اعضای احتمالی تیم جدید هسته‌ ای

۲۷ تیر ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۳ کد : ۱۹۱۸۷۳۲ سرخط اخبار

روزنامه اعتماد نوشت:

علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه روزگذشته و در حاشیه جلسه هیات دولت بازهم از واگذاری مسوولیت مذاکرات هسته یی به حسن روحانی سخن گفت. صالحی گفته است که مذاکرات با 1+5 قطعا ادامه خواهد داشت و منتظریم آقای روحانی مسوولیت را به عهده بگیرند و گروه مذاکره کننده را تعیین کنند. صالحی در پاسخ به سوالی که از او پرسیده شد؛ آیا شما جزو گروه مذاکره کننده خواهید بود گفت «با من صحبتی نشده است.»

اشتون: منتظر دیدار با تیم جدید هسته یی ایران در اسرع وقت هستیم
اما در حالی که وزیر امورخارجه ایران از واگذاری مسوولیت مذاکرات با 1+5 به حسن روحانی خبر داده، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سرگیری «هرچه سریع تر» مذاکرات میان 1+5 و ایران درباره برنامه هسته یی تهران را خواستار شد.

اشتون که مدیران سیاسی اعضای گروه موسوم به 1+5 را در بروکسل گرد هم جمع کرده بود تا این گروه مانیفست جدیدی را بر مذاکرات با تیم هسته یی جدید ایران تدوین کند در بیانیه یی ویدئویی هدف از این نشست در بروکسل را اعلام کرده و گفته است: «ما برای بررسی مواضع مان و برای بررسی اینکه چطور می توانیم به بهترین شکل در تلاش برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک درباره مساله هسته یی ایران پیش برویم با یکدیگر دیدار کردیم. »وی افزود: «البته در حال حاضر منتظر تیمی هستیم که در ایران منصوب خواهد شد. بسیار امیدواریم این کار به زودی انجام گیرد و ما منتظر دیدار با آنها در سریع ترین زمان ممکن هستیم.»


پاییز؛ نخستین گفت وگوی تیم هسته یی جدید ایران با 1+5
در حالی که تا پیش از نشست روز سه شنبه مدیران مذاکره کننده گروه 1+5 در بروکسل برخی اخبار از برگزاری مذاکرات این گروه با ایران در اواخر مرداد ماه حکایت می کرد به نظر می آید مذاکره یی تا اوایل پاییز برگزار نشود، چرا که روحانی باید تیم جدید مذاکره کننده هسته یی را تعیین کند؛ تیمی که به نظر می رسد تمام هوش و حواس مذاکره کنندگان 1+5 را به خود اختصاص داده و آنها می خواهند بدانند که چه کسانی عضو تیم جدید هسته یی ایران هستند.

در همین حال و احوال که آنها نمی دانند طرف های ایرانی شان چه کسانی هستند خواسته اند تا این تیم جدید مذاکره کننده ایرانی پاسخی شایسته و جامع به بسته پیشنهادی اعتمادسازی یا همان بسته (CBM) بدهد که در جریان مذاکرات آلماتی (فوریه) پیش روی تهران قرار گرفت. البته مقامات غربی جدای از این موضوع به این نکته هم اشاره کرده اند که «پاسخ به این بسته پیش از مذاکرات بعدی از سوی ایران ضروری نیست و راه برای گفت وگوی بیشتر بر سر آن باز است. »

این مقامات غربی مدعی شده اند که «در صورتی که ایران این اقدامات اعتمادساز را بپذیرد و تهران به تعهداتش عمل کند تحریم ها لغو می شوند و برنامه انرژی هسته یی صلح آمیز تحت پیمان منع اشاعه هسته یی، نیز حق ایران خواهد بود. »

اعضای تیم جدید هسته یی ایران چه کسانی خواهند بود؟
با توجه به اینکه از یک سو مهم ترین مباحث مورد انتقاد از سوی حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی معطوف به تصمیم گیری ها ورفتارهای دولت نهم و دهم در حوزه مسائل سیاست خارجی بوده و از سوی دیگر انتظار 1+5 برای دور جدید مذاکرات هسته یی با ایران است، ترکیب دیپلمات ها و مذاکره کنندگان ارشد ایران برای پیشبرد اهداف دیپلماتیک دولت حسن روحانی از اهمیت فراوانی برخوردار است به گونه یی که نه تنها این موضوع داخل ایران طی هفته های گذشته محل گمانه زنی های محافل سیاسی و رسانه یی بوده که حتی دیگر کشورها و به ویژه دولت های 1+5 در انتظار شناختن دیپلمات های دولت یازدهم هستند، بر همین اساس به نظر می آید که ترکیب تیم دیپلماتیک ایران در دولت یازدهم متشکل از دیپلمات های کارکشته و مذاکره کنندگان حرفه یی خواهد بود که این گروه از لحاظ سوابق هیچ شباهتی به گروه فعلی نخواهد داشت. براساس شواهد و قرائن موجود می توان پیش بینی کرد که هشت نفر اعضای تیم جدید هسته یی ایران از میان چهره های جدول ذیل باشند:

محمدجواد ظریف
ظریف که به مدت 5 سال (از 14 مرداد سال 1381 تا 5 تیر سال 1386) سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود سال 86 پس از بازگشت از ماموریت سفارت دایم ایران در سازمان ملل کمتر از او خبری شنیده شده است و تا پیش از پیروزی حسن روحانی گفته می شد که مشغول فعالیت های دانشگاهی است. اگرچه گفته می شود علی اکبر صالحی طی یک سال گذشته از او درخواست مشاوره داشته که ظریف هرگز واکنشی به این خبر نداشته است. سوابق ظریف عبارتنداز: سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل، دستیار ارشد وزیرخارجه، معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه، دبیر اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران، استاد دانشکده روابط بین الملل و عضو تیم مذاکرات هسته یی در دوران روحانی.

علی اکبر ولایتی
علی اکبرولایتی دیپلمات شناخته شده یی است. سیاستمداری که در جریان مناظره های تلویزیونی بیش از آنکه اشتراک گفتاری با کاندیداهای اصولگرا داشته باشد نزدیک به حسن روحانی سخن گفت. او و روحانی در این مناظره ها چندین بار حرف های یکدیگر را تایید کردند و عملکرد سعید جلیلی، دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی را مورد نقد جدی قرار دادند. با توجه به تجربه ولایتی در حوزه سیاست خارجی و ارتباطات خارجی او، خبر حضور ولایتی درسمت شورای عالی امنیت ملی می تواند صحت داشته باشد. ولایتی از سال 1360 تا 1376 وزیرخارجه و از آن تاریخ تاکنون مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل است.

سیروس ناصری
ناصری از دیپلمات هایی است که در زمان نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل در ژنو، به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکراتی قطعنامه 598 در عرصه سیاست خارجی مطرح شد. پس از آن در دوران روحانی، از اعضای تیم مذاکره کننده هسته یی ایران بود. ناصری که با سابقه ترین سفیر ایران در ژنو و وین شناخته می شود، مدتی سخنگوی تیم هسته یی روحانی بوده است.

سیدحسین موسویان
سخنگوی تیم هسته یی روحانی که هم اکنون به عنوان پژوهشگر میهمان، در دانشگاه های امریکا فعالیت دارد. موسویان که به خاطر سوابق تحصیلاتی در امریکا، وارد تیم روحانی در شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات هسته یی شد بعد از تغییر دولت هشتم و روی کارآمدن دولت احمدی نژاد، از این سمت برکنار شد. سوابق موسویان عبارتنداز: سفیر اسبق ایران در آلمان، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته یی، معاون مرکز تحقیقات استراتژیک، عضو موسس حزب اعتدال و توسعه و مدیر پیشین روزنامه ایران نیوز.

محمدرضا البرزی
البرزی، سفیر و نماینده سابق ایران در مقر سازمان ملل در ژنو بوده است. معاون پژوهش های روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک و مدیرکل اسبق سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه در زمان خرازی، از دیگر سوابق اجرایی البرزی است.

امیرحسین زمانی نیا
زمانی نیا، عضو سابق تیم هسته یی در حال حاضر در مرکز تحقیقات استراتژیک مشغول فعالیت است. زمانی نیا نخستین فرد از تیم مذاکره کنندگان هسته یی بود که در نخستین کنفرانس مطبوعاتی روحانی که دو روز پس از اعلام نتایج انتخابات برگزار شد، مدیریت جلسه را برعهده داشت. سوابق زمانی نیا عبارت است از: معاون پژوهش های روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک، مدیرکل اسبق سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه، سفیر اسبق ایران در مالزی، عضو تیم مذاکره کننده هسته یی و از مدیران ارشد دفتر ایران در نیویورک (سازمان ملل) در دوره خرازی.

سیدمحمد صدر
صدر از چهره های برجسته سیاست خارجی دوران اصلاحات است. صدر در کنار محسن امین زاده دو مدیر ارشد خاتمی در وزارت خارجه اصلاحات بودند. سوابق وی عبارتنداز: معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه دوران اصلاحات و مشاور سیدمحمدی خاتمی، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه، عضو موسس جبهه مشارکت.

