پاسخ دیپلمات سابق ایران به اظهارات «هیگل»

۱۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۶ کد : ۱۹۲۵۶۸۵ سرخط اخبار
چاک هیگل امروز در سخنرانی افتتاحیه امروز کنفرانس "دیالوگ منامه" برنامه اتمی ایران و سلاحهای شیمیایی سوریه را تهدیدات اصلی سلاحهای کشتار جمعی در منطقه خواند و بر اراده امریکا برای مبارزه با این تهدیدات تاکید کرد.
 
به گزارش «تابناک»، این کنفرانس که با حضور بیش ازصدها تن از شخصیتهای بین المللی ازجمله وزرای خارجه و دفاع کشورهای مختلف از منطقه، اروپا، آسیا، آمریکا و آفریقا ،امروز در منامه اغاز بکار کرد، به امنیت منطقه خلیج فارس و خاو رمیاته میپردازد. از ایران کاظم سجادپور مشاور وزیر خارجه در این کنفرانس شرکت نموده است.
 
اما در جریان کنفرانس امروز، حسین موسویان، دیپلمات ارشد سابق ایران پاسخی به اظهارات وزیر دفاع امریکا داد. موسویان گفت: شما به مسئله سلاحهای شیمیایی سوریه اشاره کردید. نابودی سلاحهای شیمیایی در سوریه مدیون همکاری ایران است. همکاری مشترک روسیه و ایران و امریکا بود که موجب این موفقیت شد.لذا امریکا باید در این مورداز ایران تشکر کند.
 
وی افزود: نکته دیگر شما برنامه اتمی ایران بود. ایران بمب هسته ای ندارد، ایران عضو معاهده ان پی تی است و به اژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه ٥٠٠٠ نفر روز بارزسی داده و اژانس هم تأیید کرده که هیچ انحرافی در برنامه اتمی ایران به سمت بمب نبوده أست. با این وجود شما در ١٠ سال گذشته همه توان خود را علیه برنامه هسته ای ایران بکار گرفته اید در حالیکه تنها کشوری که صدها بمب هسته ای در خاورمیانه دارد ، اسرائیل است. شما در صحبت امروز خود حتی یک کلمه به بمب های اتمی اسرائیل که تنها تهدید هسته ای در خاورمیانه هست اشاره نکردید.واقعیت این است که اسرائیل تهدید اتمی در خاورمیانه است و شما جرات نمیکنید یک کلمه در این مورد حرف بزنید و هیچ اقدامی هم نمیکنید.
 
چاک هیگل در پاسخ به موسویان گفت که جامعه بین الملل نقض تهدات ایران در مورد ان پی تی را تایید کرده است. اما وزیر دفاع آمریکا پاسخی به اظهارات موسویان در مورد سلاحهای شیمیایی سوره و بمبهای اتمی اسراییل نداد.

کلید واژه ها: موسویان


نظر شما :