تاثیر توافقنامه ژنو بر وضعیت معیشت مردم

رقم آزاد شده اقتصاد کشور را تکان نخواهد داد

۰۸ آذر ۱۳۹۲ | ۲۳:۱۸ کد : ۱۹۲۵۲۵۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصاد در گفتگو با دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که تحریم ها در شرایط کنونی، نقش مهمی ایفا می کنداما این نقش تعیین کننده نیست و بهبود وضعیت اقتصاد ایران قبل از تحریم ها و با روی کار آمدن دولت آقای روحانی شروع شده بود.
رقم آزاد شده اقتصاد کشور را تکان نخواهد داد

دیپلماسی ایرانی : پس از موافقت تهران در محدود کردن برنامه هسته ای خود در ازای برداشته شدن محدود قسمتی از تحریم ها که اقتصاد این کشور را مختل کرده بود، شاخص های سهام کلیدی در ایالات متحده و اروپا ترقی کرده و بازار بورس های آسیایی نیز با افزایش قیمت همراه شده است. در همین حال گفته شده ارز ایران در برابر دلار آمریکا سه درصد تقویت شده است. کارشناسان امضای توافق نامه ژنو را روزنه ای برای اقتصاد ایران می دانند. اما در این میان برخی این را تنها یک راه حل فوری برای وضعیت معیشتی مردم عنوان می کنند؛ زیرا بر این باورند که اصل مشکلات اقتصادی ایران بر آمده از سوتدبیرهاست. سعید لیلاز کارشناس مسایل اقتصادی نیز که در این دسته از افراد قرار می گیرد بر این عقیده است که با روی کار آمدن دولت آقای روحانی ما شاهد رشد اقتصادی، افزایش ارزش پولی، کاهش نقطه به نقطه ای تورم بوده ایم. با این حال او می گوید: درصوت بازگشت درآمدهای نفتی و دلارهای بلوکه شده می توان مشکلات معیشتی مردم را حل کرده و به دولت فرصت برنامه ریزی برای آینده اقتصاد ایران را داد. آنچه در ادامه می آید، ماحصل گفت وگوی کوتاه با اوست:

تاثیر اقتصادی  توافقنامه ژنو را چگونه ارزیابی می کنید؟

هنوز روی مفاد تفاهمنامه ابهام دارم ولی به نظر می رسد بین 60 تا 100 درصد در درآمدهای ارزی دولت و وصولی ارز اثر داشته و آن را افزایش می دهد. با این حال معتقدم این توافق مجموعه درآمدهای نفتی ایران را افزایش می دهد و حتی در صورتی که مباحث مربوط به پتروشیمی ها آزاد شود عملکرد بهتر خواهد شد. اکنون می توان روزی یک میلیون بشکه نفت فروخت و نزدیک به 8 میلیارد از دارایی های ایران آزاد می شود. با 8 میلیارد دلار می توان مباحث مهم و معیشتی ایران را حل کرد و به دولت فرصت می دهد برنامه ریزی طولانی مدت انجام دهد.

گفته شده ارز ایران (ریال) پس از اعلام خبر دستیابی به توافق هسته ای بیش از 3 درصد در برابر دلار آمریکا تقویت شد. تا چه حد این ارزش متاثر از توافقنامه هسته ای است؟

پیش از این نیز 25 تا 30 درصد ارزش پولی کشور افزایش یافته که تنها 3 درصد آن متعلق به توافقنامه ژنو است. بقیه آن متعلق به دولت است. از این رو این اتفاق، حرف بنده را که همواره گفته ام تحریم مشکل اصلی اقتصاد ایران نیست، یلکه سوتدبیر بوده، را ثابت می کند.

تاثیرات اقتصادی توافق نامه ژنو بر روی اقتصاد کشور، با توجه به معلق شدن برخی تحریم ها و آینده آن چگونه خواهد بود؟

من برای تحریم ها نقش تعیین کننده قایل نبودم.

چطور؟

مشکلات اقتصادی ایران برخاسته از وجود تحریم نیست. بلکه مساله اقتصاد ایران، همیشه این بوده که ما دچار سومدیریت حاکم بر اقتصاد ایران بودیم. تحولات 100 روز اخیر دولت آقای روحانی به روشنی و به درستی این موضوع را ثابت می کند که در این صد روز تحولاتی اتفاق افتاده است که امکان نمی داشت در شرایط عادی یا اگر تحریم می خواست لغو شود، انتظار داشته باشیم که چنین حالتی در اقتصاد ایران اتفاق بیافتد.

گفته می شود که معلق شدن برخی از تحریم ها، تا حدودی روزنه امیدی را برای اقتصاد ایران به همراه خواهد شد..

تحریم ها  در شرایط کنونی، نقش مهمی ایفا می کند. اما این نقش تعیین کننده نیست و دوم اینکه بهبود وضعیت اقتصاد ایران قبل از تحریم ها و با روی کار آمدن دولت آقای روحانی شروع شده بود. از جلمه قبل از اینکه اتفاقی بر این تحریم ها روی دهد، تولید خودرو سازی به ویژه ایران خودرو از مرز هزار و 500 دستگاه عبور کرده که بیش از 50 درصد شش ماه اول سال است. خوبی اقتصاد این است که همیشه باید با عدد و رقم حرف زد و ثابت کرد. به هیچ وجه تصورم این نیست که اساس بهبود اوضاع یا تحولاتی که در ایران در حوزه اقتصاد روی می دهد، برخاسته یا متعلق به تحریم است. ما احیای اقتصادی را قبل از تحریم ها و با روی کار آمدن دولت شروع کردیم. یکی از این موارد حل کامل مساله دارو و کاهش نرخ تورم است. اینها همه محسوس بوده است.

شما معتقدید که لغو تحریم ها تمام قضیه اقتصاد ایران نیست، بلکه بخشی اثرگذار است که اقتصاد ایران بتواند به شرایط ایده آل برگردد

همین الان ما ماهانه بیش از 5 تا 6 میلیارد صادرات و دریافت ارزی داریم ولی پولی که آزاد می شود تقریبا 15 درصد ارز ورودی به کشور را تشکیل می دهد. گرچه سهمش در درآمدهای نفتی دولت بیشتر است اما در حال حاضر خود 3/1 میلیارد دلار در دوره زمانه ماهانه عدد وحشتناکی نیست که فکر کنید که اقتصاد را تکان می دهد. لغو تحریم ها برای حل فوری مسایل معیشتی خوب است.

درصورت بازگشت درآمدهای نفتی و دلار های بلوکه چه روی خواهد داد؟

پول های تصرف شده را احتمالاً اجازه معامله خواهند داد و کافی است که اعتبار آن به کشور اختصاص یابد و اکنون 70 درصد از قدرت خرید ارزی دولت افزایش خواهد یافت.

کلید واژه ها: سعید لیلاز توافقنامه ژنو


نظر شما :