گزارش نیویورک تایمز از بابک زنجانی

برای این مرد، تحریم ایران مانند طلاست

۱۳ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۲۲۴۲۹ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
فراز و فرود زنجانی، پنجره ای را به روی دنیای پر رمز و راز بخشی از سرمایه داران ایرانی گشوده که دست کم قسمتی از سرمایه خود را از طریق کمک به تهران برای دور زدن تحریم ها به دست آورده اند.
برای این مرد، تحریم ایران مانند طلاست

دیپلماسی ایرانی: او خود را مدافع انقلاب و بسیج اقتصادی می نامد. او یک مرسدس بنز اس ال 500 را در خیابان های تهران می راند و ساعتی به دست دارد که ارزش آن 30 هزار دلار است. ساعتی که به مردی که دارایی های او 13 و نیم میلیارد دلار برآورد می شود، می آید.

بابک زنجانی کار خود را با فروش پوست گوسفند آغاز کرد و به بازیگری مهم در راه تلاش های تهران برای دور زدن تحریم های نفتی تبدیل شد. این برای مرد 39 ساله ای که در سال های 1980 پوست گوسفند می فروخت و اکنون به یکی از مهمترین کانال های دور زدن تحریم های نفتی ایالات متحده علیه ایران تبدیل شده، پیشرفت خوبی است. هرچند که خزانه داری آمریکا در ماه آوریل حساب های خارجی او را مسدود کرد و اتحادیه اروپا نیز او را در فهرست سیاه خود قرار داده است.

از سوی دیگر او در داخل ایران نیز با مشکلاتی مواجه است. مقامات دولت جدید پراگماتیست ایران  که او را از حلقه های داخلی دولت احمدی نژاد می دانند، اکنون او را تحت پیگرد قرار داده اند. زنجانی اخیرا متهم شده که یک میلیارد و 900 میلیون دلار درآمد نفتی ایران را به دولت بازنگردانده و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی قراردادهای تجاری او را مورد بازبینی قرار داده است.

او یک مرسدس بنز اس ال 500 را در خیابان های تهران می راند و ساعتی به دست دارد که ارزش آن 30 هزار دلار است. ساعتی که به مردی که دارایی های او 13 و نیم میلیارد دلار برآورد می شود، می آید.

اکنون فراز و فرود زنجانی، پنجره ای را به روی دنیای پر رمز و راز بخشی از سرمایه داران ایرانی گشوده که دست کم قسمتی از سرمایه خود را از طریق کمک به تهران برای دور زدن تحریم ها به دست آورده اند.

امپراطوری تجاری زنجانی برای سال ها موقعیت های شغلی برای ایرانیان ایجاد کرد اما اکنون که او تحت فشار قرار دارد، به دفاع از خود در رسانه ها روی آورده است. این تنها دولت جدید ایران نیست که به زنجانی مشکوک است. محمد خوشچهره، اقتصاددان ایرانی می گوید، هر کسی که در ایران به سرعت پولدار می شود، هدف بدبینی قرار می گیرد.

بحث در مورد تجارت بابک زنجانی از تاریخ تحریم های آمریکا علیه ایران ناشی می شود. زمانی که تحریم های اعمالی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی به آسانی دور زده می شود و مملو از فرصت هایی برای فرار است، افرادی نیز مانند زنجانی پیدا می شوند که از این فرصت ها استفاده کنند. زنجانی می گوید از شبکه ای متشکل از 64 شرکت در دوبی، ترکیه و مالزی برای فروش میلیون ها بشکه نفت ایران استفاده کرده و درآمدی 17 و نیم میلیارد دلاری از این طریق ایجاد کرده است.

اکنون بسیاری بر این عقیده اند که زنجانی، قدرتمندترین واسطه نفتی ایران است. مردی که به طور مستقیم با اعضای کابینه مذاکره می کرد و روابط نزدیکی با رستم قاسمی ، وزیر سابق نفت داشت. زنجانی که خود به دور زدن تحریم ها کمک می کند، اکنون می گوید به واسطه همین تحریم ها نمی تواند بخشی از بدهی خود را به وزارت نفت پرداخت کند.

اما علاوه بر بدهی نفتی زنجانی، موضوع دیگری نیز دوباره او را بر سر زبان ها انداخته و آن فروریختن خیابانی در منطقه شهرک غرب است که در کنار سایتی قرار دارد که یکی از شرکت های زنجانی در حال ساخت و ساز یک مرکز خرید در آن است. زنجانی می گوید  حتی اگر همه چیز نیز از بین برود باز یک سوراخ پیدا می کند تا در آن پول انبار کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/

توضیح: انتشار این مطلب در دیپلماسی ایرانی به معنای تایید مفاد ان نیست و صرفا جهت آگاهی خوانندگان با نوع نگاه رسانه های غربی منتشر شده است

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :