ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از عذرخواهی جنیفر لوپز تا سفر قریب الوقوع امیر قطر به عراق

۱۳ تیر ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۱۸۱۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
استعفای نماینده میلیاردر مجلس محلی روسیه، عذرخواهی سیاسی خواننده امریکایی، فیلتر شدن 16 پایگاه خبری در دو روز در اردن، زیان 7.5 میلیارد دلاری بخش خصوصی در سوریه، پخش از اذان در تلویزیون انگلیس و ماهر اسد فرمانده عملیات حمص از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از عذرخواهی جنیفر لوپز تا سفر قریب الوقوع امیر قطر به عراق

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

 

استعفای نماینده میلیاردر مجلس محلی روسیه

رومن آبراموویچ، مالک تیم فوتبال چلسی انگلیس و نماینده میلیاردر مجلس محلی منطقه چوکوتکا از سمت خود در این مجلس استعفا داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آبروموویچ به موجب قانون جدید روسیه که نمایندگان و مسئولان دولتی را میان حفظ اموال خارجی خود یا حفظ پست دولتی مخیر می کند، تصمیم به استعفا از مجلس محلی روسیه گرفته است.

جان مان، سخنگوی آبروموویچ در این باره گفت: «در پی این استعفا سفرهای آبرومویچ به این منطقه قطع نخواهد شد چرا که وی موسسه های خیریه بسیاری در این منطقه دارد که سفر او را به آن ایجاب می کند.»

آبروموویچ از سال 2001 تا کنون حاکم ایالت چوکوتکا بوده است. این ایالت یکی از ایالت های فدرال روسیه در دورترین نقطه شمال شرقی روسیه محسوب می شود.  

 

عذرخواهی سیاسی خواننده امریکایی

جنیفر لوپز، خواننده مشهور امریکایی به دلیل مشارکت در جشن تولد رئیس جمهوری ترکمنستان عذرخواهی کرد.

بخ گزارش خبرگزاری فرانسه، وی با اعلام عذرخواهی خود گفت، نمی دانسته که رئیس جمهوری ترکمنستان ناقض حقوق بشر شهروندان کشورش است و از روی ناآگاهی در این مراسم شرکت کرده بود.

لوپز در این مراسم با پوشیدن لباس نامناسب و رقصیدن در برابر رئیس جمهوری و وزرا و سفرا و دیگر میهمانان خارجی شرکت کننده در این مراسم انتقادهای بسیاری را موجب شد. در این مراسم ستاره هایی از روسیه، اوکراین، ترکیه و چین نیز حضور داشتند.

 

فیلتر شدن 16 پایگاه خبری در دو روز

اداره مطبوعات و انتشارات اردن اعلام کرد که ظرف دو روز گذشته 16 سایت خبری را فیلتر کرده است که به این ترتیب شمار سایت های خبری فیلتر شده در اردن به 254 سایت رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اداره مطبوعات و انتشارات اردن همچنین گفته است که این شبکه ها تا زمانی که تحقیقات درباره آنها تکمیل شود و دلایل بی دقتی آنها در انتشار اخبار مشخص شود، رفع فیلتر نخواهند شد.

به این ترتیب شمار سایت های خبری فعال در اردن 111 سایت باقی ماند.

 

زیان 7.5 میلیارد دلاری بخش خصوصی در سوریه

میزان خسارت بخش خصوصی در سوریه به دلیل بحران جاری در این کشور به 1.5 تریلیون لیره معادل 7.5 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عمر غلاونجی، وزیر اداره محلی سوریه این خبر را در دمشق به اطلاع خبرنگاران رساند. وی در این باره گفت: «بیشتر این مبالغ به بخش خدمات عمومی ضرر وارد کرده که تا پایان سه ماه نخست سال جاری میلادی به یک تریلیون تا یک و نیم تریلیون لیره سوری رسیده است. از این رقم 250 میلیارد لیره خسارت های مستقیم است که از مارس 2011 تا کنون را شامل می شود.»

 

پخش اذان در تلویزیون انگلیس

شبکه چهار تلیوزیون بریتانیا اعلام کرد که در طول ماه مبارک رمضان که از نهم ماه جاری میلادی آغاز می شود، اقدام به پخش اذان خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، این برای نخستین بار است که یک شبکه تلویزیونی اقدام به پخش اذعان برای مسلمانان می کند.

