مقصد اولین سفر خارجی روحانی

۲۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۰ کد : ۱۹۲۰۰۷۵ سرخط اخبار
حسن روحانی ، رئیس جمهور کشورمان 21 شهریور ماه برای شرکت در اجلاس سران شانگهای به قرقیزستان سفر می کند.
 
به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی ، رئیس جمهور کشورمان در اولین سفر دیپلماتیک خود 21 شهریور ماه به قرقیزستان می رود.
 
بر اساس این گزارش ، اجلاس شانگهای از 22 شهریور ماه در بیشکک قرقیزستان برگزار خواهد شد و روحانی برای شرکت در این اجلاس به این کشور سفر خواهد کرد.
 
پیش از این به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه دعوت رسمی از روحانی برای حضور در اجلاس شانگهای در 22شهریور ماه توسط مقامات قرقیزستان انجام شده بود.
 
 اجلاس شانگهای( سازمان همکاری های شانگهای )  با حضور سران کشورهای عضو برگزار می شود.
 
سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان دولتی است که برای همکاری های چندجانبه امنیتی ٬ اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد. سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای ۵» است که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد.
 
علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، و هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.
 
نقش این سازمان از زمان تاسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته است. این سازمان، بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به شمار نمی رود.
 
 براساس اخبار منتشر شده، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد دارد مذاکراتی با حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران را در حاشیه اجلاس شانگهای انجام دهد.
 
روحانی در این سفر با برخی دیگر از همتایان خود رایزنی خواهد کرد.
 
در این سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز رئیس جمهور را همراهی خواهد کرد.

کلید واژه ها: شانگهای روحانی


نظر شما :