پیام‌های ناخوشایند امریکا برای عربستان، این بار از لبنان

واشنگتن از حزب الله دلجویی می‌کند؟

۰۸ آذر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۹۲۵۰۹۹ گفتگو خاورمیانه
مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی به بررسی دلایل دیدار احتمالی امریکایی‌ها با سیاستمداران حزب الله پرداخته است.
واشنگتن از حزب الله دلجویی می‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: در خبرها آمده که امریکا با حزب الله به طور مخفی وارد مذاکره شده است. واشنگتن شاید به این نتیجه رسیده است که باید برای حل بسیاری از مسائل و مشکلات لبنان با حزب الله رایزنی کند. روزنامه وورلد تریبون به نقل از منابع لبنانی از تماس هایی میان سیاستمداران حزب الله و دیپلمات های آمریکایی که به طور مخفیانه در بیروت آغاز شده خبر داده است. این روزنامه به نقل ازمنابع لبنانی آورده است: این رایزنی ها و تماس ها درباره ثبات اوضاع در لبنان و دولت آینده این کشور است. دولتی که ماه ها است قرار است تشکیل شود و هنوز تشکیل نشده است. پیش از این گفته می شد که امریکا و عربستان مخالف حضور حزب الله در دولت آینده لبنان هستند، اما این بار خبر می رسد که امریکایی ها از طریق طرف سومی نامه نگاری هایی را با حزب الله آغاز کرده اند و این فعالیت ها ظرف هفته های گذشته افزایش یافته است. این خبر در حالی منتشر شده است که هفته گذشته بیروت شاهد یکی از خونین ترین روزهای خود در سال های اخیر و در عین حال بی سابقه ترین اتفاقات جاری در این کشور بود. سفارت ایران در لبنان در معرض یک حادثه تروریستی قرار گرفت که جان دست کم 23 نفر از جمله رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و رئیس تیم حفاظتی سفارت ایران در بیروت را گرفت. برخی بر این اعتقادند که گفت وگوهای آمریکا با حزب الله در راستای گرایش باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به نزدیک شدن به ایرانی است که به اذعان بسیاری دست برتر را در عرصه سیاسی لبنان دارد. مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان به بررسی مفاد و دلایل دیدار امریکا با سیاستمداران حزب الله پرداخته است که در ادامه می خوانید.

روزنامه وورلد تریبون به نقل از منابع لبنانی آورده که دیدارهایی میان سیاستمداران حزب الله و دیپلمات های آمریکایی به طور مخفیانه در بیروت آغاز شده است. سوال این است با توجه به هجمه هایی که همیشه علیه حزب الله از سوی طرف های غربی بوده است، این دیدار پنهانی در شرایط کنونی منطقه چگونه تفسیر می شود؟

البته این دیدار هنوز تایید نشده است. اما امریکایی ها همیشه علی رغم آنکه با حزب الله مخالفت می کنند و حتی این مخالفت علنی است به قدرت حزب الله در لبنان به خوبی واقفند و می دانند که تقریبا 95 درصد از  شیعیان در لبنان از حزب الله  حمایت می کنند در نتیجه این طایفه طایفه قدرتمندی است و حزب الله نیز به عنوان نماینده آنها نقش مهمی هم در لبنان دارد و هم در تحولات منطقه. بنابراین امریکا به جایگاه مردمی حزب الله کاملا واقف است و می داند که برای پیاده کردن و پیش بردن سیاست های خود در لبنان چاره ای ندارند جز این که با حزب الله و شیعیان تعامل خوبی داشته باشد. در نتیجه اگر این دیدار هم صحت داشته باشد باید از این منظر آن را ارزیابی کرد.

این خبرزمانی منتشر شده که انفجار در مقابل سفارت ایران در لبنان صورت گرفته است، انفجاری که جامعه جهانی از جمله امریکا آن را محکوم کردند، آیا پس از این واقعه انجام چنین دیداری پیامی دارد؟

پیام این مساله می تواند این باشد که امریکایی ها چنین احتمالی را می دهند که ممکن است حزب الله قصد داشته باشد این اقدام را تلافی کند و امریکایی ها قصد دارند تا از این طریق جلوی اقدام تلافی جویانه حزب الله را سد کنند. اما سید حسن نصر الله بارها اعلام کرده است که خط قرمز در لبنان جلوگیری از درگیری های طایفه ای است و طبیعتا هدف اصلی اقدامی که علیه سفارت ایران شد ایجاد درگیری میان اقوام لبنانی به ویژه میان سنی و شیعه است و حزب الله نیز همیشه اعلام کرده که این خط قرمز آنهاست و تنها دشمن اصلی اسرائیل است و به هیچ وجه وارد درگیری های طایفه ای نخواهند شد. آنها با اعلام این خبر شاید به نوعی قصد دارند این گونه وانمود کنند که حزب الله با امریکایی ها علی رغم آن که ادعای دشمنی می کنند رابطه پنهانی هم دارد و قصد دارند از این راه از محبوبیت و نقشی که حزب الله در لبنان دارد، بکاهند.

