لاوروف: 1+5 حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخت

۰۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۲۵۰۵۷ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که گروه 1+5 حق ایران برای غنی سازی تحت نظارت کامل آژانس بین المللی را به رسمیت شناخته و بعد از گذشت 6 ماه از اجرای توافقات تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران هم کاهش خواهد یافت.

 
به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه صبح امروز در گفت وگو با خبرنگاران در ژنو اعلام کرد که امکانات آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کنترل برنامه هسته ای ایران افزایش پیدا خواهد کرد و وی کاملا اطمینان دارد که ایران با آژانس همکاری لازم در این زمینه را خواهد داشت.
 
لاوروف یادآور شد: من فکر می کنم که همه طرفین در این توافق برنده شده باشند. اولا ما بطور اساسی خطر گسترش تسلیحات هسته ای را که برخی کشورها در مورد آن نگران بودند را بسیار کاهش دادیم. اکنون اجتناب از عواملی که مانع از فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی می شد، برطرف شده است و ما اطمینان کامل داریم که ایران همکاری لازم را با آژانس خواهد داشت.
 
وی افزود: ثانیا، ما با تحقق این توافقات باعث تقویت اعتماد متقابل خواهیم شد که تاکنون چنین اعتمادی وجود نداشت. و ثالثا، این توافق این امکان را فراهم می سازد تا به هدفی که جامعه جهانی در سال 2010 آن را اعلام کرد، دست یابیم، یعنی ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه. ضمن اینکه در این توافقات هیچ کس بازنده نبوده و همه طرف برنده هستند.
 
وزیر امور خارجه روسیه همچنین یادآور شد که کشورهای میانجی در گروه 1+5 حق ایران برای استفاده از انرژی اتمی در اهداف صلح آمیز را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی به رسمیت شناخته است.
 
وی چنین توضیح داد: توافقات صورت گرفته در ژنو به منزله آن است که حق ایران برای غنی سازی اورانیوم به منظور استفاده از آن در اهداف صلح آمیز به رسمیت شناخته شده است، ضمن اینکه همه مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران بسته خواهد شد و خود این برنامه تحت نظارات کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت. این هدف نهایی است که امروز (یکشنبه) در سندی که به امضای طرفین خواهد رسید، رسمی خواهد شد.
 
به گفته لاوروف، در واقع توافقات فعلی گام نخست در رسیدن به این هدف است که 6 ماه بطور خواهد انجامید و ظرف این مدت ایران کلیه فعالیت های هسته ای خود را به حالت تعلیق درخواهد آورد و هیچ سانتریفوژ جدید به تاسیسات خود اضافه نخواهد کرد، هیچ فعالیتی در تاسیسات آب سنگین اراک صورت نخواهد گرفت، تا همه فعالیت های هسته ای ایران طی این مدت تحت نظارات کامل آژانس درآید.
 
وی افزود: بعد از این مدت و اجرای این توافقات از سوی ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا هم تحریم ها علیه جمهوی اسلامی ایران را کاهش خواهند داد.
 
لاوروف توضیح داد: اقدام ایران در راستای تحقق توافقات صورت گرفته باعث تقویت اطمینان خواهد شد و شرکای ما در آمریکا و اتحادیه اروپا نیز که پیش از این تحریم هایی را بطور یک جانبه و در خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اجرا کرده بودند، آنها را کاهش خواهند داد. ما هرگز این تحریم ها را به رسمیت نشناخته بودیم و معتقدیم که کاهش این اعمال فشارها، اقدام کاملا بجایی است.
 
مسئول دستیگاه دیپلماسی روسیه همچنین یادآور شد که توافقات صورت گرفته در ژنو در حقیقت با روی کار آمدن دولت "حسن روحانی" در ایران امکان پذیر شده است.
 
لاوروف گفت: از همان آغاز دوره ریاست جمهوری آقای حسن روحانی ما احساسی کردیم که تمایل وی برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران پایه و اساس کاملا جدی دارد و همین تمایل جدی طرف ایرانی بود که باعث تا مذاکرات ایران و گروه 1+5 نتیجه بخش باشد.

کلید واژه ها: روسیه تحریم


نظر شما :