حماس به خاطر سوریه با ایران قطع رابطه کرده بود

۰۵ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۹۲۰۴۳۶ سرخط اخبار

نوول ابزرواتور نوشت: به گفته منابع متعدد، حماس فلسطین که به دلیل سقوط متحد خود، اخوان المسلمین، در مصر به لحاظ منطقه ای تضعیف شده و ازسوی دیگر با مشکلات مالی بسیاری نیز روبروست، بار دیگر درصدد برآمده تا به تهران و حزب الله لبنان نزدیک شود. این درحالی است که این گروه فلسطینی روابط خود با ایران و حزب الله را به دلیل درگیری های سوریه قطع کرده بود.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، از سال ها پیش حماس، علی رغم سنی بودن، به همراه ایران و حزب الله به عنوان یکی از "محورهای مقاومت" علیه اسراییل و کشورهای غربی شناخته می شد. این گروه فلسطینی در سال های ۱۹۸۰ از اخوان المسلمین سنی انشعاب یافت. ایران و حزب الله اکثراً از شیعیان تشکیل می شوند.

جنگ داخلی سوریه باعث شده تا اختلافاتی میان متحدان قدیمی ایجاد شود. خالد مشعل، رهبر حماس که در تبعید بسر می برد، سال گذشته دمشق را ترک کرد و دفتر مرکزی جنبش را بست.

خلع ید رییس جمهور محمد مرسی توسط ارتش مصر در تاریخ ۳ ژوئیه که از اعضای جنبش اخوان المسلمین محسوب می شود، باعث شد تا نفوذ حماس در منطقه کاهش یابد. منابع متعدد سیاسی گزارش داده اند که این سازمان فلسطینی که تنها اختیار نوار غزه را در دست دارد، تماس های مستقیم و غیرمستقیم خود را با تهران و حزب الله ازسر گرفته است.

موسی ابومرزوق، رییس سابق دفتر سیاسی حماس، در ماه ژوئیه با مسؤولان ایرانی و حزب الله در لبنان دیدار کرد. پس از آن دیدارهای دیگری نیز انجام شده است.

یک منبع فلسطینی که در جریان مذاکرات قرار دارد می گوید که "حماس بایکوت نشده، ولی درعین حال، مسایل به حالت عادی بازنگشته اند".

در گذشته، دیپلمات ها کمک سالانه تهران به حماس را ۲۵۰ میلیون دلار برآورد کرده بودند، ولی یک مسؤول فلسطینی اظهار داشته که امروز ایران بیش از یک پنجم این رقم را هم به حساب حماس نمی ریزد.

حماس امیدوار است که رییس جمهور حسن روحانی که اخیراً در تهران منصب خود را تحویل گرفته مجدداً راه را برای واریز کمک مالی ایران هموار سازد.

کلید واژه ها: حماس حزب الله


( ۱ )

نظر شما :