رالف لی، مدیر برنامه های شبکه چهار انگلیس گفت: «مسلمانان بریتانیا به 2.8 میلیون نفر می رسند و ما می خواهیم جهت رفاه حال آنان در ایام رمضان برای آنها اذان پخش کنیم.»

به گفته لی نزدیک به پنج درصد مردم بریتانیا در ایام ماه رمضان روزه می گیرند و ما می خواهیم با پخش اذان جهت رفاه حال آنها کاری کرده باشیم.

 

پایگاه های اسرائیلی در مرزهای سوریه

با افزایش نگرانی اسرائیلی ها از تحولات جاری در سوریه این رژیم اقدام به ایجاد پایگاه های نظامی در مرز سوریه و اسرائیل کرده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این پایگاه ها در مناطق اشغال شده مرزی از سوریه در سال 1967 در منطقه جولان تاسیس خواهد شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که در این مناطق برای رصد کردن آن چه در سوریه می گذرد اقدام به نصب دوربین های مدرن کرده و به دقت تحولات جاری در سوریه را زیر نظر دارد. تلاویو تاکید کرده که از تحولات جاری در سوریه به شدت نگران است.

تلاویو همچنین تاکید کرده که تلاویو به شدت نگران است که درگیری های سوریه به شهرک های جولان سرایت کند و به این شهرک ها حمله شود.

 

ماهر اسد فرمانده عملیات حمص

روزنامه الحیات، چاپ لبنان به نقل از منابع آگاه سوری نوشت که ژنرال ماهر اسد، برادر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به دقت عملیات بازپس گیری شهر حمص در مرکز سوریه را زیر نظر دارد.

بنا به این گزارش هنگ چهارم نظامی که زیر نظر ماهر فعالیت می کند، قصد دارد با مشت آهنین حمص را آزاد کند.

الحیات همچنین نوشت که ماهر این روزها برنامه مفصلی را برای آزادسازی حلب تدارک دیده و با آزادسازی حمص که گفته می شود لحظات پایانی خود را می گذراند قصد دارد فورا به حلب لشکرکشی کرده و با آزادسازی آن جنگ جاری در سوریه را پایان دهد.

 

بازداشت دو شهروند القاعده ای کانادا

دو شهروند کانادایی بعد از آن که اعلام شد به افکار القاعده ایمان آورده و به این جریان پیوسته اند توسط پلیس کانادا بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد متهم به برنامه ریزی برای انفجار مقر پارلمانی ایالت کلمبیا مشرف به سواحل اقیانوس اطلس هستند.

پلیس سلطنتی کانادا اعلام کرده است که این افراد با نام های جان استوارت ناتال و اماندا مری کورودی روز دوشنبه، در روز ملی کانادا در حالی که قصد بمب گذاری در پارلمان محلی کانادا را داشتند، دستگیر شدند.

 

امیر جدید قطر به زودی به عراق می رود

منابع نزدیک به وزارت خارجه عراق خبر داده اند که امیر جدید قطر تصمیم دارد در نزدیک ترین زمان ممکن به بغداد سفر کند.

به گزارش شبکه خبری الفرات، یک منبع مطلع در سفارت عراق در قطر تأکید کرده که امیر جدید قطر در مراسم تبریک سفرای مقیم دوحه به امیر جدید با او دیدار داشته و او تأکید کرده که به زودی به عراق سفر خواهد کرد.

این در حالی است که امیر تمیم تأکید کرده که دست به تغییرات گسترده در سیاست خارجی کشورش خواهد زد و صفحه تازه ای در روابط با کشورهای منطقه خواهد گشود.

 

رئیس الازهر مصر به زودی به عراق می رود

وزارت خارجه عراق خبر داد که شیخ احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر مصر، به زودی به عراق سفر خواهد کرد.

به گزارش روزنامه عراقی الصباح، در بیانیه رسمی وزارت خارجه عراق که روز یکشنبه منتشر شده تأکید شده که ضیاء الدباس، سفیر عراق در قاهره، در دیدار با شیخ احمد الطیب مسائل منطقه و توسعه فتنه و تندروی در جهان اسلام را با او بررسی کرده است و افزوده که الطیب نسبت به اوضاع عراق توجه جدی نشان داده است و با گروه های مختلف در عراق روابط ویژه دارد.

در این بیانیه آمده که سفیر عراق از الطیب دعوت کرده که به عراق سفر کند و او نیز از این دعوت استقبال کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: سوریه عراق روسیه قطر اردن کانادا


نظر شما :