کواکبیان: نباید صد درصد به آمریکا اعتماد کنیم

۱۳ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۶ کد : ۱۹۲۲۴۱۴ سرخط اخبار
دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: درعالم دیپلماسی روابط کشورها بر اساس منافعشان تعریف می شود، اینکه در مذاکره با آمریکا صددرصد اعتماد کنیم، غلط است .

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اظهارات باراک اوباما بعد از دیدار با نتانیاهو مبنی بر اینکه گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است، گفت: اساسا نباید به این سخنان چندان توجه کرد، بلکه باید به رفتارها و اقدامات توجه داشته باشیم.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که ببینیم چقدر به سمت اقدامات مثبت برای لغو تحریم ها گام برداشته می شود.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان نباید تحریم های جدید در دستور کار قرار گیرد، افزود: به نظر نمی رسد اظهارات اوباما از نوع اراده ای که بخواهد در خصوص رفتار معقولانه با ایران داشته باشد، فاصله بگیرد، باید بپذیریم اوباما ناچار است در مقابل نتانیاهو و رژیم غاصب صهیونیستی چنین حرف هایی بزند ولی آنچه مهم است باید در عمل خود را نشان دهد.

دبیرکل حزب مردم سالاری با تاکید بر اینکه در هیچ مذاکره ای نباید به طرف مقابل صددرصد اعتماد کرد، گفت: در عالم دیپلماسی روابط کشورها بر اساس منافعشان تعریف می شود، اینکه در مذاکره صددرصد به آمریکا اعتماد کنیم، غلط است ما باید به طرف مقابل اعتماد کنیم، اما باید ابن دغدغه و نگرانی را داشته باشیم که ممکن است طرف دیگر مذاکره به عهدهای خود وفادار نماند.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه در روابط بین الملل همیشه همه منافع کشورها در کنار هم قرار نمی گیرد، تصریح کرد:  مثلا ما با ترکیه روابط اقتصادی داریم ولی بسیاری مواضعمان مخصوصا در خصوص بشار اسد و سوریه متفاوت است اما این دلیل نمی شود که ما با ترکیه رابطه نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: ما با رژیم غاصب صهیونیستی به طور جد مخالف هستیم و آمریکا مدافع سرسختانه این رژیم است این یکی از مهمترین تضادها در منافع ما است اما نقاط مشترکی در منافع نیز داریم.

کواکبیان با اشاره به فشارهای لابی صهیونیسم بر کنگره آمریکا و تحریم ها بیشتر علیه ایران گفت: ما می توانیم در داخل آمریکا با افرادی در کنگره و یا مقامات حکومتی که طرفدار جدی مذاکره هستند، رایزنی کنیم، این مسلم است بیشترین نگرانی از برقراری ارتباط با آمریکا را سران تل آویو دارند و از این جهت نباید اعتنایی به این ناراحتی ها داشته باشیم و همواره منافع مان را در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت در نظر بگیریم.

 

کلید واژه ها: مذاکرات ایران و امریکا


نظر شما :