بازتاب خارجی اولین کنفرانس خبری روحانی

۱۶ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۵ کد : ۱۹۱۹۶۲۳ سرخط اخبار

سخنان حسن روحانی، رییس جمهور ایران در اولین کنفرانس خبری خود که روز سه شنبه برگزار شد مورد توجه رسانه های خارجی قرار داشت. اظهارات روحانی درباره مذاکرات هسته یی و نیز روابط ایران و آمریکا بخشی از این کنفرانس بود که بیش ترین توجهات را به خود جلب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره کنفرانس خبری روحانی نوشت: حسن روحانی از اولین کنفرانس خبری خود در روز سه شنبه برای درخواست مذاکرات جدی به منظور حل مشاجره یک دهه یی درباره برنامه هسته یی ایران استفاده کرد و به دفعات به باز برخورد کردن با موضوع مذاکرات مستقیم با آمریکا، ایده ای که تا همین اواخر سال ها بود تصورش نمی رفت، اشاره کرد.

او در عین حال گفت که آمریکایی ها باید در مذاکرات هسته یی گام اول را بردارند و مشخص نکردکه کشورش حاضر به انجام چه کاری برای پیشبرد مذاکرات خواهد بود. اگرچه لحن آقای روحانی بسیار خوش تر از سلف وی بود، اما هیچ چیز تازه ای را درباره موضع ایران در زمینه هسته یی که جدی ترین مساله بین المللی فراروی این کشور است، به همراه نداشت.

این روزنامه افزود: روحانی چندین بار در طول کنفرانس به «گروه های فشار جنگ طلب» نامشخصی اشاره کرد که آن ها را متهم به اعمال فشار بر کاخ سفید از طرف کشوری نامشخص کرد. او آشکارا به افراد حامی اسراییل اشاره داشت که تحریم های شدیدتر علیه ایران را خواستارند و در روزهای اخیر علنا از کنگره برای به گردش درآوردن طرحی تقدیر کردند که فشارهای اقتصادی بر ایران را در صورتی که غنی سازی را متوقف نکند، افزایش می دهد.

این گزارش می افزاید: روحانی که خود را در نظام سیاسی ایران یک میانه رو معرفی کرده است، در بسیاری از پرونده های مهم سیاست خارجی ایران نقش داشته است.

شبکه خبری بلومبرگ نیز در گزارشی در این باره تحت عنوان «روحانی می گوید ایران مصمم به حل مشاجره هسته یی است» نوشت: رییس جمهور ایران گفت که کشورش با جدیت مصمم به حل مشاجره درباره برنامه هسته یی خود با قدرت های غربی بدون مصالحه درباره حقش برای بهره مندی از انرژی هسته یی با اهداف صلح آمیز است.

این گزارش در ادامه به موضوع مذاکرات ایران و آمریکا نیز پرداخت و با اشاره به پیام های ضد و نقیض دولت اوباما و کنگره برای ایران به نقل از روحانی نوشت که آن چه برای ایران مهم است پاسخ عملی دولت آمریکاست نه سخنان آن ها و به علاوه ایران رویکرد هویج و چماق را نمی پسندد.

خبرگزاری رویترز نیز در انتشار این خبر به موضوع مذاکرات ایران و آمریکا توجه بیش تری نشان داد و با اشاره به اظهارات روحانی در این باره و درباره برنامه هسته یی نوشت که امید به پیشرفت بعد از سال ها بن بست دیده می شود.

این خبرگزاری انگلیسی افزود: امید به یک راه حل دیپلماتیک برای مساله هسته یی بعد از پیروزی روحانی بر رقبای محافظه کارش در ماه ژوئن، وقتی که ملت ایران تصمیم به انتخاب یک روحانی با شعار "میانه روی" برای جانشینی محمود احمدی نژاد گرفتند، افزایش یافت.

رویترز افزود: با وجود این واقعیت که مذاکرات درباره برنامه هسته یی ایران مدت هاست هر دو طرف را نا امید کرده، اظهارات او احتمالا احساس خوش بینی محتاطانه ای را در غرب تقویت می کند.

این گزارش حاکی است: انتخاب روحانی موجب اختلاف در آمریکا شده است، دولت اوباما محتاطانه از دورنمای مذاکرات جدید استقبال می کند و بسیاری از اعضای کنگره استدلال می کنند که نتیجه این انتخابات نشان داد که تحریم ایران موثر بوده است.

