وقتی مبارزین علیه داعش را، تروریست می‌خوانند

حزب‌الله لبنان هدف حملات عربستان

۲۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۷۱۴۷ خاورمیانه یادداشت
مسعود ادریسی سفیر اسبق ایران در لبنان در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به بیان چرایی قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی اتحادیه عرب پرداخته است.
حزب‌الله لبنان هدف حملات عربستان

مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان

دیپلماسی ایرانی: عربستان سعودی در کمتر از دو هفته از لغو وعده کمک مالی چند میلیارد دلاری به ارتش لبنان و درخواست از شهروندان خود برای عدم مسافرت به بیروت، این بار شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب را واداشت تا حزب الله لبنان را به همراه همه مسئولان و نیروهای آن در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.

حزب الله لبنان نه تنها یک گروه تروریستی نیست، بلکه از ابتدای پیدایش به عنوان یک گروه مقاومتی مطرح بوده است. گروهی که توانسته خدمات بسیاری زیادی به لبنان و امت اسلامی و عربی ارایه کند. حزب الله لبنان تنها گروهی بود که توانست اسرائیل را از قسمت اعظمی از خاک لبنان بیرون کند. این دستاورد بزرگی هم برای حزب الله و هم یک گروه عربی – اسلامی به حساب می آید. گرچه این یکی از اقدامات حزب الله است؛ به همین خاطر افکار عمومی کشورهای عربی و اسلامی، حزب الله یا یک گروه مقاومت ضد صهیونیستی می دانند. طبیعی است افکار عمومی زیر بار این که حزب الله یک گروه تروریستی است نمی روند. پرسش این است که چرا اتحادیه عرب در این برهه ای چنین مصوبه را داشته است؟ گرچه عربستان سعی بر این داشته که تلویحا نشان دهد که این تصمیم فردی نبوده است هیچ یک از اعضا اعتراضی به این مسئله نداشته اند، اما معتقدم غیر از عراق و لبنان که به طور آشکار مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کردند، دیگر کشورها نیز به هیچ وجه نسبت به این مصوبه نظر مثبت ندارند. اما متاسفانه به دلیل نفوذ عربستان روی بسیاری از کشورهای عربی و تا حدودی راضی نگه داشتن عربستان، آن را تایید کردند. به همین دلیل چنین مصوبه ای بیشتر به واسطه فشارهای عربستان صورت گرفته است. دیگر آنکه در میان کشورهای عضو اتحادیه عرب، سوریه حضور نداشته و فلسطین نیز حضور قابل توجهی ندارد. عمان نیز به دلیل برخی ملاحظات خاص خود با عربستان از جمله هم مرز بودن و از طرفی فشارهای وارد شده، مجبور به تایید مصوبه شده است.

با این حال در پاسخ به پرسش مطرح شده باید گفت عربستان از حضور حزب الله و حمایت های این گروه در سوریه ناراضی است. حزب الله توانسته با تروریست های داعشی و امثال آن در سوریه مبارزه کند و حضور موثری داشته باشد. طبیعی است عربستان با توجه به مواضعی که نسبت به سوریه دارد، و گروه های معارضی که در حال مبارزه با دولت سوریه هستند، از اقدامات حزب الله خشنود نیست. عربستان به دنبال فشار روی حزب الله است. گفته می شود اقدامات حمایتی حزب الله چه به لحاظ معنوی و چه سیاسی از مبارزان یمنی، عربستان را ناراضی کرده است. در کل اقدامات حزب الله در منطقه موجب نارضایتی آل سعوده شده است.

دیگر آنکه عربستان سعودی هدف جدیدی را در لبنان پیش روی خود قرار داده که همان فرسایش حزب الله است. مسایل داخلی لبنان موجب شده عربستان تمایل داشته باشد، فردی رییس جمهور شود که مورد موافقت حزب الله و گروه 8 مارس نباشد. سیاست هایی که عربستان در لبنان دنبال می کند، با سیاست های حزب الله در تعارض است.  مجموعه این عوامل سبب شده عربستان تلاش کند، حزب الله را گروه تروریستی بنامد. اما افکار عمومی کشورهای عربی این موضوع را نمی پذیرند.

انتشار اولیه: یکشنبه ۲۳ اسفند 1394 / انتشار مجدد: پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴

کلید واژه ها: عربستان مسعود ادريسي حزب الله لبنان لبنان


نظر شما :