پای مخالف اردوغان به ایران باز می شود؟

۲۸ مرداد ۱۳۹۲ | ۰۳:۲۵ کد : ۱۹۲۰۰۸۶ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه "تودی زمان" چاپ ترکیه امروز با انتشار مطلبی از نارضایتی احزاب مخالف دولت ترکیه با سیاست خارجی دولت ترکیه خبر داد.
این روزنامه با اشاره به برنامه رئیس حزب "جمهوری خلق" بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه برای دیدار از چند کشور خارجی در آینده نزدیک، این اقدام رهبران این حزب را بیانگر مخالفت آشکار آنها با سیاست های خارجی دولت ترکیه خواند.

در این مطلب با اشاره به سفر 5 روزه "کمال قلیچدار اوغلو" رهبر حزب جمهوری خلق به عراق و دیدار او با "نوری مالکی" نخست وزیر عراق نوشت: او با سیاست خاورمیانه ای دولت ترکیه مخالف است و بارها از آن انتقاد کرده است سیاستی که موجب شده است تا ترکیه از زمان آغاز انقلاب های عربی در منطقه با تمامی همسایگان خود مشکل داشته باشد.

کمال قیچدار اوغلو در انتقاد از سیاست های حزب حاکم ترکیه در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: ما به دنبال صلح هستیم اما حزب حاکم عدالت و توسعه به دنبال جنگ و نزاع.

به نوشته این روزنامه حزب جمهوری خلق معتقد است دولت ترکیه بدون اینکه خود را به عنوان یکی از طرف های مناقشه درمناقشات منطقه ای وارد کند باید سعی کند از طریق راه کارهای دیپلماتیک در این امور وارد شود و دخالت در امور داخلی کشورها بپرهیزد.

در این گزارش با اشاره به نگرانی های دولت مرکزی عراق از روابط نزدیک دولت ترکیه با کردهای شمال عراق و ارتباطات گسترده انرژی با این بخش از خاک عراق می نویسد همین امر باعث شده است که کمال قلیچدار اغلو در دیدار از عراق با "نوری مالکی" نخست وزیر عراق نیز دیدار کند.

بنا بر این مطلب روزنامه تودی زمان، رهبران حزب جمهوری خلق ترکیه دعوت های رسمی زیادی را از کشورهای خارجی برای دیدار دریافت کرده اند و رهبر این حزب برنامه هایی برای دیدار از ایران ، تونس و کشورهای ترک زبان آسیای میانه دارد.

رهبران این حزب ترکیه در ماه مارس دیداری با "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه در دمشق داشتند.


( ۱ )

نظر شما :