راهکار جدید نتانیاهو برای لغو توافق هسته‌ای

۱۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۹۲۵۴۱۰ سرخط اخبار

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل به سازمان های اطلاعاتی این رژیم دستور داده است تا جستجو کنند و مدارکی بیابند که ایران در این مدت کوتاه، توافق موقت خود با غرب را شکسته است!

به گزارش «تابناک»، نشریه انگلیسی «ساندی تایمز» گزارش داده که نتانیاهو به موساد و نیروهای دفاعی این کشور دستور داده است که مدارکی از نقض عهد ایران پیدا کنند تا تلاش های اوباما برای متقاعد کردن کنگره جهت حمایت از این توافق و راضی کردن آنان برای اعمال نکردن تحریم های جدید را خنثی کند.

اما نماینده ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی گفته است: انتظار می رود موارد توافق نامه ایران و غرب در اوایل ژانویه وارد فاز اجرایی می شود.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در گفت و گو با تابناک، از آغاز کاهش تحریم ها تا دو سه هفته آینده خبر داده است؛ تاریخی که تقریبا همزمان با انجام تعهدات پذیرفته شده ایران بر پایه برنامه اقدام مشترک با غربی هاست.

هم اکنون رژیم اسرائیل، برخی از سران مرتجع کشورهای عربی و همچنین شماری از سناتور های افراطی در سنای آمریکا با این برنامه اقدام مشترک مخالف هستند و می کوشند با اعمال تحریم های جدید این برنامه را کان لم یکن جلوه دهند.

بنا بر این گزارش، اهمیت برنامه اقدام مشترک که مورد توافق ایران و قدرت های جهانی قرار گرفته، در این است که اگر این برنامه موقت به درستی از سوی طرفین اجرا شود، فضا برای برداشتن گام نهایی توافق دراز مدت ایران و غرب و عادی سازی پرونده هسته ای ایران فراهم می شود و در صورت شکست این برنامه موقت طبیعتا گام های بعدی نیز برداشته نخواهد شد.

گفتنی است، هم اکنون استراتژی رژیم صهیونیستی در گام نخست و پس از آنکه نتوانست مانع از تفاهم ایران و غرب شود، این است که به گفته خودشان، اول توافق حاصل شده را با فشار برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران توسط کنگره کان لم یکن کنند و اگر در این گام موفق نشدند، فشارهای آنان بر دور نهایی مذاکرات متمرکز خواهد شد تا بتوانند بیشترین محدودیت را بر برنامه هسته ای ایران اعمال کنند

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :