رهبر ایران به روحانی برای تعامل با غرب اختیار داده است

۲۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۹۲۱۶۴۸ سرخط اخبار

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: رهبر جمهوری اسلامی دست کم در شرایط فعلی به رئیس جمهوری این کشور برای تعامل با غرب اختیار داده است.

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به قلم «مارک لندلر» نوشت: این اولین بار است که آقای اوباما مستقیما برای رئیس جمهور ایران نامه نوشته است نه رهبر عالی این کشور. این نشان می دهد که کاخ سفید باور دارد که آیت الله خامنه ای به آقای روحانی اختیار داده است تا به دنبال گشایش در روابط با غرب باشد؛ دست کم برای زمان حاضر.

بنابراین گزارش، ری تکیه، عضو شورای روابط خارجی آمریکا در این خصوص می گوید: «موضع سابق دولت آمریکا این بود که ما باید با کسی در ایران مکاتبه کنیم که تصمیم گیرنده است. اکنون این نامه ها برای روحانی ارسال می شود.»

این گزارش تصریح می کند که یکی از تفاوت نامه نگاری های اخیر با آنچه در گذشته وجود داشت این است که پس از توافق روسیه با ایالات متحده بر سر سوریه انجام می پذیرد. برای اینکه این طرح کارایی یابد، ایران به عنوان مهم ترین متحد منطقه ای بشار اسد می تواند نقشی سازنده داشته باشد.

با این حال اینکه آیا چنین کاری ممکن است یا نه، محل سوال است. اما به هرحال به اوباما میدان وسیع تری می دهد تا با روحانی تعامل کند. ایالات متحده خواستار مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور است.  البته نیویورک تایمز معتقد است که نامه نگاری های اوباما چندان تعجب برانگیز نیست چرا که مدت هاست ایالات متحده خواستار مذاکره مستقیم ایران است و تا زمانی که ارتباط مستقیم دیپلماتیک وجود ندارد، نامه نگاری تنها راه است.


نظر شما :