صادرات نفت ایران بیشتر می شود

۲۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۴ کد : ۱۹۲۳۲۲۹ سرخط اخبار

وزیر نفت با اشاره به تلاش های وسیع برای توسعه بازارهای نفت ایران گفت: وضع صادرات نفت ایران روز به روز بهتر خواهد شد.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه درباره قیمت و سهم نفت در بودجه سال آینده گفت : این موضوع در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در حال بررسی است و جزییات آن از سوی این نهاد اعلام خواهد شد، اما پیش بینی می شود سهم نفت در بودجه سال 93 نیز در حدود بودجه سال جاری ( 95 دلار) باشد.

وی درباره درخواست هندی ها برای پرداخت کل پول نفت ایران به روپیه نیز گفت : مسئولان هندی در این باره باید با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مذاکره و مسائل را رفع کنند.

واحد بازرگانی وزارت تجارت و صنعت هند از ایران خواسته است کل پول نفت خام وارداتی از این کشور را به روپیه بپذیرد یا با خطر از دست دادن بزرگ ترین مشتری نفتی خود رو به رو شود.

هند هم اکنون 55 درصد از پول نفت وارداتی از ایران را به روپیه و باقیمانده آن را با یورو پرداخت می کند.

معافیت کنونی هند از تحریم های آمریکا علیه خرید نفت خام از ایران در دسامبر 2013 به پایان می رسد و تنها در صورت کاهش بیشتر خرید نفت از تهران این معافیت تمدید می شود.

امکان واردات نفت بیشتر از ایران در سال مالی 2014-2013 بدون تاثیر منفی بر روابط تجاری هند و آمریکا به وسیله بخش حقوقی وزارت امور خارجه هند در حال بررسی است.

یک مقام ارشد هندی گفت: با توجه به افت شدید خرید نفت خام هند از ایران در سال 2012، احتمال می رود واشنگتن با افزایش واردات نفت از این کشور در سال جاری میلادی موافقت کند.

هند در سال گذشته میلادی در مجموع 13 میلیون و 140 هزار تن نفت از ایران وارد کرد.

دولت آمریکا چندی پیش علاوه بر مشتریان آسیایی 10 کشور اروپایی خریدار نفت خام ایران از جمله بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و انگلیس را برای یک دوره 6 ماهه دیگر از تحریم های مالی واشینگتن علیه نفت خام ایران معاف کرده است.

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش چشم انداز کوتاه مدت خود اعلام کرده بود صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر با  افزایش روزانه 180 هزار بشکه به یک میلیون و 170 هزار بشکه در روز رسیده است.

کلید واژه ها: نفت خام هند


نظر شما :