صهیونیست‌ها از هم‌کیشان خود به ستوه آمده‌اند

نقش ایپک در تحریک امریکا برای حمله به سوریه

۲۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۰ کد : ۱۹۲۱۱۹۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
250 فعال آیپک دیدارهای مکرر و بسیار فشرده‌ای را با سناتورها و نمایندگان کنگره برای دادن رای مثبت به حمله به سوریه آغاز کرده‌اند. همه آنها می‌گویند: «آینده اسرائیل منوط به حمله به سوریه است.»
نقش ایپک در تحریک امریکا برای حمله به سوریه

دیپلماسی ایرانی: لابی اسرائیل (ایپک) تبدیل به راس جبهه مقابله یا بهتر است بگوییم جنگ با اوباما شده است، با این هدف که وی را قانع کند که به سوریه حمله نظامی انجام دهد. لابی به شدت پرنفوذ در امریکا از حدود خود خارج شده و به گونه ای رفتار می کند گویی که از همه چیز آگاه است و می داند که چه می کند. فعالان لابی در پشت پرده هجوم گسترده ای را به رئیس جمهوری امریکا برای وادار کردن او برای حمله به سوریه آغاز کرده اند. آنها می خواهند راس نظام سرمایه داری درگیر جنگی جدید شود. 250 فعال آیپک دیدارهای مکرر و بسیار فشرده ای را با سناتورها و نمایندگان کنگره برای دادن رای مثبت به حمله به سوریه آغاز کرده اند. همه آنها می گویند: «آینده اسرائیل منوط به حمله به سوریه است.»

همه چیز خوب و زیبا است اما یک مشکل وجود دارد. لابی می تواند به طور کامل فعالیت خود را دنبال کند اما معلوم نیست این بار فعالیت هایش به سود اسرائیل همانند همیشه باشد. تلاش هایی که برای ربط دادن آینده اسرائیل به حمله امریکا به اسد صورت می گیرد از دو طرف به اسرائیل آسیب می زند. اولا، باعث می شود که این گونه وانمود شود که اسرائیل از طریق ایپک بر طبل انشقاق میان اعضا در مجلس نمایندگان کنگره و مجلس سنا می زند و اوباما را تحریک می کند که حمله ای را انجام دهد که همه با آن مخالف هستند. اسرائیلی که با ایپک ارتباط مستقیم دارد برای مردم امریکای مخالف حمله تبدیل به قوه شری می شود که همیشه می خواهد امریکا را وارد جنگ به سود منافع خود کند. ثانیا، مساله مهم تر این است که همه تلاش های اسرائیل برای دور نگه داشتن خود از این درگیری نقش بر آب می شود. چرا که به این ترتیب ایپک اسرائیل را به زور وارد جنگ می کند. مردان لابی گر ایپک که پاشنه در کنگره را از جا کنده اند مدعی هستند که حمله به سوریه به سود اسرائیل است در حالی که به این ترتیب این مشروعیت را در اختیار اسد قرار می دهند که اسرائیل را در صورت حمله نظامی امریکا به سوریه موشک باران کند. در نهایت، امریکایی ها که در واشنگتن هستند و آسیبی متوجه آنها نمی شود، در حالی که این اسرائیلی ها هستند که مجبور به هجوم به پناهگاه ها می شوند.

 

وانگهی همه می دانند که اگر این حمله موفقیت آمیز نباشد در طولانی مدت چه تاثیرات سلبی ای بر امریکا و هم زمان بر کل منطقه و در این میان اسرائیل و همچنین یهودی های ایپک خواهد گذاشت.

 

وانگهی همه می دانند که اگر این حمله موفقیت آمیز نباشد در طولانی مدت چه تاثیرات سلبی ای بر امریکا و هم زمان بر کل منطقه و در این میان اسرائیل و همچنین یهودی های ایپک خواهد گذاشت.  

مساله به شکل بی بدیلی به شدت پیچیده است. مردان ایپک تلاش می کنند این گونه وانمود کنند که کمک کردن به مخالفان اسد در سایه حمله به سوریه هم زمان به اسرائیل نیز کمک می کند. چه کسی این را گفته است؟ در آخر این هفته گفت وگویی با یعقوب پری، وزیر کابینه نتانیاهو انجام شد و گفت که "به مصلحت اسرائیل است که اسد در حکومت باقی بماند. در حالی که در میان رهبران سیاسی کشور نظرها کاملا عکس این است. از طرف دوم یا سوم، اسد باید به شدت بر سر استفاده از سلاح شیمیایی مجازات شود، حتی اگر ندانیم که مخالفان او چه می کنند یا اگر مشابه همین سلاح ها در اختیار آنها قرار بگیرد با آن چه خواهند کرد."

اگر پرزیدنت اوباما گرفتار شود و کار به یک رای کشیده شود، باید خودش به تنهایی بدون این که از طریق لابی یهودی درگیر شود، مشکل را حل کند، حتی اگر آنها بخواهند به شدت او را تحت فشار بگذارند. مشکل این است که جناب رئیس جمهور از ما رفتار ملی و امنیتی مناسب برای حفظ مصالح نیاموخته است. اگر اسرائیل می دانست چگونه خود را برای مهار تهدیدهای وجودی اش از سوریه و تهدیدهایی بسیار بیشتر از وجود سلاح های شیمیایی نزد آن خلاص کند خودش زودتر از اینها حمله کرده بود و پایگاه هایی که خیال می کند تهدیدی وجودی برای آن است را نابود کرده بود و کاری کرده بود که اسد نتواند خود را برای هجوم تلافی جویانه آماده کند. اگر اوباما به همین گونه رفتار کند اسرائیل از بحران سوریه – امریکا دور خواهد ماند.

امروز اسرائیل توانسته، البته به شکل کاملا ناگهانی نه از قبل پیش بینی شده، به آرامش نسبی برسد، برای این است که نخست وزیر می داند در وضعیت فعلی باید سیاست های متوازن و مسئولانه و غیرتحریک آمیز و عجولانه اتخاذ کند و الا خوب می داند هر گونه اظهار نظری که به مذاق اسد خوشش نیاید چه مخاطراتی را برای آن به دنبال خواهد آورد. در حال حاضر خسارتی که می پردازیم برای این است که لابی ایپک به سود اسرائیل عمل نمی کند و می خواهد همه این دستاوردها را بر باد دهد و توجهی به مصالح یهودی های داخل اسرائیل نمی کند. برای همین بسیار ساده باید به آنها بگوییم لطفا کنار بنشینید والا در کمال تاسف باید به شما بگوییم روزی فرا می رسد که تصمیم هایی خواهید گرفت که بسیار دیر خواهند بود.


منبع: القدس العربی به نقل از معاریو/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11
 

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه امریکا ایپک حمله به سوریه


نظر شما :