 

امریکایی ها علی رغم مخالفت هایی که با حزب الله می کنند اما نقش حزب الله را در لبنان و اهمیت آن را می دانند که اگر قصد آن است تا در لبنان ثبات و آرامش برقرار شود به طور حتم باید نظر حزب الله را جلب کنند، به ویژه برای تشکیل دولت.

 

با توجه به اینکه عربستان در لبنان جبهه ای علیه حزب الله تشکیل داده و رسما علیه آنها وارد عمل می شود آیا کانال ارتباطی میان حزب الله و امریکا  به معنای تقابل عربستان و امریکا در لبنان نیست؟

عربستان به طور قطع تمایلی ندارد که امریکا روی خوشی به حزب الله نشان دهد و طبیعی است که اگر این خبر صحت داشته باشد عربستان از انجام این گونه دیدارها ناخشنود است و در نتیجه می تواند پیامی از سوی امریکایی ها به عربستان باشد تا نشان دهد که امریکا از سیاست های رادیکالی که عربستان در حال حاضر در منطقه دارد راضی نیست.

این رسانه به نقل ازمنابع لبنانی آورده است، این رایزنی ها و تماس ها درباره ثبات اوضاع در لبنان و دولت آینده این کشور است، در گذشته گفته می شد امریکا طرفدار دولتی است که حزب الله در آن نباشد، آیا  این ارتباط به معنای تغییر موضع امریکاست؟

همان طور که گفته شد امریکایی ها علی رغم مخالفت هایی که با حزب الله می کنند اما نقش حزب الله را در لبنان و اهمیت آن را می دانند که اگر قصد آن است تا در لبنان ثبات و آرامش برقرار شود به طور حتم باید نظر حزب الله را جلب کنند، به ویژه برای تشکیل دولت. دولتی که تشکیل می شود حزب الله باید در آن نظر داشته باشد. بنابراین چنین موضوعی را می توان از این زاویه مورد بررسی قرار داد که امریکایی ها برای اینکه دولت در لبنان تشکیل شود (که بیش از چندین ماه است که دولت تمام سلام تشکیل نشده) طبیعی است که نیاز است نظر حزب الله را جلب کنند به ویژه آن که به جز مساله لبنان بحث های دیگر منطقه ای از جمله سوریه نیز مطرح است که نقش حزب الله در سوریه هم مشخص است. بنابراین اگر این دیدار صورت گرفته باشد می توان گفت امریکایی ها در حال حاضر تا اندازه ای به مساله لبنان و منطقه واقع بینانه تر نگاه می کنند. باید خاطرنشان کرد که در گذشته نیز دیدارهایی وجود داشته البته نه با این سبک و سیاق. بله، می توان گفت امریکا سیاست های منطقه ای خود را تغییر داده است.

این رسانه می نویسد: برخی بر این اعتقادند که گفت وگوی آمریکا با حزب الله در راستای گرایش باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای نزدیک شدن به ایران است. آیا امریکا برای پس از مذاکرات هسته ای با ایران برنامه ریزی می کند و در دیدار پنهانی با حزب الله در حال فراهم کردن زمینه گفت وگو با ایران در زمینه های دیگر است؟

خیر به اعتقاد من این دو موضوع به هم مرتبط نیست، چرا که در حال حاضر امریکایی ها به ویژه در مساله هسته ای و مذاکراتی که بوده با طرف ایرانی به شکل مستقیم گفت وگو کرده اند و در نتیجه دیدار با حزب الله خیلی نمی تواند این گونه تفسیر شود که امریکایی ها از این طریق قصد داشته اند که چراغ سبزی به ایران نشان دهند و بیشتر به نظر می رسد مسائل لبنان مد نظر امریکایی هاست. اما به هر صورت به هر میزان که امریکا با حزب الله  و دوستان ایران در ارتباط  باشد طبیعی است که بر وضعیت روابط ایران و امریکا تاثیر مثبت خواهد گذاشت. در نهایت باید گفت که شرایط به گونه ای نیست که امریکا نتواند با ایران به شکل مستقیم ارتباط برقرار کند و حال به سمت حزب الله رفته است تا از طریق آنها با ایران رابطه دوستی برقرار سازد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/14

انتشار اولیه: یکشنبه 3 اذر 1392/ باز انتشار: جمعه 8 آذر 1392

کلید واژه ها: حزب الله لبنان امريكا مسعود ادريسي


نظر شما :