فرانسه چقدر برای مخالفت هسته‌ای گرفت؟

۲۷ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۶ کد : ۱۹۲۴۶۸۳ سرخط اخبار
فرانسوا اولاند سه روز در سرزمین های اشغالی به سر می برد تا با مقام های رژیم صیهونیستی پس از خودشیرینی برای این رژیم در مذاکرات ایران و ۵+۱ مذاکره کند. او قرار است از این سفر با بغلی پر از  قرارداد فروش تسلیحات بازگردد و در سایه کارهایش پولی حسابی به جیب بزند. فرانسوی ها در مقابل پول فروش تسلیحات به غیر از اسرائیل،بازیگر سعودی ها هم شده اند؛ برای آنها هیچ چیز مهمتر از پول نیست.
 
به گزارش مجله مهر بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبل از رسیدن هواپیماهای اولاند گفته بود «بی صبرانه» منتظر رسیدن رئیس جمهور فرانسه است  و در مراسم استقبال از اولاند این کشور را به خاطر جلوگیری از توافق هسته ای ایران، «دوست واقعی» اسرائیل خواند. از سوی دیگر مقام های عربستان هم که از آمریکایی ها حالا خشمگین هستند حسابی از موضع فرانسه در مذاکرات هسته ای راضی شده اند.
 
فرانسوی ها اما در این میان مهمترین چیز برایشان با خودنمایی در مذاکرات،قراردادهای هنگفت از جمله در بخش تسلیحاتی است. اولاند قصد داردکه مبادلات تجاری فرانسه و رژیم صهیونیستی را که در سال ۲۰۱۱ بیش از ۳ میلیارد دلار بوده است افزایش دهد.  علاوه بر وزرای کابینه در این سفر مقام های چند شرکت مهم فرانسه از جمله آلستوم، آریان اسپیس و وینسی هم اولاند را همراهی می کنند.
 
گفته می شود در قراردهای مختلف فروش تسلیحات از سوی فرانسه مهمترین مورد فروش هواپیماهای بدون سرنشین از سوی پاریس است که اعتراض گروه های حقوق بشر را هم به دنبال داشته است. گزارش ها نشان می دهد که رژیم صهیونیستی بارها از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت فرانسه در حمله به نوار غزه استفاده کرده است؛ حملاتی که باعث کشته شدن تعداد زیادی از کودکان فلسطینی شده است.  
 
فرانسوی ها و اسرائیلی ها سابقه دیرینه در روابط خود دارند و به ویژه خرید های هنگفت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی از پاریس همیشه زبانزد بوده است.  فرانسه در بسیاری از مقاطع به ویژه در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل بزرگترین تأمین کننده تسلیحات مورد نیاز رژیم صهیونیستی و متحد راهبردی این رژیم بوده است. شاید تنها مقعطی که روابط دو طرف در سطح عالی نبود به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد؛ زمانی که پس از جنگ شش روزه  شارل دو گل،رئیس جمهوری فرانسه ممنوعیت فروش تسلیحات به کشورهای منطقه را اجرا کرد و این موضوع ناراحتی اسرائیلی ها را به دنبال داشت. به قدرت رسیدن میتران در فرانسه اما باز هم روابط پاریس و تل آویو را به اوج رساند. زمانی که نیکلا سارکوزی در می ۲۰۰۷ به قدرت رسید فرانسوی ها تلاش زیادی برای گسترش بیشتر روابط اقتصادی و سیاسی خود با اسرائیل انجام دادند و حتی نیکلا سارکوزی در اظهار نظری عجیب اعلام کرد حاضر به میزبانی از سران کشورهایی که اسرائیل را به رسمیت نشناسند نیست. در واقع اسرائیلی ها برای فرانسه هیچ چیز نداشته باشند پول زیادی دارند. 
 
در این میان عربستان سعودی هم در یک لابی نانوشته با فرانسه و اسرائیل قرار دارد. سعودی ها که به شدت از آمریکا به خاطر سیاستش در قبال تهران و دمشق خشمگین هستند خودشان در تلاش برای مداخله مستقیم در سوریه هستند. نشریه فارین پالسی چندی پیش در گزارشی از تشکیل ارتشی شامل ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از نیروهای شبه نظامی از سوی عربستان در پاکستان برای ایفای نقش در سوریه علیه حکومت اسد خبر داد.
 
گزارش ها نشان می دهد که مقام های فرانسه هم در تلاش هستند تا در سایه این وضعیت قراردادها کلان برای فروش تسلیحات با ریاض منعقد کنند و به آنها پیشنهاد داده اند که می توانند تجهیزات نظامی مورد نیاز آن ها را در مقابل پول نفت تأمین کنند. 
 
چند وقت پیش هم رسانه ها از خط و نشان کشیدن بندر بن سلطان،رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان برای آمریکا در مذاکره با دیپلمات های اروپایی خبر دادند. اکنون مشخص شده که آن دیپلمات ها، فرانسوی بودند که در کنار لبخند زدن به سعودی ها قرارداد فروش تسلیحات این کشور را آماده می کردند. در واقع در جده،محور اصلی مذاکره برای پاریس درباره فروش تسلیحات بود و هشدارهای بندر درباره احتمال کاهش روابط با واشنگتن یک مسئله حاشیه ای به حساب می آمد. فرانسوی ها بیشتر از اینکه در مذاکرات هسته ای موضع منطقی داشته باشند به فکر جیب خودشان هستند؛ همیشه برای پاریس پای پول در میان است.

 

کلید واژه ها: فرانسه پاریس رژیم صهیونیستی


نظر شما :