تحلیل رویترز از ادامه شعار مرگ بر آمریکا در ایران

۲۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۹۲۲۷۶۱ سرخط اخبار

درخواست ایران برای حضور دیپلمات های ارشد 1+5 در مذاکرات ژنو، ارائه پیشنهادات جدید از سوی ایران در مذاکرات هفته جاری، گفت و گوی تلفنی رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره ایران، بازتاب ادامه شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران و افزایش میزان تولید نفت ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

تحلیل «رویترز» از ادامه شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران


به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی، به موضوع مذاکرات هسته ای ایران اختصاص یافته است. خبرگزاری فرانسه با انتشار مطلبی در این زمینه، از درخواست ایران برای حضور دیپلمات های ارشد گروه 1+5 در مذاکرات ژنو خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از منابع خبری داخلی ایران می نویسد ایران از شش قدرت جهانی حاضر در مذاکرات هسته ای درخواست کرده دیپلمات های ارشد خود را به مذاکرات ژنو بفرستند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هدایت تیم مذاکره کننده کشور را بر عهده خواهد داشت. با این حال، وی تنها در جلسه آغازین در روز سه شنبه شرکت خواهد کرد و بقیه مذاکرات با حضور معاونان وزرای خارجه ایران و 1+5 ادامه خواهد یافت.

تحلیل «رویترز» از ادامه شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران


در مطلب دیگری در همین زمینه، سایت خبری «آروتز شوا» از ارائه پیشنهادات جدید از سوی ایران در مذاکرات هفته جاری در ژنو خبر داده است. این سایت نیز که خبر خود را از منابع خبری داخلی ایران نقل کرده، می نویسد ایران در مذاکرات ژنو مجموعه ای از پیشنهادات جدید را ارائه خواهد کرد. در این چارچوب، ایران قصد دارد میزان تمایل طرف مقابل برای رسیدن به توافق در موضوع هسته ای را مورد آزمایش قرار دهد. این سایت نیز اشاره می کند که ظریف هدایت تیم مذاکره کننده ایران را بر عهده خواهد داشت؛ اما تنها در صورتی در جلسات مذاکره حضور پیدا می کند که دیگر کشورها نیز در سطح وزرای خارجه در آن مشارکت کنند.

تحلیل «رویترز» از ادامه شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران


این در حالی است که تلاش های رژیم اسرائیل علیه دیپلماسی جدید ایران همچنان ادامه دارد. به نوشته روزنامه «دیلی استار» لبنان، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل اظهار داشته کشورش در موضوع هسته ای ایران همچنان «محکم» خواهد ایستاد. این موضع پس از آن از سوی اولاند بیان شده که نتانیاهو نسبت به تسلیم شدن در مقابل رویکرد آشتی جویانه ایران به وی هشدار داده است. به نوشته این روزنامه، در این گفت و گو که به صورت تلفنی انجام شده، اولاند گفته کشورش منتظر خواهد ماند تا ببیند آیا رویکرد جدید اعلام شده از سوی ایران در عرصه عمل نیز تجلی پیدا خواهد کرد یا خیر.

تحلیل «رویترز» از ادامه شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران


اما موضوع ادامه استفاده از شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران، موضوعی است که مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها، از جمله «رویترز» قرار گرفته است. این خبرگزاری در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته و می نویسد شعار مرگ بر آمریکا، دیپلماسی رئیس جمهور ایران را با چالش مواجه می کند. در این مطلب آمده در شرایطی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تلاش دارد تا شکاف های موجود در رابطه با آمریکا را کاهش دهد، سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در روزهای جمعه، می تواند درباره آمادگی ایران برای رسیدن به توافقی در موضوع هسته ای، در میان کشورهای غربی تردید ایجاد کند. رویترز در ادامه به بیان گزارشی از متن و حواشی نماز جمعه روز گذشته تهران پرداخته است.

تحلیل «رویترز» از ادامه شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران


در نهایت، در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «ترند» از افزایش میزان تولید ماهانه نفت ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز گذشته گزارش ماهانه خود را منتشر کرده که بر اساس آن، تولید نفت ایران در ماه سپتامبر، 6400 بشکه در روز افزایش داشته است. به این ترتیب، تولید نفت ایران در این ماه، 2.7 میلیون بشکه در روز بوده است. در این گزارش همچنین آمده که میزان تولید نفت ایران از سال 2011 تاکنون 928 هزار بشکه کاهش داشته است. 

کلید واژه ها: ایران مذاکرات ژنو تولید نفت ایران


نظر شما :