’اتحاد’ علیه ’رابطه’!

۰۸ مهر ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۲۲۲۱۰ سرخط اخبار

رییس جمهور کشورمان در  سخنرانی های خود در نیویورک بارها  اظهار کرد که در مقابل تندروهایی داخلی و خارجی ایستادگی می کند. وی همچنین گفت که تحت تاثیر گروه های فشار قرار نمی گیرد و از رییس جمهور آمریکا نیز خواست که تحت تاثیر گروه های فشار قرار نگیرد.

به گزارش فرارو، این سخنان زمانی مطرح شد که هنوز گفت و گوی تلفنی بین اوباما و روحانی انجام نشده بود. گفت و گویی که در صدر اخبار دنیا قرار گرفت و واکنش های متفاوتی را در پی داشت. گفت و گویی که به نظر می ر سد نشان دهنده عزم جدی دو طرف برای مقابله با گروه های فشار است. گروه های فشاری که مخالف برقراری هر گونه ارتباطی میان ایران و آمریکا هستند.

پس از این گفت و گو مخالفان آن از هر دو طرف دست به کار شدند. تندروهای آمریکا و تندرو های ایران، سعودی ها و صهیونیست ها هر کدام راهی را در پیش گرفتند که نهایتا یک نتیجه از آن بیرون می آید. از بین بردن چشم انداز مثبت رابطه ایران و آمریکا. بنیامین نتانیاهو که پس از سخنرانی روحانی در سازمان ملل آن را فریبکارانه خوانده بود و رییس جمهور ایران را دورو دانسته بود، پس از گفت و گوی روحانی اوباما سکوت معنا داری داشت.

وی شب گذشته عازم نیویورک شد تا در نشست سالانه سازمان ملل شرکت کند. نتانیاهو هنگام سفر به نیویورک مدعی شد که در این سفر واقعیت ها را درباره ایران می گوید. او نگفت کدام واقعیت را می گوید. شاید منظورش از واقعیت چیزی در ابعاد همان نقاشی خنده داری باشد که سال گذشته در سازمان ملل به نمایش گذاشت.

در همین حال ناظران سیاسی معتقدند تلاویو به شدت از وضعیت پیش امده نگران است و آن را علیه منافع خود می داند.

سعودی ها و اعراب نیز سکوت کردند، هیچ تحلیلگری شک ندارد که که برقراری رابطه ایران و آمریکا اعراب و سعودی ها را به شدت ناراحت می کند.

در کنار این مخالفان خارجی که فعلا تاکتیک سکوت را در پیش گرفتند، مخالفان داخلی دو کشور نیز هم تاکتیک سکوت را در پیش گرفتند و هم به شدت انتقاد کردند. سیاستمداران مخالف هم در ایران و هم در امریکا فعلا دو پهلو در این باره سخن می گویند نه گفت و گو تلفنی را قاطعا محکوم می کنند و نه تائید می کنند. اما در رسانه ها  صدای مخالفان بلند است.

 پس از بازگشت حسن روحانی به تهران مخالفان در فرودگاه مهرآباد حاضر شدند و به روحانی اعتراض کردند. مخالفان در تندرویی آشکار به سوی رییس جمهور کفش پرتاب کردند.

اما در آمریکا به سوی اوباما کفشی پرتاب نشد، منتقدان دیدگاه های خود را در روزنامه و رسانه ها مطرح کردند. یکی از تندترین انتقادات از سوی روزنامه واشنگتن پست بود، که در شماره امروز منتشر شد.

این روزنامه گفت و گوی اوباما با روحانی را در شان رییس جمهور آمریکا ندانست و نوشت: «از دید افراد با تجربه تمام محتوای این تماس تلفنی مشکل ساز است.»

براین اساس یکی از مقامات سابق آمریکا به واشنگتن پست گفت: «آنها با هم برابر نیستند، اوباما کسی است که در انتخاباتی آزاد به ریاست جمهوری رسید و رئیس کشور و دولت محسوب می شود اما روحانی هیچ یک از اینها نیست.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه آورده است: «محتوای این تماس که چندی بعد از سوی رئیس جمهور عنوان شد بسیار نگران کننده است. هربار که اوباما عنوان می کند که مشکل اصلی «عدم اعتماد» میان طرفین است- یکی که یک دموکراسی آزاد است و دیگری یک دیکتاتوری - مشکل پیش می آید. رئیس جمهوری آمریکا این تبلیغات ایرانی را تقویت می کند که ما مسئولیت برابری در برابر این «عدم اعتماد» داریم.»

واشنگتن پست در ادامه همچون نتانیاهو ایران را به فریبکاری متهم کرد و با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره سلاح هسته ای نوشت: «مشکل این نیست که ایران به ما اعتماد ندارد یا یک ممنوعیت مذهبی در برابر تولید سلاح هسته ای وجود دارد؛ مشکل این است که رژیم ایران حامی تروریسم است، به کشتن آمریکایی ها کمک می کند، همسایگانش را تهدید می کند، مردمش را سرکوب می کند و ممنوعیت تحریم توسعه تسلیحات هسته ای را نقض می کند. چرا صحبت کردن با رهبر این حامی نخست تروریسم مایه افتخار و خوشحالی است و چه کسی بود که چند روز پیش تمایلی به دست دادن با اوباما نداشت؟»

این ادعا های غیر واقعی تحلیلگر روزنامه آمریکایی در حالی مطرح می شود که در داخل ایران نیز مخالفان تندرو به مقابله با احتمال برقراری رابطه ایران و امریکا پرداخته اند. برخی روزنامه نگاران و فعالان سیاسی که مواضع آن ها روشن است، گفت و گوی تلفنی روحانی و اوباما را زیر سوال بردند.

منتقدان ایرانی این گفت و گو معتقدند که روحانی با این کار امتیاز بزرگی را به طرف آمریکایی داد و هیچ چیز دریافت نکرد. این دسته از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی معتقدند "انتظار گشایش اقتصادی از مذاکره و رابطه با آمریکا نهایت ساده لوحی است."

آن ها می گویند نرمش حسن روحانی در برابر آمریکا تا قبل از تماس تلفنی دو رییس جمهور "قهرمانانه" بود اما پس از تماس تلفنی این نرمش "ذلیلانه" شد.

به این ترتیب می توان گفت منتقدان گفت و گوی اوباما و روحانی چه در آمریکا و چه در ایران و چه در منطقه به اتحادی احتمالا ناخواسته برای مقابله با برقراری رابطه ایران و آمریکا رسیده اند.  هنوز نمی توان گفت که آیا منتقدان در برآوردن نیت خود موفق خواهند شد یا نه اما از هم اکنون مشخص است که تلاش های گسترده برای از بین بردن چشم انداز مثبت روابط دو کشور از سوی این گروه ها صورت خواهد گرفت.

کلید واژه ها: و گوی گفت و گوی رابطه ایران رابطه ایران و


نظر شما :