دیپلمات های غربی خبر دادند

تولید پر شتاب صفحه های سوخت در 3 ماه اخیر

۲۹ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۹۲۰۱۴۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
دیپلمات ها می گویند روند تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده به سوخت در ایران تسریع شده و هدف ایران از این اقدام خرید زمان برای مذاکره است.
تولید پر شتاب صفحه های سوخت در 3 ماه اخیر

دیپلماسی ایرانی: سال گذشته در همین مرداد ماه بود که برخی منابع خارجی خبر دادند ایران بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی را به صفحه های سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کرده است. به تعبیر این منابع خبری، هدف ایران از این اقدام تهران این بود که ذخایر اورانیوم غنی شده را پایین تر از سطحی نگاه دارد که آمریکا و اسرائیل ادعا می کنند خط قرمز است. نتیجه این روند این شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر لفاظ اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل بخشی از ادعاهای خود در مورد تاریخ هسته ای شدن ایران را پس گرفت و مدعی شد بهار یا تابستان 2013، زمان ورود ایران به باشگاه هسته ای است. هرچند که چندی پیش از  تاریخ نیز از سوی بی بی به تاخیر انداخته شد.

اکنون در شرایطی که دولت جدید ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با غرب ابراز تمایل کرده، دیپلمات ها می گویند روند تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده به سوخت همچنان ادامه دارد . این دسته از دیپلمات ها که با رویترز گفت و گو کرده اند، مدعی شدند، هدف ایران از این اقدام خرید زمان برای مذاکره است. این در حالی است که پیش تر برخی کارشناسان و مقامات غربی از ادامه سیاست های هسته ای ایران در دوران روحانی سخن گفته و تاکید داشتند در حالی رئیس جمهور جدید ایران برای مذاکره ابراز تمایل می کند که سانتریفوژها در تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی به چرخش خود ادامه می دهند و ذخایر اورانیوم غنی شده – ماده مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای – را افزایش می دهند.

ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی که به اورانیوم غنی شده با خلوص متوسط مشهور است، به دقت زیر نظر غرب قرار دارد. همچنین اسرائیل تهدید کرده که در صورت شکست دیپلماسی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران، از گزینه نظامی استفاه خواهد کرد.

مقامات تهران که بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارند، خاطرنشان می کنند که پیش از غنی سازی 20 درصدی از آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کردند سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را تامین کند، اما از آنجایی که این آژانس به درخواست ایران پاسخ نداد، غنی سازی 20 درصدی در ایران از تابستان 2010 آغاز شد. فعالیتی که هم اکنون مورد مجادله ایران و غرب است و آمریکا و متحدان اش خواستار تعلیق آن هستند. غرب ادعا می کند که ایران برای تولید یک بمب هسته ای به 240 تا 250 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد نیاز دارد.

دیپلمات های غربی می گویند، در حالی که تبدیل اورانیوم غنی شده به صفحه سوخت، تصمیم اسرائیل برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را به تعویق می اندازد، ایران باید اقدامات بیشتری در جهت تعدیل نگرانی های بین المللی انجام دهد. به گفته آنها امکان تبدیل مجدد صفحه های سوخت به اورانیوم غنی شده وجود دارد.

به گزارش رویترز به نقل از دیپلمات های نزدیک به آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران احتمالا در ماه های اخیر روند تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت را شتاب بخشیده است. در صورتی که این خبر تایید شود، آژانس در گزارش اواخر آگوست خود اعلام می کند که تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت در ایران با شتابی بیشتری در مقایسه با تولید اورانیوم غنی شده که حدود 15 کیلوگرم در هر ماه بوده، پیش می رود.

یک دیپلمات غربی در این زمینه اظهار داشت که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در مقایسه با 3 ماه گذشته تغییری نکرده و یا اینکه تغییر بسیار اندکی داشته است. این در حالی است که انتظار می رفت ذخایر اورانیوم 20 درصدی ایران در این مدت افزایش یافته باشد.

اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این روند، ارتباطی با رئیس جمهور جدید ایران ندارد، چرا که وی به تازگی دولت خود را تشکیل داده است. از سوی دیگر گفته می شود که تصمیم گیری در مورد پرونده هسته ای در اختیار مقام رهبری قرار دارد و فارغ از اینکه چه دولتی بر سر کار باشد، ایشان هدایت امور در این زمینه را بر عهده دارند.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی ایران در ماه می 182 کیلوگرم بوده که نسبت به ماه فوریه 9 درصد رشد داشته اما همچنان پایین تر از خط قرمز مورد ادعای اسرائیل است.

دیپلمات های غربی می گویند، در حالی که تبدیل اورانیوم غنی شده به صفحه سوخت، تصمیم اسرائیل برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را به تعویق می اندازد، ایران باید اقدامات بیشتری در جهت تعدیل نگرانی های بین المللی انجام دهد. به گفته آنها امکان تبدیل مجدد صفحه های سوخت به اورانیوم غنی شده وجود دارد.

همچنین حسن روحانی، باوجود تاکید بر تلاش برای حل مساله هسته ای ایران، بر لزوم به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی برای جمهوری اسلامی تاکید دارد و به روشنی اعلام کرده که خواستار لغو تحریم ها در مقابل هر توافقی در زمینه غنی سازی است .

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران


نظر شما :