ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از ادعای کاربرد سلاح شیمیایی در کنیا تا طرح القاعده برای حمله به نجف

۰۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۱۹۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
ادعای الشباب سومالی مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی در کنیا، رد سفر به ترکیه توسط نوری مالکی، طرح القاعده برای حمله به نجف و کربلا، بسته شدن روزنامه اخوانی ها در مصر و افزایش کمک امریکا به ارتش لبنان از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از ادعای کاربرد سلاح شیمیایی در کنیا تا طرح القاعده برای حمله به نجف

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

نابودی بیش از چهار هزار مین فرانسوی

ارتش الجزایر اعلام کرد، طی ماه گذشته 4363 مین در مرزهای غربی و شرقی کشور کشف و نابود کرده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، این مین ها مربوط به دوران استعمار فرانسه در الجزایر است که برای جلوگیری از خروج افراد از الجزایر در مرزهای شرقی و غربی این کشور کار گذاشته بودند.

محمد جوادی، رئیس جمعیت ملی قربانیان مین در الجزایر در این باره گفت: «از زمان خروج الجزایر از استعمار فرانسه تا کنون بیش از 9 میلیون مین در مرزهای این کشور با تونس و مغرب کشف و خنثی شده است.»

 

ضرر 7.2 میلیارد دلاری شرکت های هوایی امریکا

موسسه فوکس رایت اعلام کرد که شرکت های امریکایی در سال گذشته میلادی نزدیک به 7.2 میلیارد دلار خسارت پرداخت کرده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان عمده این خسارت ها به دلیل بدی آب و هوا و تاخیر در پروازها بوده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به ارقام و اظهاراتی که شهروندان امریکایی در صفحات فیسبوک و تویتر می نویسند خسارت های حقیقی بسیار بیشتر از این رقم است که این مساله باعث می شود تا میزان استقبال از خطوط هوایی امریکایی طی روزها و ماه های آینده بیش از پیش کاسته شود.

 

پیش بینی 1.8 میلیارد توریست برای کشورهای عربی

شورای جهانی گردشگری و سفر پیش بینی کرد که میزان گردشگران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تا 20 سال آینده با 70 درصد رشد به 1.8 میلیارد نفر برسد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، سازمان همکاری های خلیج فارس اعلام کرده است که کشورهای عربی این حوزه ظرف سال های اخیر افزایش چشمگیر توریست را تجربه کرده است و میلیون ها نفر از مردم جهان برای گردشگری به این منطقه سفر کرده اند.

بنا به این گزارش پیش بینی می شود امارات متحده عربی و قطر در راس کشورهای این منطقه برای جذب گردشگر باشند که پیش بینی می شود به زودی حداقل یک سوم گردشگران این منطقه را به خود جذب کنند.

 

ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در کنیا

جنبش "مجاهدین الشباب" در سومالی دولت کنیا را متهم به استفاده از سلاح شیمایی برای پایان دادن به عملیات گرونگیری در مرکز خرید وست گیت در مرکز شهر نایروبی، پایتخت این کشور داد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، دفتر رسانه ای این جنبش در صفحه تویتر خود نوشت که بعد از چهار روز مبارزه با پلیس و ارتش کنیا در مرکز خرید وست گیت دولت کنیا از راهی غیر اخلاقی اقدام به پایان دادن به عملیات گرونگیری در مرکز تجاری وست گیت کرد و طی آن از سلاح شیمیایی استفاده کرد.

این جنبش در ادامه افزود: دولت کنیا بعد از آن که در برخورد با جنبش الشباب در داخل مرکز تجاری شکست خورد اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی کرد تا به محاصره وست گیت پایان دهد.

 

روزنامه اخوان تعطیل شد

روزنامه آزادی و عدالت، روزنامه حزب آزادی و عدالت مصر شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین به دستور هیئت قضایی این کشور تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این حزب در صفحه فیسبوک خود این اقدام را محکوم کرد و آن را تکمیل کودتا علیه خود با بستن یک روزنامه وابسته به یک جریان سیاسی قانونی دانست.

