پاتریوت‌های آمریکایی در اردن می‌مانند

۰۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۱۷۶۷۵ سرخط اخبار
رئیس ستاد ارتش اردن اعلام کرد اردن از کشورهای دوست و برادر خواسته بود این کشور را به سامانه های دفاع موشکی تجهیز کنند و پاتریوت های آمریکایی به درخواست اردن در این کشور باقی می مانند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «الحیات»، در پی پایان یافتن بزرگترین مانور نظامی اردن با حضور آمریکا و 18 کشور دیگر گمانه زنی ها درباره این مانور و ارتباط آن با بحران سوریه در همسایگی اردن، بالا گرفته است.
 
در پی تصمیم آمریکا برای باقی ماندن سامانه دفاع موشکی پاتریوت و جنگنده های اف16 در اردن «مشعل الزبن» رئیس ستاد ارتش اردن اعلام کرد که پاتریوت های آمریکایی و کادر فنی آن در این کشور باقی خواهند ماند.
 
درحالی که حکومت اردن به صورت رسمی باقی ماندن سربازهای آمریکایی در کشور را رد کرده بود الزبن در بیانیه که در پایگاه ارتش منتشر شده بود تأکید کرد که ایالات متحده به درخواست اردن به ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت پاسخ مثبت داده و تا زمانی که کشور به آنها نیاز داشته باشد این تجهیزات و کادر فنی آن در اردن باقی خواهند ماند.
 
وی افزود: امنیت و ثبات کشور از اهیمت بالایی برخوردار است و ما باید در قبال آنچه در منطقه رخ میدهد کاملا آماده باشیم.
 
با وجود اینکه مقامات رسمی اردنی بارها ارتباط مانور «شیر در کمین» با بحران سوریه را رد کرده اند اما منابع آگاه در میان کشورهای عربی حاضر در این مانور تأکید کردند که این مانور بیشتر شبیه به تمرینی مشترک میان نیروهای ارتش آمریکا و اردن بوده و کشورهای دیگر فقط به عنوان ناظر در این مانور حضور داشتند.
 
این منابع ادعا کردند که حضور قدرتمند نیروهای آمریکایی و استقرار آنها در خاک اردن پیام هشداری به سوریه بوده است.
 
پیشتر نیز آمریکا نیروهای خود را به اردن اعزام کرده بود و گفته بود که این نیروها برای آموزش نیروهای اردنی درباره پایگاه های شیمیایی اعزام شده اند؛ از سوی دیگر نیز واشنگتن کشتی های جنگی خود را در سواحل شرقی دریای مدیترانه و سواحل اردن مستقر کرده که مجهز به موشک های «توماهوک» است.
 
شبکه سی ان ان آمریکا نیز پیشتر خبر داده بود که تابستان امسال واشنگتن تعداد بیشتری از کارشناسان و تئوریسین های نظامی را به اردن اعزام خواهد کرد.
 
پیشتر نیز «عامر الراشد» کارشناس مسائل سیاسی و نظامی تأکید کرده بود که این مانور نشان داد که در صورتی که راهکار سیاسی درباره بحران سوریه با شکست روبرو شود آمریکا به صورت جدی به گزینه دخالت نظامی در سوریه فکر می کند.
 
دومین مانور نظامی بین المللی «شیر در کمین» در اردن با مشارکت 19 کشور و 8 هزار نیرو دو روز گذشته به پایان رسید.

کلید واژه ها: اردن آمریکا سوریه


نظر شما :