واشنگتن باید برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران آماده باشد

۲۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۹۲۴۳۶۸ سرخط اخبار

فرستاده سابق آمریکا در خاورمیانه روز یکشنبه طی یک سخنرانی در تل آویو تصریح کرد که واشنگتن باید برای افزایش تحریم ها علیه ایران آماده باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «جروزالم پست»، «دنیس راس» فرستاده سابق آمریکا در خاورمیانه روز یکشنبه در سخنرانی در سازمان یهودی مجمع 2013 اسرائیل در هتل «جروزالم» تصریح کرد که آمریکا و همپیمانانش باید در صورتیکه ایران به ساخت برنامه هسته ای خود ادامه دهد، برای افزایش تحریم ها علیه این کشور آماده باشند.

وی همچنین تأکید کرد که واشنگتن نباید اجازه دهد ایران با توافقی که در مذاکرات اخیر «ژنو» در خصوص آن مذاکره شد، از مخمصه فرار کند.

دنیس راس تأکید کرد که نگرانی ها و ترس اسرائیل درباره توافق احتمالی گروه 1+5 با ایران باید کاهش پیدا کند و گفت: نگرانی اصلی در اینجا این است که ایران قصد دارد از مخمصه فرار کند. بنابراین، پاسخ آن این است که چند کار صورت گیرد. اول آنکه، به وضوح در این برهه از زمان هرگونه نقاط ضعفی که در اجرای تحریم ها (علیه ایران) به وجود آمده است را برطرف کنیم. به هرحال یکی از مواردی که به خوبی انجام دادیم، افزایش تلاش ها حصول اطمینان است که ایران نمی تواند از هیچ یک از تحریم ها فرار کند.

وی ادامه داد: دوم آنکه به وضوح اعلام کنید که تحریم ها تشدید می شود. این در یک بازه زمانی 6 ماهه است. هیچ گونه سوء تفاهمی نباید وجود داشته باشد. اگر توافقی وجود نداشته باشد، تحریم ها باید افزایش پیدا کند. یک گزینه می تواند این باشد که تحریم های شدید بیشتری تصویب شود اما این تحریم ها به صورت معلق درآید و هشدار داده شود که اگر ایران به توافق عمل نکند، این تحریم ها اجرایی می شود.

راس تأکید کرد: شما احتمالاً در روزهای اخیر، به این مسئله توجه داشتید که تلاطم هایی در زمینه اینکه به مذاکرات ژنو چگونه نگریسته شود، وجود داشته است. نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که فکر می کند که توافقی که در نزدیکی حصول بود، یک توافق بد بود. در نهایت، این ایران است که باید نشان دهد از برنامه هسته ای خود عقب نشینی می کند.

وی در خصوص این عقب نشینی گفت: محدودیت های تحمیل شده (علیه ایران) باید به اندازه کافی گسترده باشد و عقب نشینی از برنامه هسته ای ایران نیز باید به اندازه کافی چشمگیر باشد. آمریکا و دیگر قدرت هایی که با ایران مذاکره می کنند، همگی این هدف را دنبال می کنیم که ایران سلاح هسته ای دنبال نکند.

فرستاده سابق آمریکا در خاورمیانه تأکید کرد: شکافی در خصوص هدف استراتژیک وجود ندارد. از نظر منطقی درباره تاکتیک های رسیدن به این هدف مسئله وجود دارد. توافقی که در شرف حصول بود، توافق نهایی نبود. در واقع توافقنامه گام اول بود. اعضای 1+5 احساس می کردند که می توانند همین حالا به نتیجه آخربازی دست پیدا کنند که آن عقب راندن برنامه هسته ای ایران به نقطه ای است که ایران در جایگاهی نباشد که بتواند قابلیت پیشرفت هسته ای داشته باشد.

راس درباره اختلاف نظرهایی که آخر هفته گذشته در ژنو صورت گرفت، گفت: بخشی از افکار آنهایی که مذاکره می کنند این است که برنامه هسته ای ایران در حال پیشرفت است و احتمالاً یک دوره 6 ماهه یا بیشتر برای رسیدن به توافق آخر بازی زمان نیاز است اما شما نمی خواهید در حالیکه برای رسیدن به این توافق تلاش می کنید، ایران به پیشرفت هسته ای خود ادامه دهد، بنابراین ایده این بود : بگذارید همین حالا بر برنامه هسته ای ایران محدودیت بگذاریم. به این مفهوم که در میان چیزهای دیگر، هیچ سانتریفیوژی وجود نداشته باشد و اورانیوم با غنای 20 درصد به حالت تعلیق درآید و در عوض، تغییر ساختار و محتویات معماری تحریم ها تغییری نکند و تنها به ایران اجازه داده شود که به برخی از دارایی های مسدود خود در بانک های خارجی دسترسی داشته باشد.

وی ادامه داد: سوالاتی درباره اینکه چه اندازه دارایی ایران آزاد شود وجود دارد. برخی فکر می کنند که یک چند میلیون دلاری می شود، برخی فکر می کنند که باید بیشتر باشد. نگرانی در حال حاضر در اسرائیل این است که شما قصد دارید پیامی درباره کاهش تحریم ها القا کنید.

راس در این خصوص گفت که از نظر بار روانی، وقتی شما لفظ کاهش تحریم ها را مطرح می کنید، تمامی دولت ها و بخش های خصوصی که خواستار تجارت با ایران هستند، متوجه می شوند که شرایط تغییر کرده است و آنوقت اگر آنها با ایران تجارت کنند، ایران می گوید که دیگر حاضر نیست امتیازات بیشتری بدهد و راهی را برای خود پیدا می کنند و فشارها از آنها کاسته می شود و ایرانیان از مخمصه بیرون می آیند.

فرستاده سابق آمریکا در خاورمیانه مدعی شد که تحریم های بین المللی توانسته ایران را منزوی کند و درباره «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران گفت: روحانی رابطه نزدیکی با رهبر عالی دارد اما علیه سیاست هایی که انزوا و تحریم های بین المللی را به وجود آورده بود، در رقابت های انتخاباتی شرکت کرد و گفت که از تحریم ها خلاصی پیدا می کنند.

راس ادامه داد: اینکه شما فکر می کنید او یک گرگ در لباس گوسفند یا یک گرگ در لباس گرگ است یا هر فکر دیگری که درباره او می کنید یک مسئله واضح است که او به این دلیل آنجا (ایران) است زیرا آنها احساس فشار می کنند.

کلید واژه ها: تحریم خاورمیانه


نظر شما :