از اتهام جاسوسی تا تحریم محصولات

روابط ایران و کویت در سراشیبی سقوط

۲۳ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۷ کد : ۱۹۱۷۳۰۴ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
دست کم 9 جامعه مصرفی در کویت با انتشار بیانه ای اعلام کرده اند در اعتراض به پشتیبانی جمهوری اسلامی از اسد، محصولات ایرانی را تحریم می کنند. گام بعدی در این کمپین اعتراضی، حذف نیروی کار ایرانی و لغو اقامت ایرانیان در کویت است.
روابط ایران و کویت در سراشیبی سقوط

دیپلماسی ایرانی: همانگونه که پیش بینی می شد، تسلط نیروهای حامی اسد بر شهر القصیر با کمک حزب الله که تحت پشتیبانی جمهوری اسلامی قرار دارد، واکنش کشورهای عربی را یکی پس از دیگری برمی انگیزد. پس از تجمع روز سه شنبه مقابل سفارت ایران در لبنان در اعتراض به نقش حزب الله در سوریه، اکنون کویت گام هایی هماهنگ علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرده است. بسیاری از سوپرمارکت های کویت به دلیل حمایت جمهوری اسلامی از بشار اسد در سوریه و پشتیباتی از حزب الله برای کمک به نیروهای حامی اسد، خرید محصولات ایرانی را تحریم کردند.

دست کم 9 جامعه مصرفی در کویت با انتشار بیانه ای اعلام کرده اند در اعتراض به پشتیبانی جمهوری اسلامی از اسد، محصولات ایرانی را تحریم می کنند. این جوامع مصرفی در کویت کنترل بخش اعظمی از بازار خرده فروشی را بر عهده دارند.

به گزارش دیلی استار، گام بعدی در این کمپین اعتراضی، حذف نیروی کار ایرانی و لغو اقامت ایرانیان در کویت است.

این در حالی است که حدود 50 هزار ایرانی در کویت مشغول به کار هستند که اغلب آنها در بخش های کم درآمد فعالیت می کنند. البته میزان صادرات ایران به مویت نیز چندان زیاد نیست و بیشتر مواد غذایی و ماهی را شامل می شود.

این کمپین اعتراضی یک روز پس از آن شکل گرفت که گروهی در اعتراض به نقش حزب الله در سوریه در مقابل سفارت ایران در لبنان تجمع کردند.

گفتنی است مسلمانان سنی 70 درصد جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری کویت را تشکیل می دهند و از معترضان سنی در سوریه حمایت می کنند در از سوی بشار اسد و حامیان شیعه اش مانند ایران و حزب الله سرکوب می شوند.

به طور همزمان روحانیون سنی در حال جمع آوری کمک از طریق اینترنت و مساجد برای کمک به مردم سوریه و معترضان هستند. حدود 12 نفر از روحانیوم سنی در کویت نیز کمپین آن لاینی به راه انداخته اند تا بودجه لازم برای ارسال 12 هزار سرباز با سوریه را فراهم کند. گفته می شود هزینه هر سرباز حدود 2 هزار و 500 دلار خواهد بود.

حدود 50 هزار ایرانی در کویت مشغول به کار هستند که اغلب آنها در بخش های کم درآمد فعالیت می کنند. البته میزان صادرات ایران به مویت نیز چندان زیاد نیست و بیشتر مواد غذایی و ماهی را شامل می شود.

همچنین شورای همکاری خلیج فارس نیز روز دوشنبه اعلام کرد اقداماتی علیه حزب الله انجام خواهد داد که به دخالت در درگیری های سوریه متهم است. این اقدامات مواردی مانند اقامت و مبادلات مالی در کشورهای عضو این شورا  - بحرین، کویت، عمان، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی - را شامل می شود.

اما کویت در حالی اقداماتی را علیه اقامت ایرانیان در دست اجرا دارد که پیش از این امارات متحده عربی و به ویژه امیر نشینی دوبی نیز اقامت بسیاری از ایرانیان را لغو کرده بود.

از سوی دیگر کویت از جمله کشورهای عربی به شمار می رود که پس از انقلاب اسلامی روابط خوبی با جمهوری اسلامی نداشته است. در سال های اخیر نیز مقامات کویت اتهام های متعددی را در مورد جاسوسی ایرانیان در کشورشان مطرح کردند که البته از سوی مقامات تهران به شدت تکذیب شد.

به هر ترتیب اتهامات مطرح از سوی کویت به دستگیری برخی ایرانیان و رو به سردی نهادن هرچه بیشتر روابط منجر شد.

گفتنی است عربستان سعودی و کویت در صحنه دیگری یعنی کارتل نفتی اوپک نیز علیه ایران موضع گیری می کنند و با تلاش های جمهوری اسلامی برای کاهش تولید نفت به منظور افزایش قیمت مقابله می کنند. کشورهایی مانند عربستان و کویت با در اختیار داشتن اکثریت جمعیت سنی از قدرت گرفتن ایران تحت تاثیر تحولات سوریه نگرانند و می کوشند با اقدامات هماهنگ در این راه سنگ اندازی کنند. این کشورها علاوه بر صدور بیانیه های متعدد علیه دخالت ایران در همسایگاه عربی اش، اخیرا به طور شفاف تری علیه برنامه های هسته ای ایران نیز موضع گیری می کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: کویت سوریه حزب الله جمهوری اسلامی اقامت


نظر شما :