پلیس مصر روز دوشنبه شب با یورش به دفتر روزنامه حزب آزادی و عدالت اقدام به بستن دفتر روزنامه و انتقال تجهیزات موجود در آن کرد. این اقدام بعد از اعلام انحلال این جماعت توسط دادگاهی در مصر انجام شد.

 

احتمال ریاست یک لبنانی بر یونسکو

روزنامه لبنانی الحیات از احتمال انتصاب پروفسور ژوزف مایلا، دانشمند لبنانی به ریاست سازمان جهانی یونسکو خبر داد.

مایلا با ایراد سخنانی در جمع خبرنگاران در نمایندگی فرهنگی لبنان با حضور خلیل کرم، سفیر لبنان در پاریس گفت که در صورتی که ریاست این سازمان را بر عهده بگیرد متعهد می شود که یونسکو را از مرگ معنوی ای که به آن گرفتار شده است، نجات دهد.

قرار است 30 سپتامبر تا 11 اکتبر بر سر انتخاب رئیس جدید یونسکو رای گیری شود.

 

افزایش کمک امریکا به لبنان

به دستور باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا 8.7 میلیون دلار به کمک های مالی امریکا به ارتش لبنان افزوده می شود.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، اوباما پس از دیدار با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان که در آن بر اهمیت تقویت ارتش لبنان برای تامین و حفظ ثبات این کشور تاکید کرد، دستور به افزایش کمک های مالی به ارتش لبنان داد.

وی در این دیدار از رئیس جمهوری لبنان خواست که در ایجاد وحدت نزد لبنانی ها برای جلوگیری از درگیر شدن در درگیری های سوریه تلاش کند.

 

 نقشه تازه القاعده برای حمله به اماکن مقدس عراق

یک منبع امنیتی به پایگاه خبری مواطن نیوز خبر داد که شبکه تروریستی القاعده نقشه ای برای حملات تروریستی به اماکن مقدس شیعیان در نجف و کاظمین و کربلا طراحی کرده است.

به گفته این منابع القاعده برخی نیروهای خود در حاشیه مرز عراق و سوریه را برای اجرای این نقشه ها آماده می کند و آنان را به سه استان در شمال و جنوب و بغداد فرستاده است.

این منابع افزوده اند که این گروه به نسل پنجم نیروهای القاعده مشهور شده اند و غالباً شهروندان عراقی با توان فعالیت بالا هستند و بعید است که دستگاه امنیتی عراق بتواند آنان را کنترل کند.

 

مالکی سفر به ترکیه را رد کرد

منابع مطلع خبر داده اند که نوری مالکی با پیشنهاد ترکیه برای سفر به آنکارا و دیدار با مقامات ترکیه جهت حل اختلافات دو کشور مخالفت کرده و تأکید کرده است که این نخست وزیر ترکیه است که باید به بغداد بیاید.

به گزارش روزنامه بلادی، احمد داوداغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در اقدامی دیپلماتیک پیشنهاد کرده که برای دعوت از نوری مالکی جهت حل اختلافات دو کشور به بغداد برود.

به گفته این منابع مطلع، داوداغلو به زودی برای شکستن یخ روابط این دو کشور همسایه به بغداد سفر خواهد کرد اما عراق هم چنان بر موضع خود درباره لزوم سفر رجب طیب اردوغان به عراق پافشاری می کند.

 

قطر در راس کمک کنندگان مالی به القاعده

روزنامه امریکایی واشنگتن پست در گزارشی از بزرگترین شبکه مخفیانه حمایت مالی از القاعده در منطقه خبر داد که با کمک شبکه های اجتماعی برای این سازمان پول جمع آوری می کند.

در گزارش این روزنامه که روز دوشنبه متشر شده تأکید شده که کشور قطربیشترین نقش را در جذب و انتقال این اموال بازی می کند و افزوده است که این اموال صرف خرید سلاح و مواد منفجره برای القاعده می شود.

این گزارش افزوده است که القاعده تلاش می کند با استفاده از شرایط ناآرام در سوریه به بیشترین بخش های خاک این کشور دست یابد تا بتواند پایگاهی دائمی برای خود و تبلیغاتش ایجاد کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11


نظر شما :