انتقاد شدید رسانه‌ها از رویکرد فرانسه در ژنو

۱۸ آبان ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۹۲۴۲۵۵ سرخط اخبار

 

اظهار نظر امروز وزیر خارجه فرانسه که انتظارات را در مورد حصول توافق هسته ای در ژنو کاهش داده، با انتقاد بسیاری از رسانه ها و حتی دیپلمات های غربی مواجه شده است.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، جمعه شب که «محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا 5 ساعت مذاکره کردند، بسیاری دستیابی به توافق هسته ای را در دسترس می دیدند.
 
اما از صبح شنبه «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه رویکردی اتخاذ کرد که انتظارات را شدیدا کاهش داد و جو نسبتا منفی ای بر روند گفت وگوها حاکم کرد.
 
فابیوس با بیان اینکه موضوع نیروگاه آب سنگین اراک و ذخایر اورانیوم با غنای 20درصد ایران سد راه توافق شده، گفت باید در مذاکرات منافع و نظرات اسرائیل و کشورهای منطقه نیز در نظر گرفته شود.
 
این اظهارنظر و ابراز بدبینی وی نسبت به حصول توافق در نشست های روز شنبه موجب شد تا موجی از انتقادات در محافل رسانه ای و حتی دیپلماتیک علیه وی به راه بیفتد.
 
برخی روابط نزدیک پاریس تل آویو و همچنین سرمایه گذاری های کشورهای عربی در فرانسه را از جمله موضوعاتی اعلام کرده اند که فابیوس را به اتخاذ موضعی نزدیک به اسرائیلی ها واداشته است.
 
فابیوس امروز در مصاحبه با رادیو فرانسه هم گفته است پاریس از پیش نویس موافقتنامه با ایران راضی نیست. وی پیش از این هم گفته بود هیچ تضمینی نیست که بتوان روز شنبه به توافقی دست یافت.
 
در پی این موضع گیری ها برخی منابع از بروز شکاف و اختلاف میان گروه 1+5 خبر داده اند. برخی دیپلمات های غربی با ابراز نارضایتی از اقدام فرانسه، گفته اند که مدت ها بر روی پیش نویس توافق کار کرده اند، اما نهایتا فرانسه در دقیقه 90 می خواهد همه چیز را خراب کند.
 
خبرنگار نشریه «لوموند» هم به نقل از منبعی نزدیک به «کاترین اشتون» تائید کرده است که فرانسه در حال حاضر با دیگر اعضای 1+5 در مورد توافق با ایران دچار اختلاف است. این منبع تأکید کرده است که پاریس راه خود را از دیگر اعضای گروه جدا کرده است.
 
این اقدام در حالی صورت گرفته که برخی رسانه ها از آمادگی ایران برای امضای توافق هسته ای خبر داده اند و عملا اکنون حتی از دید بسیاری از رسانه های غیرایرانی، توپ در زمین طرف غربی است.
 
خبرنگار «آسوشیتدپرس» هم به این موضوع اشاره کرده و نوشته است فابیوس با اظهارات و موضع گیری های خود قصد خوش خدمتی به «بنیامین نتانیاهو» را دارد. اما همین مواضع باعث می شود تا پاریس در جمع مذاکرات هسته ای منزوی شود.
 
نتیاهو دیروز پیش و پس از دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به شدت از حصول توافق با ایران ابراز ناخرسندی کرد. او که مدعی است از جزئیات طرح پیشنهادی ایران مطلع است، می گوید اگر چنین توافقی حاصل شود، ایران معامله قرن را انجام داده و جامعه بین الملل مرتکب اشتباهی تاریخی شده است.
 
منابع نزدیک به مذاکرات هسته ای می گویند «لوران فابیوس» در طول مذاکرات امروز مواضعی حتی سختگیرانه تر از دوران «جورج بوش» اتخاذ کرده است.
 
مواضع نماینده فرانسه در مذاکرات انتقاد بسیاری از خبرنگارهای ایران و خارجی حاضر در ژنو را نیز برانگیخته است، چراکه این موضع در حالی اتخاذ شده که انگلیس و آمریکا موضعی نسبتا متعادل تر از قبل گرفته اند. حتی انگلیس و آلمان در جریان مذاکرات حمایت خود از روند گفت وگوها را نیز رسما اعلام کرده اند.
 
با این حال باید منتظر ماند و دید که جمع شدن ناگهانی وزرای خارجه هفت کشور در ژنو به امضای موافقتنامه هسته ای ختم می شود، یا خیر. «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران که در حال حاضر در جلسه سه جانبه با «اشتون» و «کری» به سر می برد، در زمان تنفس جلسه، با بیان اینکه طرفین به مرحله تدوین توافق رسیده اند، گفت هنوز مشخص نیست که این توافق امشب حاصل شود.

کلید واژه ها: فرانسه پاریس


نظر شما :