دبیر کل جدید اخوان کیست؟

۳۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۲۰۱۷۴ سرخط اخبار

محمود عزت ابراهیم، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه الزقازیق قاهره را باید از قدیمی ترین اعضای جماعت اخوان المسلمین به شمار آورد که از نخستین سال های نوجوانی با جماعت آشنا و تنها ساعاتی پس از بازداشت محمد بدیع به رهبری جماعت برگزیده شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از تغییر و تحولات سیاسی که کشور مصر از 30 ژوئن گذشته شاهد آن بود و موجب شد تا در 3 ژوئیه گذشته «محمد مرسی» از سمت ریاست جمهوری این کشور برکنار و به دنبال آن حکومت «اخوان المسلمین» در مصر به دست ارتش این کشور سرنگون شود و شماری از هواداران، اعضا و رهبران این جماعت از جمله «محمد بدیع»، رهبر سابق اخوان المسلمین بازداشت شوند، روز گذشته «جماعت إخوان المسلمین» در نشست فوق العاده خود و تنها ساعاتی پس از اعلام خبر بازداشت «محمد بدیع» از سوی حکومت مصر «محمود عزت ابراهیم» را به عنوان رهبر موقت این جماعت برگزید.

«محمود عزت ابراهیم» کیست

«محمود عزت ابراهیم» در اولین سال های نوجوانی با اخوان المسلمین آشنا شد و همین موجب شد تا به محض پای گذاشتن به سن 18 سالگی به صفوف اخوانی ها ملحق شود، در حالی که ابراهیم در آن زمان اولین سال تحصیل در رشته پزشکی را سپری می کرد.

در سال 1965 در دانشگاه مشغول به تحصیل بود که در قضیه مشهور اخوانی ها معروف به قضیه «سلسبیل» بازداشت و به 10 سال حبس محکوم شد. قضیه «سلسبیل» نیز منتسب به شرکت «سلسبیل» است که بنیانگذاران آن  «محمد خیرت الشاطر» و «حسن مالک» از رهبران کنونی اخوان المسلمین بودند که قرار بود، به عنوان شرکتی کامپیوتری فعالیت خود در مصر را آغاز کند، اما نیروهای امنیتی وقت مصر تاسیس این شرکت را ترفندی از سوی اخوانی ها برای توسعه نفوذ خود در مصر تلقی کرده، به همین دلیل به آن حمله کردند و ضمن از بین بردن و ضبط تمام دستگاه های موجود، اعضای فعال در این شرکت را نیز بازداشت کردند که ابراهیم از جمله آنها بود.

«محمود عزت ابراهیم» متولد 13 آگوست 1944 در قاهره است و تا پیش از انتصاب به سمت رهبری جماعت از اعضای دفتر ارشاد اخوان به شمار می آمد. وی همچنین استاد دانشکده پزشکی دانشگاه «الزقازیق» قاهره است.

تا زمان به دست آوردن مدرک کارشناسی ارشد در سال 1980 فعالیت های تبلیغی خود در جماعت اخوان المسلمین را به ویژه در میان دانشجویان ادامه داد تا اینکه در این سال برای کار در بخش آزمایشگاهی دانشگاه «صنعا» راهی یمن شد. در حالی که در همان سال نیز به عنوان یکی از اعضای دفتر ارشاد جماعت برگزیده شد.

«محمود عزت ابراهیم» در سال 1981 راهی انگلیس می شود تا رساله دکترای خود را به پایان برساند و سپس بار دیگر به مصر باز می گردد تا در سال 1985 دکترای دیگر خود را از دانشگاه «الزقازیق» قاهره به دست آورد.

وی در سال 1995 به اتهام شرکت در انتخابات مجلس شورای جماعت اخوان المسلمین و برگزیده شدن به عنوان یکی از اعضای دفتر ارشاد جماعت به 5 سال حبس محکوم می شود تا در ژانویه سال 2008 میلادی بار دیگر به اتهام شرکت در تظاهراتی که در مرکز قاهره در اعتراض به تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه برگزار شد، توسط دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی «حسنی مبارک» بازداشت شود.

در بخش علوم اسلامی و دینی «محمود عزت ابراهیم» در سال 1998 مدرک دیپلم اندیشکده تحقیقات اسلامی و در سال 1999 مجوز تلاوت اندیشکده «القراءات» را به دست آورد تا روز گذشته به عنوان نهمین رهبر جماعت اخوان المسلمین از زمان تاسیس این جماعت در سال 1928 تاکنون برگزیده شود.