علی جنتی
علی جنتی اگرچه پسر آیت الله جنتی است اما برخلاف پدرش از لحاظ سیاسی جزو شخصیت های نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی است. رییس صدا و سیمای خوزستان، استانداری خوزستان، رییس دفتری هاشمی رفسنجانی در مجلس، دوبار سفیر ایران در کویت ومعاون سیاسی وزارت کشور از سوابق علی جنتی است. جنتی رفاقت صمیمانه یی با حسن روحانی دارد و به نظر می رسد که او یکی از اعضای تیم جدید هسته یی ایران باشد.

فریدون وردی نژاد
وردی نژاد اگرچه به جز یک دوره سفارت در چین، در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی، سوابق خاصی در سیاست خارجی ندارد، اما به دلیل حضور پررنگ رسانه یی در دوران اصلاحات و سوابق اجرایی وی که شامل هشت سال مدیریت خبرگزاری ایرنا و همچنین روزنامه ایران از 1372 تا 1380، سفیر ایران در چین، از موسسان حزب اعتدال و توسعه، استاد رشته مدیریت در دانشگاه تربیت مدرس، معاون پیشین نیروی قدس سپاه، عضویت در کمیته سیاسی، علمی و راهبردی سند چشم انداز 20 ساله نظام در مجمع تشخیص مصلحت و عضویت در کمیته سیاست خارجی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می شود و با توجه به اینکه از افراد نزدیک به روحانی است، از اعضای احتمالی ترکیب تیم سیاست خارجی او خواهد بود. وردی نژاد در سال 1389 به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران بازنشسته شد.

محمود واعظی
دکتر واعظی از دیپلمات های قدیمی وزارت خارجه از سال 1365 به این وزارتخانه پیوسته است. سمت های اجرایی دکتر واعظی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به ترتیب عبارتنداز: مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال 1358 تا 1365، مشاور وزیر خارجه از سال 65 تا 66، معاون سیاسی اروپا و امریکای وزارت خارجه از سال 68 تا 76، معاون اقتصادی وزارت خارجه از سال 76 تا 78، معاون پژوهش های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک از سال 78 تاکنون. او همچنین معاون اروپای وزارت خارجه در دهه 80 و مشاور دکتر روحانی در امور سیاست خارجی است. واعظی جدا از حضور احتمالی در تیم هسته یی جدید از کاندیداهای اصلی وزارت خارجه دولت یازدهم نیز است.

علی اکبر صالحی
صالحی اگرچه وزیر خارجه دولت احمدی نژاد است و روزگذشته اعلام کرد که تاکنون صحبتی از سوی روحانی با وی برای ماندن در تیم جدید هسته یی نشده است اما با توجه به سوابق وی و همچنین حضورش در تیم مذاکرات هسته یی زمان روحانی یکی از گزینه های احتمالی تیم جدید هسته یی ایران است. صالحی می تواند روند مذاکرات هسته یی فعلی را در اختیار تیم جدید بگذارد. سوابق وی به ترتیب عبارتند از: رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف، نماینده دایمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، عضو تیم مذاکره کننده هسته یی در دوره روحانی، معاون وزیر علوم و سفیر ایران در سازمان کنفرانس اسلامی در جده.

محمد سعیدی
معاون سابق برنامه ریزی، بین الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی و تیم مذاکره کنندگان که هم اکنون اخبار دقیقی از فعالیت های وی در دسترس نیست.

غلامعلی خوشرو
خوشرو نیز در کنار امین زاده و صدر از مدیران و معتمدان خاتمی بود که وارد عرصه دیپلماسی شد. سوابق او عبارت است از معاون بین الملل وزارت خارجه، عضو تیم مذاکره کننده هسته یی و از اعضای ارشد جبهه مشارکت.

محمدمهدی آخوندزاده
او سفیر فوق العاده و تام الاختیار در جمهوری فدرال آلمان بود و بعد به عضویت تیم هسته یی درآمد. برخی از سوابق آخوندزاده در حوزه مسائل دیپلماتیک عبارتند از: مشاور وزیر امورخارجه در امور کشورهای مشترک المنافع، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان، مدیرکل حوزه وزیر خارجه، مشاور شورای عالی امنیت ملی و مدیر بخش آسیا در مرکز تحقیقات استراتژیک، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، قائم مقام وزیر امور خارجه و معاون خاورمیانه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان.

کلید واژه ها: شورای عالی امنیت ملی پرونده هسته ای ایران


نظر شما :