌اي 1+5


نظر شما :