همان طور که گفته شد، ابراهیم تنها ساعاتی چند پس از بازداشت محمد بدیع در اولین ساعات صبح روز سه شنبه به عنوان رهبر جدید جماعت اخوان المسلمین معرفی شد.

گفته شده که محمد بدیع پیش از پایان دادن به تحصن میدان «رابعه العدویه» به همراه «یوسف طلعت»، از اعضای جماعت در آپارتمانی در خیابان «الطیران» در شهر «نصر» در قاهره پنهان شده بود و بازداشت وی به دلیل متهم بودن به برخی قضایای جنایی از جمله تحریک هواداران جماعت به ادامه تحصن و اعتراض ها و خشونت ها صورت گرفته است.

اما محمد بدیع کیست
اما محمد بدیع در سال 1943 میلادی در «المحله» واقع در دلتای نیل مصر به دنیا آمد. وی به شغل دامپزشکی در «بنی سویف» واقع در 100 کیلومتری جنوب قاهره اشتغال داشت و هشتمین رهبر جماعت اخوان المسلمین به شمار می آمد.

بدیع سابقه 13 سال حبس در زندان های حکومت مصر را در پرونده دارد. وی اولین بار در سال 1965 به مدت 9 سال و برای بار دوم در سال 1999 به مدت چهار سال به حبس محکوم شد، اما در سال 2003 از زندان آزاد شد.

وی استاد دانشگاه دامپزشکی دانشگاه بنی سویف بود که در ژانویه 2011 به جای «محمد مهدی عاکف»، یکی از قطب های قدیمی اخوان و چند ماه پس از بروز اختلافات بین دو جریان محافظه کار و اصلاح طلب جماعت درباره استراتژی که باید این جماعت اتخاذ می کرد، به رهبری این اخوان المسلمین انتخاب شد.

بدیع پس از انتخاب به رهبری جماعت اعلام کرده بود که «اصلاح جامعه تنها از راه های مسالمت آمیز و مبارزات قانونی، به دور خشونت و اجبار و از طریق گفت وگو و مذاکره امکان پذیر است. به همین دلیل در آن زمان تاکید کرد، جماعتی که «حسن البنا» در سال 1928 میلادی بنیانگذار آن بود، تمام اشکال و انواع خشونت را از هر طرف چه حکومت و چه معارضان و چه جماعت رد می کند.

کارشناسان تا پیش از آغاز انقلاب 25 ژانویه مصر بر این باور بودند که دیدگاه های بدیع جماعت را سازمان یافته تر کرد و همین موجب شد تا این سازمان بیش از فعالیت های سیاسی بر فعالیت های ایدئولوژیکی و تربیتی و سازمانی تمرکز کند، اما انقلاب مردم مصر همه محاسبات بدیع و جماعت را به هم ریخت و آنها خود را در برابر فرصتی یافتند تا پس از 80 سال فعالیت محرمانه و سری، به صورت علنی وارد عرصه سیاسی مصر شوند.

به این ترتیب پس از پیروزی انقلاب مصر و سرنگونی حکومت حسنی مبارک، جماعت اخوان المسلمین به رهبری محمد بدیع در انتخابات پارلمانی مصر شرکت شرکت و بیشترین کرسی ها را به خود اختصاص داد تا پس از آن و با وجود اعلام بدیع مبنی بر عدم شرکت جماعت در انتخابات ریاست جمهوری مصر «خیرت الشاطر»، از جمله تندروترین رهبران این جماعت را به عنوان کاندیدای خود در این انتخابات معرفی کرد و چون خیرت الشاطر به دلایل قانونی توسط کمیته انتخابات رد صلاحیت شد، «محمد مرسی» به عنوان کاندیدای جماعت معرفی و به ریاست جمهوری مصر برگزیده شد.

پس از برکناری محمد مرسی از سوی ارتش بدیع همچنان به حمایت خود از مرسی ادامه داد و در تحصن ها و تظاهرات جماعت تا پیش از اقدام ارتش مصر به پایان دادن به این اعتراض ها شرکت کرد که منجر به کشته شدن صدها مصری شد.

وی به حدی بر حمایت از مرسی اصرار داشت که در پیام هفتگی خود در 25 ژوئیه برکناری مرسی را اقدامی «بدتر از ویرانی کعبه» توصیف کرده بود.

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین


نظر شما :