ایران منابع صنایع موشکی را از اتحادیه اروپا تامین می کند

دور زدن تحریم ها با کمک فرانسه و آلمان

۱۲ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۹۱۸۰۹۳ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
رویترز در گزارشی اختصاصی مدعی شد ایران از راه گریزی که در تحریم های غرب وجود داشته استفاده کرده و مواد مورد نیاز برای استفاده در صنعت موشکی را از کشورهای اروپایی وارد کرده است.
دور زدن تحریم ها با کمک فرانسه و آلمان

دیپلماسی ایرانی: رویترز در گزارشی اختصاصی مدعی شد ایران از راه گریزی که در تحریم های غرب وجود داشته استفاده کرده و مواد مورد نیاز برای استفاده در صنعت موشکی را از کشورهای اروپایی وارد کرده است. به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، باتوجه به راه گریزی که تا پیش از روز دوشنبه در تحریم های آمریکا وجود داشته،  ایران مقادیری آلومینا با کیفیت بالا از شماری از کشورهای اروپایی شامل آلمان و فرانسه وارد کرده که به تهران امکان می دهد در صنایع موشکی از آن استفاده کند.

به گزارش رویترز، تحریم های اعمالی علیه ایران صنعت فولاد و دیگر فلزات را شامل می شود اما سنگ های فرآوری شده از قانون تحریم های اروپا مستثنی هستند، هرچند که تحریم های جدید آمریکا که از دوشنبه اعمال شده، این بخش را نیز شامل می شود. مارک دابویز که به دولت اوباما در مورد تحریم ایران مشاوره می دهد، می گوید: از این پس، تحریم های جدید تجارت فلزات با ایران را ممنوع می کند که طیف وسیعی از فلزات از آلومینیوم گرفته تا فولا، طلا، نقره و پلاتینوم را شامل می شود.

آلومینا که نسخه پالایش شده سنگ خام بوکسیت است در تولید آلومینیوم کاربرد دارد اما نوع بسیار خالص آن در بخش های نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. آمار صادراتی نشان می دهد در فاصله ژانویه 2012 تا مارس 2013، ایران حدود 4 هزار تن آلومینا وارد کرده و بخش قابل توجهی از این واردات از فرانسه و آلمان بوده است. البته بخشی از واردات نیز از طریق اسلونی، مجارستان و بلژیک انجام شده است.

کارشناسان می گویند ایران با استفاده از آلومینای شیمیایی می تواند قطعات سرامیکی با کابرد در ساخت سلاح تولید کند. به این ترتیب ایران توانایی تولید قطعات موشک با استفاده از آلومینا را دارد.

دیوید آلبرایت، بازرس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید، ایران سال ها در مورد استفاده از آلومینای شیمیایی تحقیق کرده و اسناد نشان می دهد تمایل زیادی نسبت به ارتقاء توانمندی ها در زمینه کاربرد آلومینا در صنایع نظامی وجود داشته است.

لومینا که نسخه پالایش شده سنگ خام بوکسیت است در تولید آلومینیوم کاربرد دارد اما نوع بسیار خالص آن در بخش های نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. آمار صادراتی نشان می دهد در فاصله ژانویه 2012 تا مارس 2013، ایران حدود 4 هزار تن آلومینا وارد کرده و بخش قابل توجهی از این واردات از فرانسه و آلمان بوده است. البته بخشی از واردات نیز از طریق اسلونی، مجارستان و بلژیک انجام شده است.

همچنین کابرد دیگر آلومینا در تجهیزات دید در شب و موشک ها است. با استفاده از آلومینای شیمیایی می توان نوعی سرامیک شفاف تولید کرد که در قطعات موشک کاربرد دارد. فرماندهان نظامی ایران همواره در مورد پیشرفت صنایع موشکی ایران مواضع قاطعی داشته و بارها نمونه های موشک های جدید را در جریان مانورهای نظامی آزمایش کرده اند. اما تحلیلگران غربی همچنان در مورد توانایی واقعی ایران در تولید موشک دچار تردید هستند.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه صادرات آلومینا به ایران گفت: طبق تحریم های اروپا صادرات تمامی تولیدات آلومینیوم خام به ایران ممنوع است اما آلومینا شامل این تحریم ها نمی شود.

این در حالی است که تحریم های جدید آمریکا فروش آلومینا را نیز به ایران ممنوع می کند. سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در این زمینه اظهار داشت: تحریم ها در اعتمادسازی بین ایران و اعضای شورای امنیت تاثیر عکس دارد. به گفته وی ایران هیچگاه تعهدات بین المللی خود را نقض نکرده است.

از آنجایی که تحریم های جدید آمریکا مانع فروش آلومینا به ایران می شود، دابویز این نکته را خاطرنشان می کند از این پس هر شرکت اروپایی که به ایران آلومینا بفروشد با مجازات های آمریکا مواجه خواهد شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم آلومینا آمریکا موشک تحریم های جدید آلومینیوم واردات


نظر شما :