خبرگزاری روسی نووستی نیز در اخباری جداگانه به موضوع مذاکرات با آمریکا و نیز همکاری ایران و روسیه تمایل نشان داد و نوشت که «روحانی مذاکره مستقیم با آمریکا در خصوص مساله هسته یی را منتفی ندانست». این خبرگزاری در ادامه به این بخش از سخنان روحانی اشاره کرد که «ما با هرکس که با حسن نیت حاضر باشد با ما حرف بزند و ما احساس کنیم منافع ملی مان در آن مذاکره تامین می شود مشکلی نخواهیم داشت و طرف ما هرکس می تواند باشد ولو آمریکا باشد.»

پایگاه انیترنتی "دی.ان.ا" هند نیز در خبری تحت عنوان «حسن روحانی گفت وگوی هسته یی "جدی" بدون تاخیر را خواستار است» نوشت: روحانی در دولت محمد خاتمی اصلاح طلب، ریاست تیم مذاکره کننده هسته یی را برعهده داشت و رهبران غربی امیدوارند که در گفت وگوهای هسته یی رویکردی سازنده تر را مشاهده کنند.

شبکه خبری بی.بی.سی نیز خبر خود در این باره را با عنوان «ایران گفت وگوهای هسته یی "جدی" را خواستار است» منتشر کرد.

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا نیز به موضوع هسته یی توجه بیش تری داشت و عنوان «رییس جمهور جدید ایران می گوید کشورش آماده از سرگیری گفت وگوهای هسته یی است» را برای انتشار خبر خود برگزید و سخنان روحانی درباره مذاکرات جدی و بدون تاخیر را «منعکس کننده پیام های پیشین او برای گفت وگوی بهتر با غرب» دانست.

شبکه خبری سی.بی.اس در گزارشی با عنوان «رییس جمهور جدید می گوید ایران آماده از سرگیری مذاکرات هسته یی است» نوشت که حسن روحانی می گوید کشورش آماده گفت وگوهای جدی با قدرت های جهانی درباره برنامه هسته یی ججال برانگیز این کشور است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی با عنوانی مشابه به موضوع مذاکرات هسته یی در سخنان روحانی پرداخت.

این خبرگزاری نوشت: بسیاری از دیپلمات های ایرانی و خارجی امیدوارند که روحانی بتواند به لحن آشتی جویانه تری در گفت وگوها برسد.

بنا بر این گزارش، روحانی بارها گفته است که عقیده دارد رسیدن به یک توافق که به ایران اجازه حفظ غنی سازی را بدهد و در عین حال به غرب تضمین بدهد که ایران به تولید تسیحات نخواهد پرداخت، ممکن است.

شبکه خبری ان.بی.سی نیز در خبری با عنوان مشابه «ایران آماده ورود به گفت وگوهای هسته یی "جدی و اساسی" است» نوشت: حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران در اولین کنفرانس خبری بعد از مراسم تحلیفش که روز یک شنبه برگزار شد، از برنامه هسته یی ایران دفاع و از تحریم های اقتصادی آمریکا و غرب انتقاد کرد.

این شبکه که خبرنگارش نیز در کنفرانس خبری حضور داشت و درباره تحریم های مصوب کنگره از روحانی سوال کرده بود، افزود: روحانی در طول کنفرانس در انتخاب واژه ها بسیار دقت داشت و پیش از پاسخ به سوالات مکث می کرد. به عنوان مثال گفت که به مذاکرات هسته یی آتی «نه خوشبین و نه بدبین» است.

این گزارش مدعی است که روحانی توسط رسانه های ایران برای پاسخ به سوالاتی که خبرنگاران آمریکایی از او داشتند، سوال پیچ شد؛ اگرچه فقط چهار خبرنگار آمریکایی در کنفرانس حاضر بودند و بقیه همه خبرنگاران ایرانی بودند!

پایگاه اینترنتی "تی.وی.ان.زد" نیز در گزارشی با عنوان «رییس جمهور ایران وعده حل اختلاف هسته یی با آمریکا را داد» به انتشار این خبر پرداخت.

پایگاه اینترنتی "آسیا وان"نیز عنوان «رییس جمهور جدید ایران گفت وگوهای هسته یی جدی را خواستار است» را برای انتشار خبرش انتخاب کرد.

"اسکای نیوز" نیز در گزارشی با عنوان «روحانی: ایران گفت وگوهای هسته یی با غرب را خواستار است»، نوشت: روحانی در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان رییس جمهور ایران گفت که آماده است به مذاکرات جدی و بدون تاخیر درباره مساله هسته یی وارد شود.

او گفت که می خواهد نگرانی های غربی را رفع کند اما از حقوق ایران چشم پوشی نخواهد کرد.

روزنامه استار نیز خبر خود را با این عنوان منتشر کرد: «روحانی می گوید اگر آمریکا حسن نیت نشان دهد راه برای مذاکرات باز است».

کلید واژه ها: آمریکا گفت وگوهای هسته یی حسن روحاني


نظر شما :